Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 5. Téma: Podmět a přísudek Autor: Jana Kamená
Kruciš, kruciš! Pořád jaksi nemůžu najít, co to ten podmět a přísudek vůbec je. Pojmenuj chlapce na obrázku a zkus mu sám vysvětlit, co je to podmět. Jak ho ve větě poznáš? Co musí o podmětu platit? Jakým slovním druhem bývá nejčastěji zastoupen? Postupuj stejně i při vysvětlení přísudku. Podmětem bývá většinou podstatné jméno vždy v 1. pádě. Ptáme se KDO? CO? a přísudkem. Přísudkem bývá obvykle sloveso a vypovídá, co podmět dělá, co se s ním děje nebo jaký je.
Najdi k podmětu vždy jeden vhodný přísudek. S každou dvojicí utvoř větu. podmětpřísudek televize se zlomila prázdniny se rozjíždí tužka vysílá auto začaly slunce pálí
Vymysli větu, ve které všechna slova začínají stejnou hláskou ( např. Otylá opice Ofélie oknem očarovala okouzlujícího opičáka Olina.) Podtrhni podmět a přísudek. ___________________________________________________________________ Dubnové ráno Na východě vysvitlo ________. Po dvoře hopsal ___________. ________ vyzpěvoval u nové budky. ________ se ozývala z blízkého lesa. Vysoko nad polem jásal _________. Doplň věty vhodnými podměty. Podtrhni podmět a přísudek. Podmět rovnou čarou. Přísudek vlnovkou. Připomeň si, jak se ptáme na podmět ?
Podtrhni základní skladební dvojice. Urči mluvnické kategorie přísudku a utvoř infinitivy. Komety putují po oběžné dráze kolem Slunce. Nemluv tak nahlas ! I já bych tam ráda byla. Všechna mláďata si ráda hrají. Skupiny dětí postávaly před školou. osobačísločas způsob infinitiv __________
V jednotlivých větách najdi název živočicha. Každý použij ve větě jako podmět. Do tábora běžte lesem! Příkop i cestu zaplavila voda z blízkého potoka. To křeslo nemá jednu nohu! Na Štědrý den míváme k večeři kapra se salátem. Ten muž drze bral všechno, co viděl. ____________________________________________
Ve větách podtrhni podmět a urči, jakým slovním druhem je zastoupen. Kdosi tiše zaklepal. ______________________ Neznámý se dostal dovnitř oknem. _______________ Oba jsme přijeli na kole. ______________________ „Výborně“ skandovali diváci. ____________________ Ozvalo se hlasité bum. _____________________ Slovní druh
Použité zdroje 1) URL [cit ] Obrázky: Literatura: 1) HORÁČKOVÁ M., HUDÁČKOVÁ P., KOŠŤÁK J., KULHAVÁ M., NEČASOVÁ R.- Český jazyk, pracovní sešit pro 5. ročník základní školy: 1. vydání Brno: Didaktis:str