01 Úvod do stylistiky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Řeč, jazyk, mluva.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rozbor neuměleckého textu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_20
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Český jazyk a literatura třída: P1A 1. ročník, studijní i učební obory
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výslovnost přejatých slov
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Získávání a zpracování informací
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zvuková stránka jazyka
Vývoj českého pravopisu
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Útvary národního jazyka
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Mgr. Kateřina Pelikánová
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obecné poučení o jazyce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Transkript prezentace:

01 Úvod do stylistiky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Stylistika = jazykovědná disciplína zabývající se výběrem a způsobem uspořádání jazykových prostředků, jež se uplatňují během jazykové komunikace u psané jazykové komunikace se uplatňuje i výběr grafických prostředků (velikost, barva, typ písma; ilustrace, schémata atd.) u mluvené formy – výběr neverbálních prostředků (gesta, mimika atd.)  

Styl z řeckého stylos = rydlo, původně nástroj k psaní na voskovou destičku; starověký Řím – osobitý způsob vyjadřování v řečnictví a básnictví; následně v dalších druzích umění (architektura, malířství atd.) od 19. století v dalších oblastech lidské činnosti (oblékání, sport, móda atd.)

Styl obecně = výběr a uspořádání jednotek v jakékoli lidské činnosti (např. styl oblékání: ležérně, sportovně, extravagantně; hudební styl: jazz, rock, folk atd.) Jazykový styl = způsob výstavby jazykového projevu; způsob výběru a uspořádání jazykových prostředků (slov, slovních spojení, větných forem) výběr a uspořádání jazykových prostředků závisí na autorovi i na dalších podmínkách, za kterých projev vzniká tyto podmínky = slohotvorní činitelé

Slohotvorní činitelé: - podmínky (okolnosti) jazykového projevu a) subjektivní činitelé – podmíněni osobností autora: pohlaví věk povahové rysy psychický typ dosažené vzdělání zájmy zaměstnání výrazové schopnosti, pohotovost, talent - každý člověk má svůj individuální styl = styl jednotlivce (Čapek, Vančura, Hrabal aj.)*

  objektivní činitelé – jsou nezávislí na autorovi, plynou z toho, čím je autor obklopen: funkce projevu forma projevu prostředí a situace kontakt s adresátem míra připravenosti střídání mluvčích téma projevu

Funkce projevu komunikační funkce jazykového projevu = nejpodstatnější objektivní činitel jazykového projevu komunikační funkce rozhoduje o výběru jazykových prostředků a způsobu jejich uspořádání podle zaměření a funkce projevu rozlišujeme tyto funkční styly: prostě sdělovací ( hovorový ) – funkce prostě sdělná publicistický – funkce získávací, přesvědčovací odborný – funkce odborně sdělná administrativní – funkce hospodářsko-správní a řídící umělecký – funkce estetická řečnický – funkce agitační, propagační, přesvědčovací*

Forma projevu jazykové projevy mohou být realizovány zvukovými nebo grafickými prostředky, zvukové se uplatňují v projevech mluvených, grafické v projevech psaných obě formy jazykového projevu mají své specifické rysy, vlastnosti a prostředky, které se uplatňují již při jejich vzniku a jimiž je dána jejich stylová úroveň

Mluvený projev - Bývá nepřipravený (vyjma přednášek, diskusí, vysílání v rádiu či televizi apod.). - Nepřipravenost má za následek vznik často dlouhých, ale zároveň nepříliš složitých souvětí, chyb a odchylek, nepřesností a neobratností. - Je většinou jedinečný a neopakovatelný. - Váže se na konkrétní situaci, plyne s časem – nelze se k němu zpravidla vracet. - Přímý kontakt s adresátem. - Mluvený projev je zvukově realizovaný, melodií silou hlasu, a jeho zabarvením lze vyjádřit city, emoce a postoje, které lze v psaném projevu pouze popsat či přiblížit grafickými prostředky - Bývá doprovázen neverbálními prostředky (mimika, gesta atd.). - Je základní formou prostě sdělovacího stylu.

Situace a prostředí projevy soukromé – většinou určeny úzkému okruhu posluchačů - jsou uvolněnější, spontánnější, více bezprostřední - užívají i prostředků nespisovné češtiny projevy veřejné - jsou určeny širšímu okruhu posluchačů (přednáška, televize, rozhlas), mohou být ale realizovány i v úzkém kruhu adresátů - užívají prostředků spisovné češtiny

Kontakt s adresátem přímý - zejména u projevů mluvených - nemusí být realizován pouze osobním kontaktem, ale i prostřednictvím telefonického rozhovoru a osobní korespondence nepřímý (zprostředkovaný) - zejména u projevů psaných - televizní, rozhlasové projevy

Míra připravenosti závisí na vztahu autora k projevu (autor si projev předem připraví, nebo nepřipraví) detailně připravené projevy (autor si zaznamenává všechny podrobnosti předem písemně, ale s vědomím, že se jedná o mluvený projev) částečně připravené projevy (autor si projev předem promyslí, zapíše si základní osnovu nebo body projevu) nepřipravené projevy (autor reaguje na určitou skutečnost přímo, bez jakékoli přípravy)

Střídání mluvčích monolog (projev autora plyne nepřetržitě, bez přerušování) dialog (adresáti se střídají, projev jednoho mluvčího je střídán reakcí druhého mluvčího)

Téma projevu - vztah autora k projevu může být intelektuální nebo emocionální ( např. ve vědeckých pojednáních – vztah intelektuální, v osobní korespondenci – vztah citový, emocionální; v publicistických projevech bývá často zastoupen vztah emotivní = mající vzbudit emoce)

Úvod do stylistiky Seznam použitých pramenů: Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Adámková, Petra a kol.: Český jazyk a komunikace pro SŠ – 1. díl – Učebnice. DIDAKTIS, Brno 2010 Bolfová, Kateřina, Srpová Hana: Stylistika. OA Orlová 2006 Martinková, Věra: Český jazyk 1. Trizonia, Praha 1991 Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Petra Velanová, Třebíč 2005 Mašková, Drahuše: Český jazyk – testové úlohy. Petra Velanová, Třebíč 2009 Mužíková, Olga a kol.: Odmaturuj z českého jazyka, Didaktis, Brno 2002 Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod 2007 http://obrazky.cz