Proměny kněžské identity po roce 1948

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Facebook: Popularizace vědy
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
krásný rok, kdy jsme dovršili naši lásku sňatkem.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
1. KORINTSKÝM 13 Pro dnešek! Tommy's Window Slideshow
Hodnotová orientace svobodné generace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Integrita bezúhonnost
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Bohumil Hrabal životopis, charakteristika.
Prezentace Neoficiálních Klientských Internetových Stránek Společnosti DUHA.
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
…základy pastorace Jirka Pospíšil, EBED,
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Proč je důležité studovat Principy
ENCYKLOPEDIE FORMULE 1 Stanislav Kolman 4.B 2013/
1 Roverský mikulášský víkend 2005 © Einstein, fotografie ©Nick.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Salesiáni spolupracovníci ASC
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Osvícenství.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Číslo v digitálním archivu školy
Ježíšova velekněžská modlitba I
Baroko Život v barokní době.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
KOMUNISMUS Michal Hess.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2014 JEŽÍŠOVA VELEKNĚŽSKÁ MODLITBA II.
Slovo života Březen 2014 „Zachováte-li moje přikázání, zůstanete v mé lásce, jako jsem já zachovával přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.“ (Jan.
Kněz dnes znamená osobu, většinou muž, který je v daném náboženském společenství oprávněn a povolán konat pravidelné bohoslužby, zejména přinášet oběti,
Přijď království tvé… Kam?. Mnoho knih na téma manželství, výchova dětí Nakládání s majetkem je „Časovaná bomba“ v církvi i ve společnosti.
Literatura na počátku 20.století
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
1. Bože náš, Otče náš, do ruky tvé s důvěrou klademe teď štěstí své: | Dítě, jež z lásky své i nám jsi přál, | od tebe život má, veď je i dál, | Dítě,
Centrum pro katechezi v Olomouci o období hlubokého duchovního života; o liturgie součástí života křesťana; o důraz na osobní vztah k Bohu individualismus.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Rysy Ježíšovy modlitby Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
1. Kristova krev a spravednost | je svatební můj šat a skvost, | jímž pro nebe se ustrojím | a před Bohem tak obstojím.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Duchovní je obecné označení osoby, která je prostředníkem mezi věřícími a Bohem (což ovšem neznamená, že kontakt s Bohem nemohou věřící navázat přímo,
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Člověk jako obraz Boží – imago Dei Jana Skácelová.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Slovo života Slovo života Prosinec 2011 Prosinec 2011.
_____________________________________ FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE Teologické nauky 2009/2010 ThLic. Mgr. Denisa Červenková.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Prezentace Exkurze do Benediktbeiernu Salesiáni. Zakladatel Jan Bosco.
Problematika doprovázení manželů
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Ježíš.
AUTOR: Kateřina Křížová
Obnovení demokracie v Československu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

Proměny kněžské identity po roce 1948 Petr Husák

Problematika proměny kněžské identity po roce 1948 stručné představení výzkumu problematiky kněžské identity metodologické otázky základní parametry kněžského života po roce 1948 kněžské generace, skupiny a typy typ „kněz kolaborant“ typ „kněz skryté církve“ a nové chápání kněžství existuje předkoncilní a pokoncilní kněz?

Stručné představení výzkumu problematiky kněžské identity (konec 19 Stručné představení výzkumu problematiky kněžské identity (konec 19. století, 20. století) Člověk na Moravě projekt CDK: Problematika kněžské identity ve 20. století: český a slovenský příklad disertační projekt Miroslavy Solárikové: oral history Proměny kněžské identity v prostředí českého katolicismu v letech 1890-1938

Dva důležité kontexty kontext reality komunistického režimu, jehož oficiální ideologií byl dialektický materialismus, marxismus a ateismus, šlo tedy o režim církvi zásadním způsobem nepřátelský, snažící se činnost a působení kněží maximálně omezit kontext změn v církvi a ve společnosti – snaha hledat nové formy vztahu církve a moderní společnosti – výzva idejí II. vatikánského koncilu

Základní parametry kněžského života po roce 1948 počty bohoslovců: 1948 – 777 1950 – 138 1964 – 63 1967 – 115 1968 – 262 1969 – 269 1976 – 111 1983 – 162 Převzato z: Balík, Stanislav – Hanuš, Jiří: Katolická církev v Československu 1945-1989. Brno 2013, s. 113.

Základní parametry kněžského života po roce 1948 celkem v letech 1948 – 1989 vězněno zhruba 450 diecézních kněží stárnutí a pokles počtu kněží: 1925 – 5985 1937 – 4226 1948 – 2934 1955 – 2576 1960 – 2321 1968 – 1978 1980 – 1739 1987 – 1462 Převzato z: Balík, Stanislav – Hanuš, Jiří: Katolická církev v Československu 1945-1989. Brno 2013, s. 122.

Kněžské skupiny dle vztahu ke komunistickému režimu kněží muklové, „pétépáci“, kněží ze skryté církve kněží ze „šedé zóny“ kněží kolaborující

Převzato z: http://encyklopedie. brna. cz/home-mmb/

Převzato z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Plojhar, http://www.radio.cz/fr/rubrique/miroir/le-sejour-provisoire-des-soldats-sovietiques-en-tchecoslovaquie-a-dure-23-ans, http://www.allposters.cz/-sp/Father-Josef-Plojhar-Plakaty_i7134406_.htm

Kněz „kolaborant“ Příklad Josefa Plojhara „Rodící se socialismus dal církvi novou úpravu hmotných poměrů a tak i novou základnu k jejímu rozvoji. Toto zabezpečení mohlo vyrůst jen z velkého chápání potřeb církve, jakého je schopen jen socialistický řád. (…) Víme dobře, jak za kapitalistického řádu žilo mnoho kněží nuzně a bídně. Církev měla sice majetek, ale jeho nerovnoměrné rozdělení na několik jedinců z církevní hierarchie a nehospodárný provoz zaviňoval, že velká část kněžstva měla jen velmi nepatrné příjmy z církevních úkonů nebo kongruální příspěvek.“ Budujeme socialismus (1952), s. 71-72.

Typ „kněz skryté církve“ a nové chápání kněžství Příklad Felixe Davídka (1921-1988) a společenství Koinótés Převzato z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Felix_Maria_Dav%C3%ADdek, http://www.elabs.com/van/Brochure2CZ_REV.htm

Typ „kněz skryté církve“ a nové chápání kněžství Příklad Felixe Davídka (1921-1988) a společenství Koinótés Příklad identity „tajného kněze“: „Je to pastorace tichého apoštolátního příkladu, ve kterém kněz mezi námi bere na sebe veškerou lidskou činnost, ať už jako dělník, úředník, učitel anebo jinak lidské společnosti sloužící pracovník. Získává Boží lid nenápadným příkladem, vnášejícím mezi něj pokoj, důvěru, naději, lásku, radost, ale především víru. Nevyčleňuje se v nejmenším z prostředí, ve kterém žije a pracuje, které v mešní oběti denně pozvedá k rukám svého nebeského Otce. Osobně stojí co nejblíže lidem, aniž by potřeboval mnoho slov, nanejvýš tam, kde si o ně někdo řekne. Je to pastorace osobní, živá a neustálá…“ Povolání ke kněžství i k manželství. Rozhovor s Otcem Josefem Javorou. Připravil Petr Fiala. Proglas 1992, č. 8, s. 9.

Typ „kněz skryté církve“ a nové chápání kněžství Příklad Felixe Davídka (1921-1988) a společenství Koinótés „Svěcení ženy dnes lidstvo potřebuje a doslova na to čeká. Církev by tomu neměla bránit. (…) Kdybychom to charakterizovali psychologicky, tak (společnost) poznává, že jí něco schází. Potřebuje tuto službu ženy jako speciální nástroj pro posvěcování druhé půlky lidstva. Jako by současné posvěcování světa bylo už nedostatečné. Nejde nám o nic, než o consecratio mundi, posvěcování světa.“ Přepis několika vybraných pasáží z Davídkovy řeči na synodu. Strojopis. – převzato z publikace: Fiala, Petr – Hanuš, Jiří: Koinótés. Felix Maria Davídek a skrytá církev. Brno 1994, s. 108.

Existuje předkoncilní a pokoncilní kněz? „Úřad, který koná kněz, jest úřadem o sobě nejideálnějším, nejsvětějším, andělským. Pro tento úřad vystavěla církev idealní k nebi se pnoucí dómy, kam snesla všecko, co štědrost přírody, co vynalézavost umění lidského má krásného, trvalého, vznešeného. A jen tam chce, aby kněz pravidelně konal úřad svůj. Pro výkony téhož úřadu kněžského vynašla církev idealní již o sobě nebeskou řečí mluvící roucha, kterými kněz jest oděn v okamžicích posvátných. Ustanovila při svatých úkonech a takořka zlatými vážkami vyměřila každý krok, každý pohyb kněze, dávajíc mu rubriky, ve svědomí zavazující. Zachovala si i pro tento úřad svoji tajuplnou posvátnou mluvu.“ „Mezi knězem, zástupcem Krista, a mezi světem je propast ničím nepřeklenutelná.“ „Odsouzeni jsme ku samotě (…). Netřeba tu mysliti jedině na celibát. Ten je vlastně jen posledním, konsekventním článkem celé řady. Tím, co kážeme, kam jiným pomáháme, po čem se snažíme: stavem svým odkázáni jsme státi mezi nebem a zemí, mezi časem a věčností, mezi člověkem a Bohem. My jsme největší, nejzásadnější, nejnesmiřitelnější samotáři…“

„…je nutné upravit kněžské sebepojetí podle reálné situace, v jaké je dnes vztah lidstva ke Kristu. (…) Jiný kněz! V čem? V jiném sebepojetí, sebeporozumění. Jaké bylo naše nebo je naše sebepojetí, to je, čím se cítíme sami v sobě a v lidské společnosti? Myslím, že jsme se cítili a cítíme – kupodivu – v dobách víry méně lidmi z víry, ale převážně, ne-li jenom, institučními činiteli (a myslím zde na institučnost lidskou, ne božskou). Necítíme se víc nebo jenom církevními činiteli, funkcionáři, úředníky, obřadníky, učiteli? (…) Toto cítění se tak vžilo, že je považujeme za náležité, legitimní a přímo povinné. (…) Jestliže stačilo dříve, dnes nestačí. Stav je málo, úřad je málo. (…) Z kněze více institučního se má stát opět knězem zejména charismatickým. To je velký přerod, to je – teologicky, psychologicky, společensky, projevově – jiný kněz!“ „Doposud jsme kněžími stavovskými, to je stavem. To asi přestane. Velcí teologové dnešní doby se už jasně vyslovují (doslova jsem to četl), že je odzvoněno kněžství jakožto společenskému stavu. Nevím ovšem, zda kněží budou ještě dále dlouhou dobu pracovat jako jiní lidé na svém kněžském zaměstnání. Ale ponenáhlu bude tento stav vymírat – jak už se ostatně děje. Máme-li budoucnosti zachovat Kristovu víru, budeme muset žít jako druzí lidé. Kněžství nebude zaměstnáním, bude pouze povoláním. Lidé čím dál tím více chtějí kněžství nezaměstnanecké, chtějí kněze žijící vnitřně kněžsky a navenek lidsky, lidově.“ „Ještě příliš vidíme svou církev a celé křesťanství jako určitý výsek, všecko je v nějaké klerice nebo kazuli, v nějakém posvátném prostředí. I v civilním prostředí jsme svým rouchem, svým kolárem pořád něčím jiným, nějak vedle, něco tím stavíme mezi svět a sebe. Nejen ovšem rouchem, ale i smýšlením, odcizením. Nyní bychom to měli odklerikalizovat.“

Existuje předkoncilní a pokoncilní kněz? Text Františka Xavera Nováka (1859-1935): Pohledy do života bohoslovců a kněží. Brno 1902. F. X. Novák patřil mezi konzervativně laděné kněze, po roce 1918 jeden z předních kritiků kněžského reformního hnutí Text Jana Evangelisty Urbana (1901-1991): Duchovní slovo pro dnes a zítra. Z teologicko-pastoračního kursu roku 1969. Kostelní Vydří 2004. J. E. Urban, františkánský kněz, jeden z nositelů duchovní obnovy českého katolicismu ve 30. letech 20. století, rozvíjel myšlenku laického apoštolátu a organizoval tzv. Studium catholicum, 1950-1963 vězněn, kolem roku 1968 se výrazně angažoval ve formaci kněží

„Koncilní“ kněží a „koncilní“ obrácení Příklad kněze Bonaventury Bouše: „Moji staří přátelé Vám mohou dosvědčit, že jsem až do začátku šedesátých let víceméně lpěl na strukturách a naukových formulacích, jak se vyhranily po Tridentinu, a zvláště po 1. Vatikánu. Jestliže jsem se těchto zdánlivých jistot postupně vzdával, byl jsem k tomu přinucován svou životní situací – ne ovlivněn nějakou osobností. Začal jsem tápat po nové cestě od chvíle, kdy jsem začal prakticky i teoreticky poznávat, že se nesmím a ani nemohu zajišťovat nějakou ideologií…“ Převzato z: Novotný, Vojtěch: „Běda církvi…“ Bonaventura Bouše burcující. Praha 2012, s. 86.

Literatura: Denzler, Georg: Dějiny celibátu. Brno 2000. Fiala, Petr – Hanuš, Jiří: Koinótés. Felix Maria Davídek a skrytá církev. Brno 1994. Balík, Stanislav – Hanuš, Jiří: Katolická církev v Československu 1945-1989. Brno 2013. Novotný, Vojtěch: „Běda církvi…“ Bonaventura Bouše burcující. Praha 2012. Zulehner, Paul Michael - Hennerspreger, Anna: „Sie gehen und werden nicht matt“ (Jes. 40, 31). Priester in heutiger Kultur. Ergebnisse der Studie PRIESTER 2000. Ostfildern 2001. Gautier, Mary L. – Perl, Paul M. – Fichter, Stephen J.: Same Call, Different Men: The Evolution of the Priesthood since Vatican II. Collegeville 2012. Cozzens, Donald Bernard: Měnící se tvář kněžství. Reflexe nad krizí kněžské duše. Praha 2003.