Potenciální ekonomické efekty bankovní unie Jan Frait ředitel samostatného odboru finanční stability Seminář odboru Finanční politika MF ČR Smilovice 14.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Bankovní unie EU Exportní forum 2013 Trutnov
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Euro-krize a cesty ven Jan Bureš, Hlavní ekonom Era Poštovní Spořitelny.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Hospodářská politika státu
Od koruny k €uru vede cesta dlouhá … Martin Kupka listopad 2007 Investiční výzkum.
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Středoškolská odborná činnost 2008/2009 EURO: politický či ekonomický projekt? Číslo oboru: 13 Název oboru: Ekonomika a řízení Autor: Monika Jabůrková.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Veřejný dluh a Barro-Ricardova hypotéza
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Vývoj úvěrů a úrokových sazeb Dopady krize na transmisi měnové politiky Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Smilovice,
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Funkce České národní banky
Zadluženost domácností v ČR Smilovice 5. června 2007 Zdeněk Veselý MF ČR Názory a závěry prezentované dále jsou autorovy a nemusí tak být v souladu s postojem.
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Investice 2011: uklidnění nebo další stres? David Navrátil tel.: , Ekonomické a strategické analýzy.
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Důvody.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
S€PA – platební služby pro €vropany Česká národní banka Praha, 21. září 2010 Ing. Tomáš Hládek, ředitel sekce peněžní a platebního styku Česká národní.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Investice 2011 – Tsunami na finančních trzích? David Navrátil.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářský rozvoj II. Vladan Hodulák.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Trnitá česká cesta k euru Jan Mládek „Zájmy České republiky a přijetí společné evropské měny konference“ V PSP ČR dne 17. září
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Unie: měnová, bankovní, fiskální: otázky a úskalí.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Integrace finančního trhu EMU Petr Čermák. Cíl : Cílem bylo prozkoumat vývoj a míru integrace finančního trhu Evropské měnové unie od počátku jejího vzniku.
Seminář v rámci projektu GA ČR 402/06/1370 Zapojení koruny do ERM II, OCA a reálná konvergence Vysoká škola finanční a správní Doc. Ing. Mojmír.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Platební bilance ČR z hlediska členství v EU a perspektivně v EZ (seminář na VŠFS dne , projekt IGA VŠFS č. 7701)
Financování kapitol státního rozpočtu II
Bankovní systém, centrální banka
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Měnový kurz.
Mezinárodní finance a rozvoj Vladan Hodulák. Osnova Měnový×finanční systém Měnový×finanční systém Kapitálové toky Kapitálové toky Dluhová krize RZ Dluhová.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Záchrana Eura a Budoucnost EU Ingolf Pernice Leona Adamčíková.
Jednotná měnová politika
Peníze a měnová politika
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Potenciální ekonomické efekty bankovní unie Jan Frait ředitel samostatného odboru finanční stability Seminář odboru Finanční politika MF ČR Smilovice 14. prosince 2012

2 2 I. Úvod

3 3 „ There are known knowns; there are things we know that we know. There are known unknowns; that is to say there are things that, we now know we don't know. But there are also unknown unknowns – there are things we do not know we don't know.” United States Secretary of Defense, Donald Rumsfeld, 2002

4 4 Projekt bankovní unie (BU) – not many known knowns today Systém jednotného dohledu (SSM) – občas known knowns (KK), většinou known unknowns (KUs). Jednotná pravidla (Single Rule Book): napůl KKs a KUs. Evropský systém pojištění vkladů (European DGS): většinou KUs. společný Evropský systém pro ozdravení a restrukturalizaci bankovního sektoru (European Resolution Scheme): občas KKs, většinou KUs. Bankovní unie jako celek – kombinace KUs a uknown unknowns (UUs). Odhad ekonomických dopadů je kvůli existenci KUs a UUs značně spekulativní – obzvláště nejistý je dopad na chování bank i vlád v BU a výsledek jejich vzájemné interakce.

5 5 II. Co návrhy na BU řeší a neřeší

6 6 Projekt BU může zvýšit ekonomickou a regulatorní nejistotu Projekt BU nemusí získat dostatečnou kredibilitu, neboť neposkytuje odpovědi na skutečné problémy eurozóny inherentní nedostatky samotné podstaty měnové unie (slabé mechanismy pro makroekonomické přizpůsobování), neschopnost některých vlád kontrolovat své dluhy (pro některé členy může být fiskální nezodpovědnost dokonce racionálním přístupem), banky s problémovými bilancemi racionálně odkládající přiznání úvěrového rizika, Návrh opomíjí skutečnou míru integrace finančních trhů (bankovnictví je převážně lokální ekonomickou aktivitou). Návrh BU odvedl pozornost autorit i vlád od řešení domácích úkolů při stabilizaci bankovních sektorů a zvýšil ekonomickou a regulatorní nejistotu v nejméně vhodnou dobu. Pro stabilizaci bankovního sektoru eurozóny by dostačoval v této fázi návrh na „resolution union“.

7 7 Projekt BU může být obtížně financovatelný Hlavním cílem SSM/BU je narušit vazbu mezi národními vládami a národními bankovními sektory přenesením „přebytečných“ dluhů vlád a potenciálních ztrát bank na úroveň celé eurozóny či EU. očekávání, že tímto způsobem bude eliminována smyčka mezi svrchovaným rizikem a úvěrovým rizikem, se však může ukázat další iluzí, pokud nebude nalezena ochota dluhy skutečně sdílet. Souhrnná úroveň veřejných dluhů a potenciálních dluhů z budoucích deficitů a ztrát bankovních sektorů, které budou vyžadovat zapojení veřejných rozpočtů, je v eurozóně již v současnosti poměrně vysoká a blíží se hranici, která může vyvolávat pochybnosti o její udržitelnosti. Fiskální unie zatím neexistuje a i kdyby vznikla, vždy bude existovat riziko, že na národní úrovni se rozvinou politické procesy, které povedou ke zrušení závazku dlouhodobě financovat dluhy krizových zemí.

8 8 Projekt BU může být obtížně financovatelný Velikost bankovního sektoru eurozóny implikuje, že sdílení dluhů a nákladů záchranných operací v eurozóně by mohlo mít rozsáhlé fiskální dopady: celková bilance bank dosahuje v eurozóně mld. eur (351 % HDP eurozóny), v ČR mld. Kč (126 % HDP), bankovní úvěry domácímu privátnímu sektoru v poměru k HDP činí v eurozóně 126 %, v ČR je to 59 % HDP, the Economist ( ): pokud by krize v eurozóně byla pro veřejné finance stejně nákladná jako švédská bankovní krize v 90. letech (3,6 % ročního HDP), tak by náklady pro BU dosáhly 340 mld. EUR.

9 9 Vládní financování by vyžadoval i společný GDS Společný fondu pojištění vkladů není „funded safety net“: ani současné národní fondy ani budoucí společný fond nebudou mít dostatek zdrojů k řešení rozsáhlejší finanční krize a budou muset implicitně spoléhat na krytí veřejnými rozpočty, ať již ve formě záruk nebo hotových peněz, pokud bude nutno použít prostředky společného fondu ve vyšším rozsahu, opět to posílí očekávání, že silné země budou muset zvýšit svůj veřejný dluh za účelem pomoci slabším zemím a svrchované riziko tak opět může začít eskalovat pro celou eurozónu. V měnové unii bez fiskální unie, bez hospodářského růstu, ale s vysokým zadlužením vlád a příliš velkým bankovním sektorem nelze smyčku mezi vládními a bankovními bilancemi rozetnout deklaracemi a schématy bez jasného financování. Lze ale vytvořit jinou smyčku – pochybnosti o hodnotě bilancí banky (v rámci crisis managementu dle představ EK bude hodnota banky obtížně určitelná) v časech stresu vytvoří předpoklady pro přeshraniční šíření nákazy.

10 III. Jaké trendy v BU posílí

11 Projekt BU může oslabit fiskální zodpovědnost Struktura BU, jak je navržena, může podporovat morální hazard a oslabovat zodpovědnost národních vlád za dlouhodobou fiskální udržitelnost. Čím nahradit strach z potrestání ze strany trhů? „oddělení státu od národního finančního systému“ může znamenat další oslabení zodpovědnosti národních vlád za dlouhodobou fiskální udržitelnost, pokud jsou držiteli vládních dluhopisů především národní banky, stát může cítit zodpovědnost za depozita občanů v těchto institucích, jejichž ohrožení by ohrozilo i pravděpodobnost jejich znovuzvolení, pokud budou vládní dluhopisy držet „anonymní“ investoři z druhé strany Evropy, bude nadměrná fiskální expanze mnohem jednodušší. Když IMF a EK nejsou schopny stabilizovat malé Řecko, kdo a jak si poradí s problémy větších zemí?

12 Dluhy z „periferie“ budou přenášeny na nadnárodní úroveň... Financování rizikových zemí eurozóny („periferie“) je již nyní stále více založeno na zdrojích EU a ECB.

13 Vlády budou po bankách za „pomoc“ něco chtít Vlády vs. banky: Více garantujeme – co za to budeme chtít? Levné úvěry, podílení se na záchraně eurozóny, levné financování vládních schodků? Je skutečně třeba dávat veřejné finance tak rychle do pořádku? Na trhu je dostatek levných zdrojů k podpoře „hospodářského růstu“. Nebude další dekáda o finanční represi a fiskální dominanci?

14 Koncentrace aktiv bank vůči státu se může zvyšovat Deficity veřejných financí se promítají ve značné emisní aktivitě a rostoucí expozici bankovních sektorů vůči veřejnému sektoru. Tato expozice je podporována preferenčním regulatorním přístupem k držbě vládního dluhu a očekáváními, že vládní defaulty nebudou umožněny, třeba i za cenu měnového financování vlád. Může docházet k podceňování tržního rizika spojeného s držbou vládního dluhu.

15 Bankovní sektory mohou reagovat na podněty překvapivě Vlády potřebují zdroje pro záchranné operace a restrukturalizační fondy: FTT, specifické daně pro banky, odvody do fondů. Může se projevit v deleveragingu a dostupnosti/ceně úvěrů. Vedlejší dopady - disintermediation, shadow banking. Jaké podněty vytvoří BU pro banky: čištění bilancí pod tlakem ECB nebo forbearance? akceptace rizik v důsledku lepšího implicitního pojištění? vyšší podíl rizikových vládních bondů v bilancích? strategie vydělat si na vyšší CAR akceptací vyššího rizika obecně?

16 Cesta z krize … aneb základ BU už vlastně máme Opačné bilance centrálních bank vůči ECB jsou odrazem financování nerovnováh v platebních bilancích a v rozpočtových deficitech. Elasticita systému může být hodně velká … Pohledávky národních centrálních bank eurozóny vůči ECB (mld. EUR) Pramen: Bloomberg

Děkuji za pozornost Prof. Dr. Ing. Jan Frait ředitel samostatného odboru finanční stability Kontakt na samostatný odbor finanční stability ČNB: