BATOLE 1 – 3 rok
Batole Dítě získává druhově specifické charakteristiky: Chodí vzpřímeně Začíná mluvit Je roztomilé a velmi náročné na čas a trpělivost
Hrubá motorika CHŮZE Samostatná chůze Později „běh“ Dvouleté dítě téměř nepadá, zvládá nerovnosti terénu Postupně zvládá chůzi do schodů (nahoru s přisunováním nohou, nahoru jako dospělý, ze schodů až kolem 3. roku) Poskoky Jízda na tříkolce ( 3.rok)
Jemná motorika se neustále zlepšuje Pouštění předmětů → stavění kostek 2 roky – přiřazení základních geom. tvarů do příslušných otvorů 3 roky – navlékání korálků
Jemná motorika První pokusy o čmárání: Tužka jako předmět Tužka zanechávající stopu Napodobení čáry (od 2 let snaha o vertikálu) Koncem batolecího období – napodobení kruhu, či křížku
Výzkum vývoje kresby podle Nardiniho a Haushoferové 16 m děvčátko 2 roky šimpanz
Řeč DĚTSKÝ ŽARGON Napodobování zvuků, hlasů zvířat, lidských výkřiků (chybí pravý význam symbolů) 10-11 měsíc – intonace věty 1,5 roku – charakter lidského rozhovoru - symbolický význam slov 1 rok – 6 slov 18 m – 20 - 30 slov 2 roky 200 – 300 slov - Později „Co to je?“
„slovník“ děvčátka v 1 roce bác Cák – cák příprava na vycházku Drnčící hračka, auto Rozsvícení světla, zapálení plynu Tam – s gestem Pozdrav, navázání kontaktu To mi dej Činnost – otvírání, zavírání dveří Odmítání Neurčitý význam „bá“ → „ca-ca“ → „pápa“ → „znzn“ → „cva“ → „bam-bam“ → „a“ → „tond“ → „za“ → „ne-ne“ → „dan-dan“ →
Kognitivní vývoj 1,5 roku / 2 roky – začíná etapa SYMBOLICKÉHO A PŘEDPOJMOVÉHO UČENÍ - slova jako předpojmy dítě nerozlišuje jeden – někteří – všichni - Předměty jako symboly
SOCIÁLNÍ OBLAST Nácvik sebeobsluhy a tělesné čistoty Nutná zralost dítěte – uvědomění si potřeby močení, schopnost ji sdělit, vůlí kontrolovat svěrače Kontrola dítěte ke konci druhého roku Nezdravé soutěžení matek Dřívější pediatrická literatura: „v jednom roce už ani jednu plenu“ 3 rok – určité prvky oblékání a svlékání, stolování
„Hodní“ a „zlí“ lidé Výzkum – tým vědců z Yale University Překonávání překážek Dřevěné hračky s lidskou tváří a velkýma očima jedna pomáhala, jedna znesnadňovala cestu Na závěr výběr z obou hraček Výběr z negativní a neutrální hračky
Emoční vývoj a socializace - dítě je stále závislé na matce - má diferencované vztahy ke členům rodiny - žárlivost při narození mladšího sourozence Robertson a Bowly – separační reakce dětí 18-24 m: Fáze protestu Fáze zoufalství Fáze odpoutání od matky – důležitý vztah k jiné osobě - adaptace nebo obranná reakce?
Období vzdoru Mezi 2. až 3. rokem Trvání v průměru 14 měsíců Negativismus Snaha o samostatnost – „já sám“ Výchovné přístupy – vysvětlování, tresty, odvádění pozornosti Mahlerová – „zrození psychologického já“
PŘEDŠKOLÁK 3-5 LET
Motorický vývoj Zdokonalování pohybů, pohybová koordinace Větší samostatnost – jídlo, oblékání Zručnost – hry s pískem, kostkami, plastelínou Kresba - 3. rok - vertikála, horizontála, kruh, dodatečně pojmenovává kresbu - 4. rok – kresba kříže - 5. rok – nápodoba čtverce
Řeč Postupné zdokonalování Během čtvrtého a pátého roku obvykle vymizí „dětská patlavost“ Děti hovoří v souvětích Vydrží poslouchat krátké povídky Rozrůstá se počet dětských říkanek Vývoj řeči umožňuje růst poznatků o sobě a o okolním světě Od 3 let – regulace chování řečí – slovní instrukce
Kognitivní myšlení Symbolické a předpojmové myšlení názorové myšlení – úsudek je vázán na názor
Konzervace (počet, délka, množství tekutiny, hmotnost, objem)
Předoperační (prelogické myšlení) Dítě je: Egocentrické – vše je vázáno na jeho činnost Antropomorfické – vše polidšťuje Magické – mění fakta dle vlastního přání Artificialistické – vše „se dělá“ Roztočí se a raduje se, že roztočilo celý svět, zakrývá si oči, aby je druzí neviděli „Tatínku, ta vodička je ráda, že tak pěkně uplavává, viď?“ Zabijeme zloděje – zabijeme jen hlavu a ruce, nohy mu nezabijeme „co se dělá“ „proč se dělá“
Emoční vývoj a socializace Sociální reaktivita - bohatě diferencované vztahy k lidem v bližším i vzdálenějším okolí (autismus) 2. Sociální kontroly a hodnotové orientace Vznikají na základě zákazů a příkazů (sociopatie) Období shovívavosti a období socializace Kulturní rozdíly (jihoafrický kmen Zulu, postupy v Ugandě Tichomoří) Sociální role - Vzorce chování a postojů, které jsou od jedince očekávány (žák, syn, spolužák …)
Emoční porozumění druhým Pokusy s „mylným přesvědčením“ Schovaná čokoláda – kde ji bude hledat? Úspěšnější děti se sourozenci Selhávají děti týrané a zanedbávané
Zlaté období dětské hry Hra souběžná (2 roky) Hra společná (2,5 roku) Hra kooperativní (od 4 let) Osvojování mužských a ženských rolí
Použitá a doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál
Děkuji za pozornost