Mgr. Michal Jarolímek Třebíč Rozvoj finanční kapacity - Fundraising Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblast.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK NA DOTACE NA VYSOČINĚ? RVVZ Vysočina 23. –
Advertisements

Doporučení pro přípravu žádosti;
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Další zdroje příjmů pro ICM. Hlavní důvody realizace Analýzy nestátního neziskového sektoru  Efektivní komunikace s neziskovými organizacemi – uvnitř.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
OBČANSKÉ SDRUŽENÍ „MAS Černý les“ Založení místního rovojového partnerství Bohumila Vařejková, MAS Černý les.
Miroslava Nebuželská, BVM Audit
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Neziskové organizace a jejich financování
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Fundraising PE 415.
Ww Česko Marocká Smíšená Obchodní Komora
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Celostátní síť pro venkov
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Zdeňka Kasalová Podpora cestovního ruchu ze strany Kraje Vysočina Zdeňka Kasalová Krajský úřad Kraje Vysočina odbor kultury, památkové péče a cestovního.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
Co je třeba udělat pro vznik o.p.s. Hradecký venkov se sídlem v Nechanicích :
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
ÚVOD Management a marketing
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Praktické rady ke komunitárním programům Michal Kadera, CEBRE Jihlava, 18. prosince
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
Rozpočty územních samosprávných celků
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Vícezdrojové financování Jitka Nesrstová Nadace VIA / Sdružení VIA.
Neziskové organizace a jejich financování
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
MARKETINGOVÝ MIX.
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
MAS Nad Prahou Iva Cucová, starostka Baště
Individuální fundraising Hnutí DUHA
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Franchising VY_62_INOVACE_ ledna 2014
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
R EKLAMA A JEJÍ DRUHY PaedDr. Milan Báča. Hlavní úkoly reklamy Hlavní úkoly reklamy K hlavním úkolům reklamy patří:  zvýšit tržby z prodeje produktu.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Nová služba – nová kultura?
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
XIV. KONFERENCE SAMOSPRÁV
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Jarolímek Třebíč Rozvoj finanční kapacity - Fundraising Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblast í

Zdroje pro financování NNO ZDROJE : ve ř ejné soukromé vlastní

Zdroje pro financování NNO VE Ř EJNÉ ZDROJE zahrani č ní – SF EU, FM EHP a Norska, komunitární programy,…. státní rozpo č et Č R - dotace orgán ů ve ř ejné správy Č R krajské rozpo č ty - dotace krajských ú ř ad ů obecní rozpo č ty - dotace místních samospráv

Zdroje pro financování NNO SOUKROMÉ ZDROJE granty soukromých nadací a nada č ních fond ů další zdroje relevantních pro NNO v Č R (komer č ní firmy, p ř íle ž itostní dárci apod.)

Zdroje pro financování NNO VLASTNÍ ZDROJE finan č ní zdroje z vlastní č innosti NNO

Stát Vlastní příjmy (Poplatky za služby pro klienty, prodej věcí a služeb veřejnosti,členské příspěvky) Veřejné rozpočty (statní granty, podpora ze státní správy, příjmy od nadací) Soukromý sektor (sponzorské dary, obchodní smlouvy, sdílený marketing) Japonsko60%28%12% Švédsko62%29%9% Maďarsko57%23%20% Itálie53%43%4% USA52%30%19% Velká Británie48%40%12% Francie33%59%7% Německo28%68%4% Průměr 8 států49%41%10% Zdroj: AAFRC Trust for Philantropy, Giving USA, New York: AFRC, 1998

Průzkum, který srovnává oblasti působení neziskových organizací z hlediska fundraisingem získaných prostředků v USA Zaměření neziskových organizací%* Církevní45,3 Výchova a vzdělání11,9 Sociální služby9,9 Zdravotnické služby8,6 Kultura a umění7,6 Prosazování zájmů veřejnosti7,6 Ochrana životního prostředí2,5 Mezinárodní aktivity1,5 Jiné8,4 * procento z celkového objemu finančních prostředků vydaných na podporu neziskových organizací působících v dané oblasti

Zdroje pro financování NNO Databáze finan č ních zdroj ů - ve ř ejn ě p ř ístupný p ř ehled grantových a dota č ních program ů v č etn ě jejich popisu, uzáv ě rek a kontaktních osob. Databáze finan č ních zdroj ů je v provozu od kv ě tna Aktuálnost informací v databázi je zajišt ě na pr ů b ěž ným vyhledáváním a zve ř ej ň ováním nových grant ů a dotací.

Zdroje pro financování NNO Databáze finan č ních zdroj ů V databázi naleznete: Informace o grantech č eských nadací a nada č ních fond ů ochotných zve ř ejnit jejím prost ř ednictvím své informace; Informace o dostupných dotacích orgán ů ve ř ejné správy Č R; Programy krajských ú ř ad ů poskytujích dotace NNO; Informace o hlavních zahrani č ních zdrojích financí ur č ených pro NNO z Č eské republiky; Bli ž ší informace o dalších zdrojích relevantních pro NNO v Č R (komer č ní firmy, p ř íle ž itostní dárci apod.).

Zdroje pro financování NNO Databáze finan č ních zdroj ů

FUNDRAISINGOVÉ METODY

Fundraisingové metody  Úvod do fundraisingu  Fundraising – pojem  Fundraising jako soubor jednání směřující k uzavření smlouvy na zabezpečení činnosti organizací občanské společnosti

Fundraising Obor zahrnující různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost organizací občanské společnosti Je to „věda“ o tom, jak přesvědčit druhé, že vaše organizace dokáže řešit důležité problémy a že je potřebnou součástí společnosti Je to nástroj, jehož pomocí lze druhé inspirovat k dobrým skutkům, přesvědčit je, že peníze nejsou všechno a dát jim možnost darovat i svůj čas, zájem a důvěru

Fundraising Fundraisingový argument: Proč je vaše činnost tak důležitá a proč je důležitější než jiná ? Proč na ní potřebujete peníze ? Proč Vám mám dát zrovna já ? Proč nepřijdete za měsíc ? Proč jste nepřišli před rokem ? Proč to neděláte jinak ? Správně volený argument  Dárce získává, ne odrazuje  Nabízí řešení a východiska, nevytváří nové problémy  Dává dárci najevo, že může pomoci a ne, že tomu vlastně nerozumí

Fundraisingový argument Proč organizace existuje ? Komu slouží, kdo jsou klienti ? Co si klade za cíl, čeho konkrétně chce dosáhnout ? Jak hodlá stanoveného cíle dosáhnout ? Kolik to bude stát ? Kdo se podílí na činnosti, kdo je vůdčí osobností ? Proč by měl někdo k naplnění cíle přispět ?

Motivace dárců Zlepšení postoje veřejnosti Reklama dárce Snížení daňového základu Osobní prospěch a sláva Pocit moci Praní špinavých peněz Distribuce starých a těžko použitelných věcí Získání loajálního postoje organizace

Motivace dárců Lidé rádi dávají peníze, když:  k tomu mají významný a neodkladný důvod  jsou osobně zainteresování na výsledku podpořené činnosti  vidí ostatní, jak časem a penězi přispívají na tutéž činnost  vědí, že jim bude poděkováno  vědí, že budou viditelně spojvání s úspěchem projektu  vědí, že budou pravidelně informováni o rozvoji organizace  vědí přesně, na co nudou jejich peníze použity  vidí, že podpořená organizace má nadšení a odhodlání a že jistě získá peníze i od ostatních

Firemní dárcovství Typy projektů, které firmy rády podporují:  Významné místní projekty v místě jejich působení  Prestižní umělecké a kulturní akce  Sportovní akce a utkání, které jsou v oblibě návštěvníkům  Aktivity, které souvisejí s jejich produktem  Projekty ekonomického rozvoje  Ekologické projekty  Iniciativy, za kterými stojí prominentní osobnosti

Firemní dárcovství Typy projektů, které firmy nerady podporují:  Místní projekty mimo oblast působnosti  Čistě nominální oslovení (např. pro náboženské účely)  Oběžníková oslovení  Kontroverzní témata  Zahraniční pomoc

Firemní dárcovství Jak získat podporu od firem ?  Představte si, že jste v situaci firmy  Navrhněte firmě, že může podpořit něco konkrétního  Využijte všech kontaktů, které ve firmě máte  Promyslete všechny nejrůznější možnosti, jak by vám firma mohla pomoci  Zvažte, zda by se ve firmě nenašel manažer, který by se stal členem SR nebo DR  Nepředpokládejte, že vám každá firma dá dar  Zvažte, kdo je nejvhodnější osobou, která by měla firmu oslovit

Fundraisingové metody Právní aspekty fundraisingu -sponzorování -dary  firemní dárcovství  individuální dárcovství

Fundraisingové metody INZERCE   Tato metoda představuje mediálně zveřejněnou žádost o podporu. Současně s prezentací charitativního projektu či akce je propagován i určitý výrobek. Jeho koupě pak znamená i příspěvek kupujícího na projekt.

Fundraisingové metody BENEFIČNÍ AKCE  Jejich pořádání je organizačně a často i finančně velmi náročné. Může se jednat o výstavy, hudební, výtvarné nebo divadelní programy, sportovní nebo jiné slavnostní akce, které jsou příležitostí pro představení organizace veřejnosti, jejich pobavení a v neposlední řadě i oslovení za účelem získání podpory. Z tohoto pohledu je vhodné, aby v průběhu akce byla představena i činnost plánovaná na následující období nebo přímo zahájena realizace nějakého významného projektu.

Fundraisingové metody POŠTOVNÍ KAMPAŇ   Tato metoda, jak název napovídá, spočívá v sestavení dopisu a jeho rozeslání potenciálním dárcům. Vzhledem k tomu, že při ní nedochází k přímému kontaktu s osloveným člověkem, je její úspěšnost závislá na obsahu dopisu, jeho stylistice a formě a na dodržení několika dalších zásad.  1) Vytipování "správných " adresátů.  2) Vhodné načasování kampaně  3) Včas a vhodně poděkovat

Fundraisingové metody TELEFONICKÁ KAMPAŇ   Tato metoda patří mezi ty, které využívají výhod osobního jednání.  Potenciálního dárce je možno oslovit přímo a při dobře zformulované žádosti a citlivém zacházení s hlasem lze dosáhnout úspěchu. Výhodou této metody je, že může být osloveno více potenciálních dárců, než při osobních setkáních. Pozitivním výsledkem telefonické kampaně může být pochopitelně nejen příslib daru, ale také dojednání termínu osobní schůzky. Především v případě oslovení velkých firem to může představovat první krok k získání daru.

Fundraisingové metody BUDOVÁNÍ ČLENSKÉ ZÁKLADNY   Podstatou této metody je snaha získat nové členy organizace a tím zvyšovat příjmy, které plynou z výběru členských příspěvků. Důležité však je si uvědomit, že cílem nemohou být pouze peníze za členské příspěvky, ale i rozšíření členské základny o aktivní členy, kteří mohou mít zájem aktivně se zapojit do činnosti organizace. Jejím prvořadým cílem je tak budování dlouhodobého vztahu mezi dárcem - členem a organizací.

Fundraisingové metody OSOBNÍ SETKÁNÍ Tato metoda, často také označovaná jako "tváří v tvář" patří mezi nejúčinnější způsoby získávání podpory. Má-li být však úspěšná je nutno se na ní velmi pečlivě připravit. a) Úvod setkání b) Představení organizace c) Představení projektu d) Vyslovení žádosti e) Rozloučení

Fundraisingové metody  Důležité je si uvědomit, že jakákoliv metoda pravděpodobně zklame tam, kde nebudou dodrženy tato tři základní pravidla. 1) Přesvědčovat může jen ten, kdo je sám přesvědčený. 2) Nikdy nepomáhá organizace organizaci, ale člověk člověku. 3) Kdo o nic nežádá nic nedostane

Druhy podpory 1) Malý finanční příspěvek Za malý finanční příspěvek lze považovat jakoukoliv finanční částku maximálně do cca ,- Kč. 2) Větší dar Vhodnější termín pro tento typ daru je grant. Za něj se považuje finanční obnos, který obvykle přesahuje částku ,- Kč. 3) Sdílený marketing Princip podpory může spočívat v tom, že podporovaná organizace nabízí výrobky nebo služby dárce svým členům a příznivcům.

Druhy podpory 4) Příspěvek zaměstnanců  Podstata spočívá v tom, že zaměstnanci určitého podniku si dobrovolně nechávají ze svého platu strhávat většinou menší finanční částku, která je pak podnikem převáděna podporované organizaci.  5) Personální podpora  Její podstata spočívá v závazku firmy, že poskytne na blíže specifikované odborné práce svého zaměstnance, aniž by chtěla za tuto službu finanční úhradu.

Druhy podpory 6) Dary ve formě služeb nebo zboží  Jedná se o nejčastější formu nefinanční podpory. Její výše se však rovněž může pohybovat od minimálních hodnot do statisícových částek. Žadatelé o tento druh podpory jsou mnohdy úspěšnější než v případě finančních darů 7) Členství ve správní radě či práce ve výboru organizace  Podstatou je členství významné osoby (ředitel podniku nebo významné organizace, vlastník firmy apod.) v řídících orgánech podporované organizace. Organizace tak může využívat zkušeností dotyčné osobnosti, ale i její společenské prestiže. Síla této osobnosti pak může otevírat ne jedny důležité dveře, ať už na úřadech nebo u jiných podnikatelských subjektů.

Děkuji Vám za pozornost Michal Jarolímek Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblast í