Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_51.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_426.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_104.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 53.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_131.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hořlavý kámen.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UHLÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_133.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_142.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_140

Uhlovodíky, uhlí, zemní plyn Jméno autora: Ing. Klára Šírová Třída/ročník: II. Datum vytvoření: 15.8.2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Chemie kolem nás Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Uhlí a zemní plyn Klíčová slova: Uhlovodíky, uhlí, zemní plyn Druh učebního materiálu: prezentace

Uhlí Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva. Jedná se o směs makromolekulárních látek, která vznikala dlouhodobým rozkladem rostlin. Z hlediska prvkového složení v uhlí převládá uhlík, dalšími prvky jsou vodík, kyslík, dusík a síra. Nejstarší uhlí je antracit a obsahuje až 90 % uhlíku, černé uhlí asi 80 % uhlíku a nejmladší hnědé uhlí zhruba 70 % uhlíku. [1] [2] černé uhlí briketa hnědého uhlí

Využití uhlí Velká část uhlí se využívá jako palivo. Chemicky se zpracovává především uhlí černé. Při zpracování se používá vysokoteplotní karbonizace (pyrolýza), což je tepelný rozklad bez přístupu vzduchu. Vznikají produkty: - pevné – koks, retortové uhlí - kapalné – dehet, čpavková voda - plynné - svítiplyn [3] dehet

Svítiplyn (koksárenský plyn) Je to pevné palivo. Používá se jako redukční činidlo při výrobě železa nebo jiných kovů. Je významnou surovinou při výrobě acetylenu a vodního plynu. Dehet Je to tmavá páchnoucí kapalina. Je zdrojem aromatických sloučenin. Zpracovává se frakční destilací na lehký, karbolový a antracenový olej. Zbytek se nazývá dehtová smůla, která se používá k výrobě briket a izolačních materiálů. Svítiplyn (koksárenský plyn) Obsahuje methan, oxid uhelnatý, amoniak a další plyny. Amoniak se odstraňuje vypíráním. Čistý se používá jako průmyslové palivo. Dříve se používal v domácnostech, ale pro jedovatost byl nahrazen zemním plynem.

Zemní plyn V přírodě obvykle doprovází ložiska ropy a uhlí. Je to plynná směs s převládající složkou methanem (60 – 97 %). Plyny jako dusík, oxid uhličitý nebo sulfan se musí před použitím odstranit. Složky zemního plynu jsou surovinami pro velké množství organických látek. Velké množství se spotřebuje k výrobě topného plynu, který se používá mimo jiné v domácnostech. [4] [5] plamen zemního plynu v domácnosti přívod plynu je značen žlutě

Procvičování Uveďte tři základní druhy uhlí. antracit, černé uhlí a hnědé uhlí Jaké chemické prvky jsou v uhlí nejvíce zastoupeny? Z hlediska prvkového složení v uhlí převládá uhlík, dalšími prvky jsou vodík, kyslík, dusík a síra. Jaké produkty získáváme při zpracování uhlí? pevné – koks, retortové uhlí, kapalné – dehet, čpavková voda, plynné - svítiplyn

Co je to dehet a k čemu se využívá? Je to tmavá páchnoucí kapalina. Je zdrojem aromatických sloučenin. Zpracovává se frakční destilací na lehký, karbolový a antracenový olej. Zbytek se nazývá dehtová smůla, která se používá k výrobě briket a izolačních materiálů. Který produkt při výrobě uhlí se používá jako redukční činidlo při výrobě železa? koks Co je to zemní plyn a co obsahuje? Je to plynná směs s převládající složkou methanem (60 – 97 %). Plyny jako dusík, oxid uhličitý nebo sulfan se musí před použitím odstranit. Proč se svítiplyn už nepoužívá v domácnostech? Je jedovatý, obsahuje oxid uhelnatý.

Použitá literatura a obrázky [online]. [cit. 2013-08-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cern%C3%A9_uhl%C3%AD [online]. [cit. 2013-08-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hn%C4%9Bd%C3%A9_uhl%C3%AD [online]. [cit. 2013-08-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dehet [online]. [cit. 2013-08-15]. Dostupné z: http://www.regiony24.cz/44-104586-rwe-zdrazi-od-ledna-zemni-plyn-o-vice-nez-dve-procenta [online]. [cit. 2013-08-15]. Dostupné z: http://www.komo.cz/armatury-hadice-ocelove.php PEČOVÁ, Danuše. Organická chemie. 2. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005.