Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření s penězi Milena Tichá
Advertisements

Rozhodování výrobce a spotřebitele o vhodných bankovních produktech a službách v podmínkách hospodářské krize Ing. Tomáš Krajíček.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Dlouhodobý majetek - pořízení.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý majetek – pojem, členění Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investování II (podílové fondy) Základy ekonomiky a účetnictví – 9
Finanční gramotnost Fynanční gramotnost
ZŠ a MŠ L.Kuby 48 České Budějovice Mgr. Libuše Jandová Počet hodin: 1.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
VY_62_INOVACE_1_2_15 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet investování.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_06 Název materiálu: SPOŘENÍ – DĚTI, ZÁJMY Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Spoření a investování Spoření = pravidelné odkládání menší částí příjmu a jeho ukládání na bankovní účet Nízké riziko Nízký výnos Investování = poskytování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
STÁTNÍ ROZPOČET Autor: Ing. Vladimír Havlík
Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO163 Název školy Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
1 Finanční trhy Ostatní informace Petr Krajcigr
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
1 Zajištěné investice - jistota má svoji cenu Dámský investiční klub Petr Valenta ředitel odboru řízení produktů finančních trhů ČS.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Petr Machala. Anketa: ANO: 53,8% NE: 20,8% NEMÁM PRÁCI: 25,4% Celkem hlasovalo čtenářů. nezamestnanost-je-v-cesku-rekordni.html.
EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_05 Název materiálu: SPOŘENÍ NA STÁŘÍ Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace vysvětluje.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Petr Machala. Kde můžete mít uložené peníze? Kdo vám může poskytnout úvěr? 1.Bankovní účty 2.Podílové fondy 3.ETF (fondy obchodované na burzách) 4.Investiční.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Petr Machala. K čemu nám slouží pojištění? Napište co nejvíce příkladů. BANKA Haló, pane! Z banky? To Vás svlékly úroky? Myslím, že potřebujete vhodné.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Petr Machala. Co může vyjadřovat tento graf? Míra veřejného dluhu v roce 2011 Máme důvod k radosti?
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Kapitálový trh Ekonomika podniku 2. ročník Kapitálový trh - zaměřuje se na umístění kapitálu ve finanční podobě - má dlouhodobou povahu, tzn. investice.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
F INANČNÍ ŘÍZENÍ FIRMY F INANČNÍ PORTFOLIO rozložení finančních investic firmy investice se liší výnosností a rizikem cílem je minimalizovat riziko Termínovaný.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Struktura finančního trhu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kolektivní investování
Transkript prezentace:

Petr Machala

1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit domácího rozpočtu? Znáte odpověď na 3 jednoduché otázky?

Žijete podle grafů? vždy počítejte, že ne vše se bude vyvíjet podle plánu a) ztráta příjmu (nezaměstnanost, nemoc,…) b) ztráta majetku (živelné pohromy, krádež) c) nečekané výdaje (např. náhrada škody) Jak se zajistit proti rizikům? Jak vysoká by měla být domácí rezerva? Doporučuje se trojnásobek měsíčních příjmů nebo šestinásobek výdajů.

pravidelné ukládání (investování) jednorázové uložení (investice) výnosy (% výnosu) riziko (čím vyšší riziko, tím vyšší výnos) likvidita (kdy budu mít prostředky k dispozici) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? NE! ANO! Napište 5 důvodů proč peníze utratit v podobě zážitků a proč ne? Na co nesmíme zapomenout při investování a investici?

rozmyslet si čas (krátkodobá/dlouhodobá) diverzifikace (rozložení) investice Co by mělo předcházet rozhodnutí investovat peníze? Právě jsem vyhrál 10 miliónů v loterii. Proč se pořád usmíváš? To nemáš co na práci? Navrhněte způsob diverzifikace investice.

Rozlišujeme: a) fyzické – investice do hmotného majetku pozemky – bonita nemovitosti – lukrativnost cenné předměty – vyznáte se v hodnotě? zlato – kolísavá cena Nevíte si rady s investováním? Jaká rizika hrozí?

b) finanční – produkty finančního trhu NIŽŠÍ RIZIKO bankovní vklady – nízký výnos, nízké riziko, vysoká likvidita stavební spoření – státní podpora, vyšší výnos než u banky, riziko minimální, likvidita nízká (po 6 letech) penzijní připojištění – státní příspěvek, nízká likvidita (delší doba) životní pojištění – nízká likvidita (delší doba) Kam já jenom uložím peníze?

VYŠŠÍ RIZIKO dluhopisy podílové fondy – vysoká likvidita akcie – vysoké riziko, vysoký výnos, likvidita závisí na poptávce investice do cizí měny Proč byla v roce 2013 zvýšená poptávka zemí eurozóny po švýcarském franku? Desatero dobrého investora 1.NE s firmou, která není povolená Komisí pro cenné papíry 2.nekupovat CP v nevyžádané poště či po telefonu 3.neinvestovat tam, kde tomu nerozumím 4.neočekávejme, že se investice vrátí 5.nevěřme vysokým výnosům 6.zvažme postoj k rizikům 7.zhodnoťme cíl 8.porovnejme výši poplatků 9.dejme si pozor na reklamu (výhody x nevýhody) 10.schovejme si korespondenci Akcie rostou. Pořád rostou, měl jsem koupit! Teď je koupím! Měl jsem počkat! Katastrofa, musím prodat. Ještě, že jsem prodal! Co to? Začíná růst! Neměl jsem prodávat! Nakoupím! Jak se chová investor začátečník? Nezapomeňte! 50% si za 30 let vezme inflace (pokud bude ekonomika stabilní) nemovitosti, pozemky, zlato, stříbro, diamanty, obrazy… fondy Konzervativní investice: termínovaný vklad, stavební spoření, penzijní pojištění…

* ŠICHTAŘOVÁ, Markéta a Vladimír PIKORA. Nahá pravda. Praha: NF Distribuce, ISBN * PIKORA, Vladimír a Markéta ŠICHTAŘOVÁ. Všechno je jinak, aneb, Co nám neřekli o důchodech, euru a budoucnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 224 s. ISBN * ČECHOVÁ, Jarmila, Otto MÜNCH, Jana MACHÁČKOVÁ a Petr KLÍNSKÝ. Ekonomika pro gymnázia. Praha: Eduko, ISBN * [online]. [cit ]. Dostupné z: Nlwoerdenweideblbuilding.jpg Nlwoerdenweideblbuilding.jpg * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z: Coins-9r7l.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Coins-9r7l.jpg/800px- Coins-9r7l.jpg