ŠIKANA I Pavlína Janošová Psychologický ústav AV ČR Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Naučil jsem se....
V ÝVOJ ŠIKANOVÁNÍ A SPOKOJENOSTI ŽÁKŮ SE VZTAHY V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU V PRŮBĚHU ZÁKLADNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY – TŘÍDY S AKTUÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ ŠIKANOU PhDr. Pavel.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Slova Květiny.
Modální- způsobová slovesa
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
ŠIKANA.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Různé role zástupce ředitele školy
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Všichni jistě víte, že jsem měl nedávno zdravotní problémy. Můj lékař mi po řadě vyšetření teprve nedávno stanovil diagnózu: DPPVV.
Vliv šikanování ve třídě na socializaci jednotlivých žáků Pavel Letý Pedagogicko – psychologická poradna Nový Jičín 2009.
Zvládnu i náročné životní situace II.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Zpracovala: Hana Májková 1. stupeň ZŠ 5. ročník
Nenásilná komunikace Anastasia Vdovina. Nenásilná komunikace pomáhá vytvářet tolerantní, empatické a upřímné mezilidské vztahy Autorem Nenásilné komunikace.
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
Zvládnu i náročné životní situace I.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Chci vám vyjádřit, co pro mne znamená
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Pár vtípků.
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Seminář Trauma.
1 Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociální patologie SCPT SCPA
závislost na internetu
DOPIS PRO TEBE.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová ŠIKANOVÁNÍ vyhrožování rvačky vymáhání peněz.
Zahrajte svůj part pro lepší internet Bezpečnost online …aneb bavte se a diskutujte s dětmi o problémech online D en bezpečnějšího internetu 2016.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.2 Spolužáci, kamarádi Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Šikanován/Obtěžován vedoucím
Co potřebují oběti znásilnění ?
Slova Květiny.
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
KYBERŠIKANA.
Šikana.
Naučil jsem se....
seminář Teorie a metodiky výchovy
DOPIS PRO TEBE.
ANOTACE Objasnit žákům co je šikana,
VY_32_Inovace_4.2.2 Spolužáci, kamarádi
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

ŠIKANA I Pavlína Janošová Psychologický ústav AV ČR Praha janosova@praha.psu.cas.cz

Co je a co není šikana

Původní vymezení školní šikany Pojem ŠIKANA (původně jev v armádě) ŠIKANA VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ (70. léta v Norsku, prof. Dan Olweus) - tři kritéria: AGRESE (původně tělesná nebo slovní) OPAKOVANÁ (pokud nejde o nárazový lynč) NEROVNOVÁHA SIL (nemožnost či neschopnost oběti účinně se bránit)

1. kritérium: Agrese Agrese je úmyslné ublížení a také jednání, kdy jednající ví, že může druhému ublížit. Agresorů u nás cca 4,5 % dětí – podle Olweusova dotazníku, obětí cca dvojnásobek. KDO Z NICH ŘÍKÁ PRAVDU? Jde zvenčí určit záměr? Pedagogové ho potřebují znát (Agresoři – morální vyvazování: „byla to jen sranda“; „to nebylo nic proti tomu, co on dělal nám“; „dělali to všichni“; …; oběti – si často nejsou vědomy všech okolností, zkreslují pod vlivem emocí). Pedagogická intervence: omluva a usmíření, nebo potrestání? Je potřeba zjistit postoje šikanujících i po činu. JAK? Lítost šikanujících se nemusí týkat soucitu s šikanovanými, někdy jde o sebelítost (M. Kolář – fiktivní dopis oběti)

2. kritérium: nerovnováha síly mezi šikanujícími a šikanovanými Pro napadeného je těžké se bránit. JENŽE… Všechny mezilidské vztahy i interakce jsou nějak asymetrické… Problém šikany uvnitř přátelských vztahů (dvě „kamarádky“), šikanovaná dívka nechce přijít o svou „kamarádku“. Kdo je agresor a oběť? (1) Ten, koho zbije někdo, kdo se nedovede ovládnout, a napadený je proti němu v dané situaci bezmocný, (2) nebo ten, kdo je třídou celkově odmítaný za to, že se neumí ovládat (někdy po někom vystartuje) a ostatním se s ním hůř spolupracuje? - Kritéria oběti splňují oba, často je tak vidí i spolužáci. Ten první však ztrácí převahu jen v určitých situacích, zatímco ten druhý ji nemá prakticky nikdy.

3. kritérium: Opakovanost útoků Jde o opakované činy pouze ze strany agresorů. Ze strany obětí jde o kontinuální pocit ohrožení. „Bylo dusno, slovní narážky, kvůli maličkostem jsme se hádaly, konflikty kvůli hloupostem, hned jsme se do sebe pustily. Ale už jsme to přešly, víme, že jsme, ale nenarážíme na sebe, neděláme konflikty...“ „Nevyhovuje mi to, ale co můžu změnit na tom, že je baví mě pomlouvat, mají z toho radost, požitek. ... Kdyby to někdo chtěl řešit a pomoct mi, tak by to už udělal, ale před celou třídou to viděli a nikdo mi nepomoh, nikdo mě před K. nebránil...“

3. kritérium: Opakovanost útoků Je nutné určit časový úsek z poslední doby, ve kterém se ptáme na šikanu Nejlépe posledních několik měsíců (delší úseky podléhají zkreslení paměti a z hlediska řešení šikany jsou zbytečné) Je nutné určit, kolik útoků ve sledovaném časovém úseku bude pokládáno za šikanu Většinou podle nestrmějšího nárůstu problémů v prožívání u šikanovaných žáků (a podle nejstrmějšího nárůstu problémů v chování u šikanujících žáků)

Vymezení šikany (Olweusův dotazník, 1996) „Jak často jsi byl/a šikanovaný/á v posledních 2 až 3 měsících?“ (1) V posledních dvou měsících jsem nebyl/a šikanovaný/á; (2) Stalo se to jen jednou nebo dvakrát; (3) 2-3x za měsíc; (4) Asi jednou za týden; (5) Několikrát za týden. „Jak často ses účastnil šikanování jiných spolužáků v posledních 2-3 měsících?“

Definování šikany (Olweusův dotazník, 1996) Říkáme, že žák je šikanovaný, když jiný žák, nebo několik žáků: • mu říkají nepříjemné a zraňující věci nebo si z něj dělají legraci nebo ho nazývají nepříjemným a zraňujícím způsobem, • úplně ho přehlížejí nebo ho vylučují ze své skupiny přátel nebo ho schválně vynechávají z toho, co se společně dělá, • bijí ho, kopou, strkají a vrážejí do něj nebo ho zamknou v nějaké místnosti, • říkají lži nebo o něm šíří lživé drby nebo posílají dopisy (maily a komentáře po internetu) s nepříjemnými poznámkami a snaží se, aby ho jiní žáci neměli rádi, • a jiné podobné zraňující věci. Co naopak není šikana?

Děkuji vám za pozornost