34.1 Poezie Josef Kainar – Stříhali dohola malého chlapečka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Poezie.
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Elektronická učebnice - I
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Elektronická učebnice - I
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Elektronická učebnice - I
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Anotace: Seznámení s druhy rýmů, vyhledávání rýmů v čítance.
83.1 Skloňování zájmen, druhy
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Elektronická učebnice - I
Poetismus – jak se rodí báseň
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_20_Literatura 19. století
Josef Václav Sládek Český básník a překladatel
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
A. Sova – Květy intimních nálad
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Dělení literatury.
Druhy rýmů.
Opakujeme základní pojmy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

34.1 Poezie Josef Kainar – Stříhali dohola malého chlapečka Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 34.1 Poezie Josef Kainar – Stříhali dohola malého chlapečka Stříhali dohola malého chlapečka Kadeře padaly k zemi a zmíraly Kadeře padaly jak růže do hrobu Železná židle se otáčela Karel Hynek Mácha - Máj Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Jaroslav Seifert – Hora Říp Viděl jsem hory plné ledu, však zpívat o nich nedovedu. Jiskřily dálky nad hlavami jak bleděmodré drahokamy. Karel Jaromír Erben - Kytice Zemřela matka a do hrobu dána, siroty po ní zůstaly; i přicházely každičkého rána a matičku svou hledaly. Autor: Mgr. Eva Zralá

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.2 Co již víme o poezii? Poezie = básnictví, literatura psaná ve verších. Josef Václav Sládek – Velké, širé, rodné lány Velké, širé, rodné lány, jak jste krásny na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí!     Vlavé žito jako břehy, květná luka plná něhy, na úhoru, v žírné kráse, pokojně se stádo pase.     Nad vámi se nebe klene jako v květu pole lněné, nad lesy jen z modrošíra pára v tichý déšť se sbírá.     A jak slunce vás tak zhřívá a jak cvrček v klasech zpívá, v šíř i v dál, vy rodné lány, buďte vy nám požehnány! epická – založena na vypravování příběhu (podstatný je děj) lyrickoepická – děj propojený s dojmy, pocity, … lyrická – vyjadřuje básníkovy pocity, dojmy, nálady, myšlenky verš = jeden řádek v básni celkem 16 veršů podle toho, jaké téma si básník zvolil, k čemu se chce vyjadřovat, rozlišujeme poezii na: osobní milostnou rodinnou přírodní vlasteneckou náboženskou reflexivní (úvahovou) sloka (strofa) = graficky oddělená skupina veršů („odstavec“ v básni) celkem 4 sloky rým = zvuková shoda hlásek (slabik) na konci veršů např. lány-strany, břehy-něhy, kráse-pase, klene-lněné, …

34.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Aby byla báseň básní, autor často volí neobvyklé výrazy, obraty, přirovnání, vytváří tedy vlastní jazyk básně - používá rozmanité básnické prostředky: příklady jednotlivých básnických prostředků: o lásce šeptal tichý mech = personifikace bledá tvář luny = metafora posloucháme Mozarta (jeho hudbu) = metonymie slzy jako perly = příměr srdce = symbol lásky vy hvězdy jasné, vy hvězdy ve výši = apostrofa růžový večer = epiteton Kolik je na světě moří Kolik je na světě řek Kolik je smutků a hoří Kolik je rozlitých mlék … = anafora postýlka – medvídek – ZOO – zmrzlina … = asociace vzúpění, čistonosoplena = novotvary personifikace = (zosobnění) přenášení lidských vlastností na zvířata, věci či jevy metafora = přenesení významu na základě podobnosti metonymie = přenesení významu na základě souvislostí přirovnání (příměr) = porovnání podobných předmětů nebo jevů symbol = znak, který zastupuje obecný pojem apostrofa = oslovení neživé věci, abstraktního pojmu nebo nepřítomné osoby epiteton = působivý (básnický) přívlastek – neotřelé vyjádření vlastnosti jevu anafora = opakování stejných slov na začátku veršů, půlveršů nebo slok asociace = volné spojování představ, které spolu logicky nesouvisejí neologismus (novotvar) = nové slovo, které vytvoří často autor sám

34.4 Co si řekneme nového? Dokola jeho dětičky | | | Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.4 Co si řekneme nového? RÝM = zvuková shoda hlásek (slabik) na konci veršů druhy rýmů (podle rozložení rýmů ve sloce): Nic, tato pěna, cudný rým, a jen, abych vytkl hlavní body, b tak mizí střemhlav na dně vody b houf sirén, jenž si ztropil šprým. a = obkročný rým Velké, širé, rodné lány, a jak jste krásny na vše strany, a od souvratě ku souvrati b jak vás dnes to slunko zlatí! b = sdružený rým Co mělo přijít, stalo se jen zpola. a Létat mne ve snu ptáci učili, – b padat už ne: hle, Ikarova škola. a Banální výhry. Krásné omyly. b = střídavý rým další druhy rýmu: přerývaný rým abcb postupný rým abc abc tirádový rým aaaaa V básních rozlišujeme dva typy verše – verš volný (řádky různě dlouhé, zpravidla se nerýmuje) a verš vázaný (zpravidla se rýmuje, mívá pravidelný rytmus). RYTMUS = pravidelné střídání přízvučných a nepřízvučných slabik skládá se ze stop (těžké = přízvučné, lehké = nepřízvučné doby) druhy stop: trochej daktyl jamb Dokola jeho dětičky | | | drobounké smavé hvězdičky, | | | dukátkovými hlasy | | | zvoní na krásné časy. | | | V ukázce se střídají stopy daktyl a jamb.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.5 Procvičení a příklady Vypiš z básně J. V. Sládka alespoň 5 příkladů básnických prostředků. Josef Václav Sládek Velké, širé, rodné lány Velké, širé, rodné lány, jak jste krásny na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí!     Vlavé žito jako břehy, květná luka plná něhy, na úhoru, v žírné kráse, pokojně se stádo pase.     Nad vámi se nebe klene jako v květu pole lněné, nad lesy jen z modrošíra pára v tichý déšť se sbírá.     A jak slunce vás tak zhřívá a jak cvrček v klasech zpívá, v šíř i v dál, vy rodné lány, buďte vy nám požehnány! řešení – např.: epiteton – květná luka, tichý déšť apostrofa – vy rodné lány přirovnání – žito jako břehy, nebe jako v květu pole lněné personifikace - pára se sbírá, cvrček zpívá novotvar – modrošíra, zhřívá Vítězslav Hálek Přilítlo jaro z daleka … Přilítlo jaro z daleka a všude plno touhy, vše tlačilo se k slunci ven, že snilo sen tak dlouhý. Vylítly z hnízda pěnkavy a drobné děti z chýše, a pestré kvítí na lukách přesladkou vůni dýše. Z větví se lístek tlačí ven a ptáčkům z hrdla hlásky, a v ňadrech v srdci mlaďounkém – tam klíčí poupě lásky. Proveď rozbor básně V. Hálka – urči: druh poezie téma básně počet strof počet veršů rytmus druhy rýmu řešení: lyrická příchod jara 3 12 trochej a daktyl přerývaný (ve 3.sloce střídavý)

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.6 Něco navíc pro šikovné Vítězslav Nezval o básni „Za velmi volného přirovnání tvaru písmene A se stříškou vzniká první verš. Asociací chatrče a divošských stanů přeskočí fantazie na rovník a přeje si přenésti jeho klima do našich věčně deštivých krajin. Z rýmu chatrčí – vystrčí se zrodí představa šneka vystrkujícího růžky z domu, který nosí s sebou. A za pomoci rýmu nad Vltavu – hlavu si vybaví obraznost ubohé lidi bez přístřeší. Vidíme, že báseň se nezrodila z nějakého předběžného plánu, nýbrž během složitého rozvíjení obraznosti omezované i podporované rýmem.“ Vznik básně na základě asociací – volného spojování představ, které spolu logicky nesouvisejí, ale které vytvářejí básnický obraz. Vítězslav Nezval Z Abecedy A nazváno buď prostou chatrčí Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu! Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavu Přečti si ukázku z Nezvalovy sbírky Abeceda. Na každé písmenko básník napsal jednu krátkou poetistickou báseň inspirovanou tvarem písmene, jeho zvukovou podobou a asociacemi, které se mu při vyslovení hlásky vybavily. Nezval zaznamenal i „cestu vzniku básně“. Pokus se vytvořit podobné verše. Nech se inspirovat tvarem písmen a pocity, které v tobě písmeno vyvolává.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 34.7 CLIL (Poetry) poetry – poezie poem – báseň rhyme – rým verse - verš strophe - sloka William Shakespeare - Sonnets 76 Why is my verse so barren of new pride? So far from variation or quick change? Why with the time do I not glance aside To new found methods, and to compounds strange? Why write I still all one, ever the same, And keep invention in a noted weed, That every word doth almost tell my name, Showing their birth, and where they did proceed? O know sweet love I always write of you, And you and love are still my argument: So all my best is dressing old words new, Spending again what is already spent:     For as the Sun is daily new and old,     So is my love still telling what is told. 76 Proč jsou mé verše pusté novinek? Vzdálené od rozmarů, proměnin? Proč, občas, nepřijímám pozvánek od nových metod, zvláštních sloučenin? Proč píši kol, obcházím jeden bod, invenci halím v prošlé oháví, v ozvěnách slov, mé jméno, frází rod rozvětvený, příbuzných bez slávy? Vězte, lásko, o vás já chci vždy psát, láska a vy, pointa se nemění: Jen, lépe, stará slova převlékat, zas a zas čerpat, přes vyčerpání:     Jak slunce denně staronové je,     stálá láska, se neopakuje.  

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 34.8 Test znalostí Jak se nazývá poezie vyjadřující básníkovy pocity, dojmy, nálady, … ? a/ epická b/ lyrická c/ lyrickoepická d/ epickolyrická Urči druh rýmu v následující básni: Na topole nad jezerem seděl Vodník podvečerem: Sviť, měsíčku, sviť, ať mi šije niť. a/ sdružený b/ obkročný c/ přerývaný d/ střídavý Vyber příklad personifikace: a/ slunce zamávalo svými paprsky b/ žhnoucí kotouč slunce c/ slunce je jak zlatý kočár d/ ty slunce jasné Které rytmické schéma patří daktylu? a/ b/ c/ d/ Správné odpovědi: b a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.9 Použité zdroje, citace Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN 80-7200-052-7 Soukal Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, Praha, SPN, 2009, 2.vydání, ISBN 978-80-7235-438-2 Měchurová Albína, Žáček Jiří, Hanzová Marie: Čítanka pro 6. ročník ZŠ a pro primu osmiletého gymnázia, Havlíčkův Brod, Fragment, 1997, 1.vydání, ISBN 80-7200-121-3 Měchurová Albína, Žáček Jiří, Hanzová Marie: Čítanka pro 7. ročník ZŠ a pro sekundu osmiletého gymnázia, Havlíčkův Brod, Fragment, 1998, 1.vydání, ISBN 80-7200-192-2 www.wikipedie.cz www.youtube.cz http://shakespeare.mit.edu/ kliparty

34.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 34.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 7. a 8. ročník Klíčová slova Poezie, sloka, rým, verš Anotace Prezentace charakterizující poezii, její základní rysy, z čeho je tvořena báseň.