AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: hra, hračka, funkčnost, stimulace, poznávání, hygiena, estetika, vada HRAČKA VY-32-INOVACE-PED-215
významná podmínka hry hlavně u mladších dětí podněcuje fantazii, tvorbu podle fantazie vazby jsou hlavně na hračky vyrobené a vysněné umění vyřadit hračku
z vývojového hlediska rozlišujeme hračky pro předškolní věk, mladší, střední a starší školní věk (toto hledisko však není jednoznačné, protože je nutné respektovat i individuální rozdíly mezi dětmi a pohlavím) hračka musí vždy odpovídat fyziologickému vývoji dítěte nemá být zdravotně závadná
dle různých kritérií rozlišujeme: hračky pro hry námětové, dramatizující, konstruktivní hračky pro hry s pravidly (je možno využívat různý didaktický materiál) hračky a pomůcky pro pohybové hry hračky podle druhu rozvíjené psychické funkce (představivost, paměť, pozornost, …)
dělení hraček hračky hotové, vyrobené někým jiným (nemají jednoznačně kladný vliv) hračky vlastní výroby náhodně vyhledané předměty (kámen,dřevo)
znaky hraček: funkčnost (jen pro tuto hru vs. variabilita, rozličnost) citová přitažlivost (přináší radost) trvanlivost (pro běžnou manipulaci)
funkce hraček: a) stimulační (např. motoricky, manipulace s ní) b) poznávací, rozvíjející c) socializační (více dětí si hraje, půjčuje jednu hračku) d) diagnostická - hlavně v psychiatrii e) terapeutická f) výchovná - důležitá je i péče o hračku
požadavky na hračky: hygienické (zvlášť u mladších dětí – pozor na bezpečnost a materiál) pedagogické (hračka má zprostředkovávat nové poznatky a tematikou odpovídat zkušenostem dětí) estetické (má vychovávat pro vkus a cit pro krásu, umělecké ztvárnění má vycházet z pochopení dětské představy, tzv. estetično spojené s funkčností, hračka se má stát pojítkem mezi představou a skutečností)
z hlediska společenského a technického rozvoje mají dnes významné místo elektrotechnické a elektronické hračky a stavebnicové modely nejčastější vady hraček: nevhodné umělecké ztvárnění, malá trvanlivost hračky, hračka nevede dítě k přemýšlení o funkčních vztazích, neposkytuje podněty k rozvoji (ač je nákladná, atraktivní)
POUŽITÉ ZDROJE: DOSTÁL, A. M., OPRAVILOVÁ, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, OPRAVILOVÁ, E.: Dítě si hraje a poznává svět. Praha: SPN,1988 KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. a kol. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003