Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Role Finanční správy ČR v důchodové reformě
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Mateřská a rodičovská dovolená
Základní východiska důchodové reformy – II. a III. pilíř
Systémy zabezpečení ve stáří
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Důchodové pojištění invalidní důchod Sociální zabezpečení.
Milníky důchodové reformy
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Nový systém ekonomické migrace
Penzijní systém podle NS-LEV 21 Tereza Holišíková http://
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Stáří jako sociální událost
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
JIM Jedno inkasní místo - aktuální úkoly Podnikatelská rada 3. dubna 2012 Ladislav Minčič I. náměstek ministra financí.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Správa sociálního zabezpečení
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Příjmy a výdaje SR.
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Právo sociálního pojištění
ministr práce a sociálních věcí
Transkript prezentace:

Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení

Programové prohlášení vlády etapy důchodové reformy: I. etapa –parametrické změny vytvářející prostor pro další úpravy (schváleno v létě 2008) II. etapa – změny v základním i doplňkovém systému (připravuje převážně MF) III. etapa –vytvoření druhého pilíře na bázi částečného vyvázání ze základního systému (tzv. opt out)

III. etapa DR Současný stav: –MPSV připravilo „Podkladový materiál pro rozhodnutí o zavedení možnosti opt out ze základního důchodového pojištění“. –Výchozím podkladem PPV, prohlášení PM, výzkumný projekt analýza možnosti zavedení opt out. –PEM projednala návrh MPSV dne a souhlasila s předložením vládě do konce roku Další postup: –Připomínkové řízení –Po schválení vládou vypracování návrhu zákona

Hlavní principy (I) Zachování současné úrovně ochrany v důchodovém systému (např. náhradní doby pojištění, základní výměra) Posílení diversifikace finančních zdrojů pro příjem ve stáří (kombinace průběžného a fondového financování). Dobrovolnost rozhodnutí o vstupu do II. pilíře. Volba co nejvíce omezena na důvěru v daný typ financování

Hlavní principy (II) Spolupráce veřejného a soukromého sektoru –Každý dělá co nejlépe umí Maximální ochrana pojištěnců Nepoškození soukromých institucí Samoregulace a osobní zodpovědnost Maximální využití schopností existujících subjektů

Návrh řešení (I) Zásadní a klíčová role ČSSZ –Zůstává plně administrativní role ve vztahu k pojištěncům Výběr pojistného Výplata důchodů Informace o nárocích (evidence) – Prostředník mezi pojištěncem a poskytovateli (jak spořící tak i výplatní fáze) – Nebude plnit roli finančního poradce – Žádné další rozhodovací pravomoci – Nebude nijak dohlížet na finanční instituce ve II. pilíři

Návrh řešení (II) Operátorem budou instituce, které obdrží speciální licenci. – Nebude nutné zakládat nové instituce. – Jde o činnosti, které jsou již nabízeny. Maximální transparentnost – Jediný souhrnný poplatek za správu (dán ve smlouvě, změna pouze smluvně s možností daný fond opustit) – Jediný poplatek za nákup anuity (předem známá hodnota)

Návrh řešení - volba Pouze jednosměrný pohyb Půjde o nezvratné rozhodnutí Pojištěnci se budou muset rozhodnout nejpozději do konce 24 měsíce placení pojistného – od data účinnosti nové právní úpravy Při startu žádná věková či jiná omezení

Návrh řešení - pojistné Pojistná sazba pro účastníky II. pilíře bude 30 % –24 % průběžný systém –6 % (4+2) II. pilíř Pojistné ve II. pilíři nebude vlastnictví pojištěnců Dědění prostředků primárně jako nároků na budoucí důchod

Návrh řešení – spořící fáze Výběr konkrétního fondu Minimálně 3 základní strategie –agresivní, neutrální a defensivní Změna fondu maximálně jednou za rok –v zásadě žádná regulace –pouze administrativní omezení Investování dle životního cyklu –automatický přesun s možností zůstat

Návrh řešení – výplatní fáze Pouze starobní důchody (ostatní zůstávají plně v základním důchodvém pojištění) Výběr z nabídky anuit –konstrukce anuity pouze k zabezpečení příjmů daného pojištěnce –základní definovaná anuita (konstantní výše) Výplata důchodu v jedné částce ČSSZ

Návrh řešení – výše důchodu Oddělení základní a procentní výměry důchodu do samostatného základního a procentního důchodu Důchod ze tří složek –základní důchod –procentní důchod (krácený za dobu účasti ve II. pilíři) –doživotní anuita

Návrh řešení – výše důchodu Krácení výše důchodu –na základě poměru sazeb při zohlednění ponechání sociálních funkcí v základním důchodovém pojištění –sazba 28 % 8 % nestarobní důchody 4 % základní výměra důchodu 3,5 % náhradní doby pojištění 12,5 % na vlastní procentní výměru –krácení – místo 1,5 % 1 % za rok pojištění