DEFINICE CÍLŮ A PRIORIT KALKULACE ZDROJŮ INVESTOVÁNÍ SPOŘENÍ INFLACE-KUPNÍ SÍLA PENĚZ TYPICKÉ CÍLE FINANČNÍHO PLÁNOVÁNÍ RIZIKA Finanční plánování – cesta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Ukládání finančních prostředků  Valorizace příjmu  Valorizační spirála  Nákup hmotného majetku  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah.
Advertisements

Kudy vlastně putují peníze
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Příjmy do rodinného rozpočtu
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Produkty finančního trhu
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Spoření a investování Spoření = pravidelné odkládání menší částí příjmu a jeho ukládání na bankovní účet Nízké riziko Nízký výnos Investování = poskytování.
Stavební spoření, úvěry, leasing
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
IAS 17 - Leasing ..
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Domácí účetnictví, systém hospodaření
POJIŠTĚNÍ Základní pojmy Rizika a změny v rozpočtu domácností Typy pojištění Pojišťovna.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_62_INOVACE_1_2_07 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Zajištění rizik.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Petr Machala. K čemu nám slouží pojištění? Napište co nejvíce příkladů. BANKA Haló, pane! Z banky? To Vás svlékly úroky? Myslím, že potřebujete vhodné.
1 Zajištěné investice - jistota má svoji cenu Dámský investiční klub Petr Valenta ředitel odboru řízení produktů finančních trhů ČS.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO165 Název.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Pojištění.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Životní pojištění.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
Finanční gramotnost – klidná cesta rozbouřeným mořem financí Jaké znalosti a dovednosti musíme mít, abychom naplnili vlastní cíle?
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Finanční gramotnost: Kdo nám může poradit. NA PORADCI ZÁLEŽÍ … 10 Kdo nám může poradit Člověk s kufříkem se ptá jiného čekajícího na tramvaj: „Promiňte,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Investice.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Začínáme finančně plánovat
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

DEFINICE CÍLŮ A PRIORIT KALKULACE ZDROJŮ INVESTOVÁNÍ SPOŘENÍ INFLACE-KUPNÍ SÍLA PENĚZ TYPICKÉ CÍLE FINANČNÍHO PLÁNOVÁNÍ RIZIKA Finanční plánování – cesta k cíli

Cíle a přínosy osobního finančního plánování Cílem je vytvoření rovnováhy mezi našimi budoucími finančními plány a očekávanými zdroji a následně nalezení cesty k dosažení těchto cílů. Příklad: za dva roky si chci koupit auto za 200tisíc korun. Spořit mohu měsíčně 3tisíce korun. Otázky zní: -budeme na to mít? - nemáme spořit víc a můžeme si to dovolit? - kam uložit naše úspory Na tyto otázky by nám mělo odpovědět finanční plánování.

Kalkulace zdrojů Sestavování finančního plánu jednotlivce probíhá v několika krocích: Analýza majetku a příjmů – finanční možnosti jednotlivce rodiny Analýza rizik – ztráta zaměstnání, nemoc, prudké zvýšení cen apod. Analýza cílů – určení cílů a přání – určení priorit. Analýza stávajícího řešení – zvolení konkrétního postupu pro řešení stanovených cílů.

Finanční rezervy – investování, spoření Různá aktiva mají různé vlastnosti, podle kterých se rozhodujeme v jaké podobě budeme svůj majetek držet. Určité aktivum např. bankovní vklad, akcie si pořizujeme, proto že z něj chceme mít na konci více peněz, než jsme vložili. Když od částky, kterou získáš nakonec odečteš částku, kterou si vložil, tak získáš VÝNOS. Pokud je aktivem vklad v bance pak se označuje jako ÚROK.

Převody aktiv Pokud vlastníš nějaké aktivum (budeme doplňovat v příkladu) můžeš jeho hodnotu převést – např. hotovost na valuty, valuty na akcie, akcie na nemovitost, nemovitosti na peníze atd….. Pokud držíš aktivum v podobě hotovosti nebo bankovního vkladu pak se jedná o ÚSPORY. Pokud držíš aktivum v jiné nepeněžní podobě pak jde o INVESTICE a pokud tedy přeměníš své úspory na investice říkáme, že jsi své úspory INVESTOVAL.

Inflace a kupní síla Při investování, spoření, půjčování si peněz nás zajímá, jak se bude hodnota peněz vyvíjet. To jak se vyvíjet bude do jisté míry měří INFLACE. Inflace snižuje hodnotu peněz. Například při roční inflaci 3% by peníze bez jakéhokoli výnosu ztrácely hodnotu (peníze doma). Jestliže je uložíme s 3% výnosem, tak bude jejich kupní síla zachována. Výnos 3% a zároveň inflace 3% znamená, že nedojde ani ke zhodnocení ani ke znehodnocení. Ochrana před inflací je jednoduchá – je třeba dosáhnout vyššího výnosu než je inflace.

Typické cíle ve finančním plánování Zajištění kvalitního studia dětí nebo jejich osamostatnění Zajištění finančních prostředků pro spokojené stáří Pořízení vlastního bydlení, nebo rekonstrukce stávajícího Vybavení domácností Pořízení automobilu, luxusní dovolené a dalších majetkových hodnot.

RIZIKA Riziko je nahodilá událost, která má negativní dopad na naše zdroje. Rozlišujeme: živelní rizika – např. vichřice, požár, úder blesku, povodeň….. Zdravotní rizika – možnost úrazu, onemocnění Politická rizika, která nemůžeme sami ovlivnit – válečný konflikt, státní převrat, znárodnění Změna situace např. v práci – výpověď, zánik zaměstnání, převedení na jinou hůře placenou práci apod., rodinné podmínky – rozvod, ztráta partnera….

Předcházení riziku Prevence – např. bezpečnostní zámky, bezpečnostní pásy, hromosvody, zdravý životní styl (omezení alkoholu, pravidelné návštěvy lékaře) Finanční pokrytí vzniklých škod – samopojištění tj. vytvoření finanční nebo majetkové rezervy, kterou lze případnou ztrátu uhradit anebo pojištění – služby pojišťovny, za které zaplatíme.

Opakování Vyjmenuj 3 cíle a priority, které budeš chtít realizovat po skončení studia. Jakým způsobem bys tyto cíle mohl realizovat? Která 3 rizika by mohla tvé plány ohrozit? Jak bys mohl tato rizika omezit?