9. září 2013VY_32_INOVACE_100208_Trzni_struktury_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Stát a ekonomika Petr Machala. ekonomie je věda (teorie) ekonomika je praxe 1.Co vyrábět 2.Jak vyrábět 3.Pro koho vyrábět Víte jaký je rozdíl mezi ekonomií.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Dokonalá konkurence (DK)
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Monopolistická konkurence
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

9. září 2013VY_32_INOVACE_100208_Trzni_struktury_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 konkurence má na různých trzích různou podobu  je to dáno podmínkami, které na trhu převládají  jednotlivé trhy se od sebe odlišují počtem firem, velikostí firem, charakterem produktu, podmínkami vstupu do odvětví a výstupu z odvětví  rozlišujeme 4 tržní struktury:  dokonale konkurenční trh  monopol  oligopol  monopolistická konkurence

 stav dokonalé konkurence je v praxi téměř nedosažitelný  výrobci se chovají racionálně a tam, kde svou konkurenci nemohou porazit, logicky se s ní spojí  často tak dochází ke vzniku různých forem monopolu a konkurenční prostředí dostává trhliny  z tohoto důvodu existují státní zásahy do ekonomiky a státní regulace  v každé vyspělé zemi existují antimonopolní zákony, aby nedocházelo k poškozování zákazníků

 účastníci hospodářské soutěže mají právo rozvíjet svou činnost v zájmu dosažení hospodářského prospěchu, jsou však povinni dodržovat právně závazná pravidla (Zákon o ochraně hospodářské soutěže)  za zneužití účasti v hospodářské soutěži se považuje nekalá soutěž a nedovolené omezování hospodářské soutěže  patří sem především:  klamavá reklama  klamavé označování zboží a služeb  vyvolávání nebezpečí záměny  parazitování na pověsti podniku  podplácení  porušení obchodního tajemství  ohrožování zdraví spotřebitelů  kartelové dohody

 na trhu působí velké množství malých firem  žádná z nich nemá významný podíl na trhu a nemůže tedy ovlivnit tržní cenu  statky, které tyto firmy vyrábějí, jsou stejnorodé  spotřebiteli je lhostejné, která firma statek vyrobila (např. uhlí), protože jeho kvalita je stejná  vstup do odvětví není ničím omezen  firma vstupující do odvětví může nakupovat výrobní vstupy za stejných podmínek jako firmy, které zde již působí  výstup z odvětví je také snadný, použité kapitálové statky (výrobní zařízení ) lze snadno prodat

 všechny subjekty jsou dokonale informovány, nikdo neví o trhu více, než ostatní  žádná firma ani spotřebitel nemohou ovlivnit cenu  cena se tvoří na základě vztahu nabídky a poptávky  jedna firma vyrobí tak malou část celkové produkce v odvětví, že případný zánik firmy se trhu nijak nedotkne  firmy jsou tzv. příjemcem ceny, musí respektovat ceny, za které se v odvětví prodává  dokonale konkurenční trhy se v praxi vyskytují jen zřídka, většina trhů některou z charakteristik dokonalé konkurence nesplňuje

 jediná firma tvoří celou nabídku odvětví  její produkt je jedinečný a nemá ani dobré substituty  vstup do odvětví je velmi nesnadný, monopolní firma je tak chráněna před možnými konkurenty  monopolní firma může stanovit cenu svých výrobků  monopolní firma hledá takový objem nabídky a takovou cenu, aby dosáhla maximálního zisku  z ekonomického hlediska je monopolní struktura méně efektivní než dokonalá konkurence

 případ, kdy jedna firma vyrábí produkt levněji, než kdyby ho vyrábělo více firem  tato situace je běžná u rozvodů vody, elektřiny, plynu, ropovodů apod.  v některých zemích existují zákonem chráněné monopoly. (jde především o firmy, které poskytují veřejně prospěšné služby)  tyto firmy mají monopol, protože konkurence by mohla poškozovat veřejné zájmy (právě firmy dodávající elektřinu, vodu, plyn, dopravní společnosti, spoje)  v ČR však v poslední době padají i některé tradiční monopoly  pošta má monopol jen na doručování listovních zásilek (ne balíků), byly privatizovány vodovodní a kanalizační společnosti, probíhá privatizace energetických firem a plynáren

 je nejběžnějším typem tržní struktury  v západní Evropě, Japonsku nebo USA jsou typickými oligopolními trhy především automobilový, letecký nebo elektrotechnický průmysl  oligopol se vyznačuje malým počtem firem, které vyrábějí celou nabídku odvětví  alespoň některé z těchto firem mají tak významný podíl na trhu, že mohou ovlivnit cenu  produkce firem může být stejnorodá nebo diferencovaná  vstup do odvětví je relativně volný, mohou však existovat určité překážky vstupu (třeba u letecké dopravy jsou to obrovské vstupní náklady)

 oligopolní struktura obsahuje určité prvky dokonalé konkurence i monopolu  proto se v praxi oligopolní firmy mohou chovat velmi rozdílně  pokud postupují ve shodě, jsou schopny přiblížit se monopolu a dosahovat vysokých zisků  taková situace může nastat v případě cenového vůdcovství, kdy je jedna firma v pozici uznávaného vůdce a ostatní ji následují  jakmile však některá z firem shodu poruší a začne snižovat cenu a tím konkurovat ostatním, pak může vypuknout cenová válka

 firmy se předhánějí ve snižování cen, aby přilákaly zákazníky, a tím si způsobují ztráty  největší prospěch z této situace má zákazník, protože levně nakupuje  důležitou roli mohou na trhu hrát také zvyklosti  v některých odvětvích se ceny a podíly na trhu stanovují podle dlouholetých tradic  v chování oligopolních firem se však častěji než cenová konkurence uplatňuje konkurence necenová, tzn. že si firmy konkurují jinými prostředky než je cena (kvalitou, službami, reklamou)  typickým oligopolním trhem v ČR jsou mobilní operátoři (3 velké firmy tvoří celou nabídku odvětví – O2, T-Mobile, Vodafone)

 vyznačuje se velkým počtem malých a středních firem  vstup do odvětví i výstup z něj jsou snadné  těmito vlastnostmi se monopolistická konkurence blíží dokonalé konkurenci  odlišuje se však tím, že výrobky jednotlivých firem nejsou stejnorodé, ale jsou diferencovány  mnoho prodávajících prodává podobné, ale ne stejné produkty

 právě úsilí učinit výrobek atraktivnějším odlišuje monopolistickou konkurenci od dokonalé konkurence  výrobek každé firmy má do jisté míry odlišné vlastnosti  výrobky jednotlivých firem jsou sice na jedné straně substituty a konkurují si, na druhé straně si však vytvářejí své relativně samostatné a oddělené trhy  typickým znakem této struktury je věrnost určité značce (např. automobilu, pračky)

 spotřebitelé hledají nejvýhodnější kombinaci vlastností a ceny  důležitou roli hraje také reklama (výborná pověst může být podložená nebo uměle vytvořená právě reklamou)  spotřebitel je často ochoten zaplatit vyšší cenu za značku nebo za statek, který má vysokou společenskou prestiž  pro spotřebitele je významným přínosem, že může volit z mnoha statků s odlišnými vlastnostmi

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010