Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

proces komunikace Škola:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Jak se dělá andragogický výzkum
Kvalitativní výzkum.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Neverbální komunikace
Komunikace.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Neverbální komunikace
Komunikační dovednosti
Charakteristiky zdravé komunikace
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace a její využití v řízení
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KVALITATIVNÍ VÝZKUM.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Prezentační dovednosti Úvod do studia – prezentace domácího úkolu Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Tomoszek)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Cílená zpětná vazba Metody pro reflexi v EV.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Metoda ohniskových skupin
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Zpětná vazba k průběžnému úkolu Vágně definovaný cíl pozorování – nevím tedy, co budu pozorovat Interakce – závislá – nezávislá proměnná Např. efekt uzavřených a otevřených otázek na kvantitu verbální produkce respondenta Chybí teorie! Proč je pozorovací schéma koncipováno právě tímto způsobem? Schéma pozorování většinou na úrovni pozorovaných kategorií systém: pozoruji všechno

Cíle pozorování I. zanalyzovat interakci mezi tazatelem a dotazovaným - zjistit, jak probíhá jejich komunikace, jak na sebe vzájemně reagují Verbální a neverbální komunikace mezi T a R efekt projevování empatie ze strany tazatelky na komunikativnost respondentky interakce mezi účastníky rozhovoru zjistit, do jaké míry se tazatel nalaďuje na respondenta pozorování otevřených a uzavřených postojů klienta, který se mění v závislosti na tom, o čem zrovna mluví analyzovat jazyk obou dvou účastníků, jestli používají obyčejná všední slova, či slova méně častá, jestli opakují myšlenky či se zadrhávají při řeči, zda se přeříkají a podobně Interakce tazatele a dotazovaného - Přijímá tazatelka dotazovaného bezvýhradně a je k němu vstřícná? - Dotazovaný se tak lépe otevře a odhalí

Cíle pozorování II. zjistit, zda byl udržován kontakt s dotazovaným zjistit, do jaké míry se tazatelka dokázala neverbálně naladit na respondentku Metody vzdělování vlastních názorů u tazatelky a respondentky Zmapování verbální a neverbální komunikace Cílem mého pozorování bude mimika respondenta. Budu zjišťovat, jak moc mimika odráží respondentovo cítění a stavy, a jak moc je věnována spíše komunikačnímu partnerovi - přibližuje tazateli, o čem mluví, navazuje kontakt atd. vzťah medzi tazateľom a respondentom rozhovoru. Budem sa zameriavať hlavne na to, ako tazateľ prejavil vzájomné sympatie, rešpekt a blízkosť, ako dokázal akceptovať respondenta Cílem mého pozorování je popis neverbálního chování respondenta a tazatele v rozhovoru, a to se zaměřením jak na každého zvlášť, tak i na jejich vzájemnou interakci. Pozorování se tedy bude zabývat i sledováním neverbální vyladěnosti tazatele (T) a respondenta (R), zda dochází mezi nimi k zrcadlení - jak se ve své neverbální komunikaci shodují v čase.

Jak tedy lze jasně vymezit cíl pozorování?

Jednotky pozorování? odmítavý postoj x souladný postoj obou zúčastněných soulad obsahu sdělení s neverbální komunikací x nesoulad celková atmosféra příjemná x nepříjemná dotazování přijímáno dotazovaným pozitivně x negativně vyjádření pochopení pocitu vyjádření pochopení významu

Průběžný úkol Najděte studii, která pro zodpovězení výzkumné otázky využila metodu pozorování Na základě čeho bylo vytvořeno pozorovací schéma? Jak bylo navrženo pozorovací schéma? Jaká byla použita metoda analýzy? Připravte si prezentaci na cca 7 min Úkol vypracujte ve dvojici Prezentaci vložte do odevzdávárny, soubor pojmenujte podle jmen autorů (novak_blahova.ppt) Termín odevzdání: 21. 11. 2010

Facial Action Coding Systém (FACS) Paul Ekman Systém pro kategorizaci výrazů obličeje Zaměřený na způsoby projevování emocí Vytvořen na základě anatomie obličeje – jednotky jsou pohyby mimických svalů (3000 možných kombinací) Definuje jednotky výrazů např. pohyby koutků úst – koutky stažené dolů, koutky protáhlé vodorovně… Mikro-výrazy obličeje nelze interpretovat aniž by byl zahrnut kontext, ve kterém se odehrávají Aplikace ve forenzní psychologii – mikro-výrazy obličeje pomáhají určit, zda člověk mluví pravdu či lže http://face-and-emotion.com/dataface/general/homepage.jsp

FACS – příklad výrazu obličeje Koutky stažené směrem dolů - Co tento výraz může znamenat?