TÉMA 4: Veřejné výdaje Cílem tématu vysvětlit základní pojmy a pojetí veřejných výdajů a s faktory, které ovlivňují jejich velikost a strukturu v různých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Ing. Lenka Štibrányiová
ROZPOČTOVÁ SKLADBA Rozpočet obce představuje
Veřejné výdaje, projekty a programy
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Agregátní poptávka a nabídka
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Generační Účetnictví K.D.. Úvod Současná FP dopadá na jedince generací: a)Současných b)Budoucích ad a) Jedinci odlišně platí daně a spotřebovávají veřejné.
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Danuše Nerudová PEF MENDELU Brno. Úvod 6/2011 označuje Komise FTT jako možný nový zdroj rozpočtu EU (k již stávajícím – celním poplatků, odvodu z DPH.
THEME 4 Public Expenditures, Public Programmes, Public Projects
4.3 Metody hodnocení výdajových programů. METODY ANALÝZY VEŘEJNÝCH PROGRAMŮ C=COSTS M=MINIMAL B=BENEFITS E=EFFECTIVENESS U=UTILITY A=ANALYSIS.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Ruská federace x WTO a OECD
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Veřejné výdaje a příjmy
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet obce.
Základní pojmy daňové teorie
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Teorie fiskálního federalismu
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

TÉMA 4: Veřejné výdaje Cílem tématu vysvětlit základní pojmy a pojetí veřejných výdajů a s faktory, které ovlivňují jejich velikost a strukturu v různých obdobích. Pozornost je rovněž věnována projektovému financování ve veřejném sektoru – zejména využití metody hodnocení užitků a nákladů při porovnávání efektivnosti veřejných výdajových programů resp. projektů. .

Osnova tématu Úvod a pojmy Institucionální rámec v ČR Vývoj veřejných výdajů Mikroekonomické aspekty veřejných výdajů Efektivnost veřejných výdajových programů a projektů

1. Pojmy Nástroje použitelné k analýze veřejných výdajů elasticita veřejných výdajů k HDP data za ČR + příklad podíl VV k HDP (VVt/HDPt) mezní sklon veřejného sektoru k výdajům MSvv=VVt+1-VVt/HDPt+1-HDPt

2. Institucionální rámec v ČR rozpočtová skladba = jednotné třídění příjmů a výdajů (P+V) veřejných rozpočtů rozpočtová skladba třídí P+V z hlediska odpovědnostního (jen SR; kapitoly) druhového – jednotkami třídění: rozpočtové třídy seskupení rozpočtových položek podseskupení rozpočtových položek rozpočtové položky odvětvového – jednotkami třídění rozpočtové skupiny rozpočtové oddíly rozpočtové pododdíly rozpočtové paragrafy konsolidačního (tzv. záznamové jednotky)

2. Institucionální rámec v ČR výdaje dle kapitol kapitola 301 Kancelář prezidenta kapitola 302 PSP CŘ kapitola 303 Senát Parlamentu kapitola 304 Úřad vlády kapitola 305 BIS …. kapitola 396 Státní dluh kapitola 397 Operace SFA kapitola 398 Všeobecná pokladní správa celkem 40 kapitol http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vyhlasky_32273.html?year=PRESENT

2. Institucionální rámec v ČR druhové třídění rozpočtové skladby http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vyhlasky_32273.html?year=PRESENT

2. Institucionální rámec v ČR odvětvové třídění rozpočtové skladby http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vyhlasky_32273.html?year=PRESENT

2. Institucionální rámec v ČR Konsolidační třídění (záznamové jednotky) Záznamová jednotka (ZJ) 023 - Převody uvnitř peněž. fondu ZJ 024 - Transfery přijaté z území jiného okresu ZJ 025 - Splátky půjčených prostředků přijatých z území jiného okresu ZJ 026 - Transfery poskytnuté na území jiného okresu ZJ 027 - Půjčené prostředky poskytnuté na území jiného okresu ZJ 028 - Transfery přijaté z území jiného kraje ZJ 029 - Splátky půjčených prostředků přijaté z území jiného kraje ZJ 035 - Transfery poskytnuté na území jiného kraje ZJ 036 - Půjčené prostředky poskytnuté na území jiného kraje

3. Vývoj veřejných výdajů v ČR (mld. Kč) - realita čisté půjčky = poskytnuté půjčky minus splátky půjček, jedná se o příjmové a výdajové operace spojené se změnou stavu majetkových účastí státu a dalšího finančního majetku: nákup a prodej akcií a majetkových podílů (privatizační příjmy), splátky dříve poskytnutých vládních půjček, realizace státních záruk za předpokladu jejich budoucího opětovného splacení apod.

3. Vývoj veřejných výdajů v ČR Struktura výdajů jednotlivých segmentů vládního sektoru v %

3. Vývoj veřejných výdajů v ČR Podíl transferů domácnostem na HDP

3. Vývoj veřejných výdajů veřejné výdaje za posledních 100 let ve vyspělých státech vzrostly přibližně 4× (v ČR 5×) nejvíce vzrostly sociální transfery empirické důkazy svědčí o tom, že neexistuje jasná závislost mezi výší veřejných výdajů, bohatstvím země a její lokalizací Jak lze vysvětlit tak výrazný a rychlý růst veřejných výdajů?

Big Government Retreating? Maximum public spending ratio (year) Big Government Retreating? Sweden (1993) 73.0 Finland (1993) 64.8 Belgium (1983) 63.8 Recent public spending ratio, 2004 or most recent Denmark (1993) 61.3 Netherlands (1983) 58.3 Sweden 57.1 Italy (1993) 57.7 Austria (1993) 57.4 Denmark 55.1 New Zealand (1985) 56.5 France 54.0 Ireland (1982) 56.2 France (1996) 55.4 Finland 51.5 Euro zone 55.1 Austria 50.4 Belgium 50.2 Canada (1992) 52.6 Greece 49.9 34.8 Australia (1985) United States (1992) Switzerland (1998) 40.2 37.2 Greece (2000) Luxembourg (1981) UK (1981) Germany (1996) Spain (1993) 52.0 51.9 50.7 50.2 47.6 Non-euro OECD 49.7 Portugal (2004) 41.0 Japan (1998) 46.5 Italy 48.6 Germany 47.5 Euro zone 47.0 Netherlands 47.1 Portugal 46.5 Luxembourg 45.6 UK 44.1 Non-euro OECD 42.0 Canada 39.7 Spain 39.0 Japan/New Zealand 38.6 Australia 36.3 United States/Switzerland 34.3 Ireland 34.0 ICs (1960) 27.9, similar to today’s Asian NICs ICs (1913) 12.7 Total expenditure, general government, % of GDP Maximum versus recent data

2. Vývoj veřejných výdajů možná vysvětlení, která se vzájemné překrývají: demografické faktory (stárnutí populace, nižší porodnost, migrace do měst) technologické inovace (vojenské high-tech systémy, spalovací motory atp.) demonstrační efekty (většinový volební systém + progresivní daňový systém + střední volič s nižším než průměrným příjmem je receptem na tlak na růst VV - sociálních transferů) politické vlivy (většinový volební systém, relativně krátké volební cykly + rychlé střídání kabinetů) prahové efekty vyšší nákladovost služeb veřejného sektoru

2. Vývoj veřejných výdajů A. Demografické faktory ČSR 1930

2. Vývoj veřejných výdajů A. Demografické faktory ČSR 2030

4. Mikroekonomické aspekty VV Důchodový efekt příklad posun rozpočtového omezení o velikost příslušné dotace k příjmu RO1 - rozpočtové omezení před V.V. RO2 - rozpočtové omezení po V.V. I1, I2 - indiferenční křivky

5. Efektivnost VVPaP Metody hodnocení efektivnosti projektů/programů Příkl C = costs, B = benefits, M = minimal, U = utility, A = analysis, E = effectiveness Metoda Způsob měření nákladů Způsob měření výnosů CBA hodnotový CEA naturální CUA užitkový CMA žádný

5. Efektivnost VVPaP Cost-benefit analýza: zásada vyčerpaného rozpočtu kombinovaná s B/C nebo B-C současná hodnota budoucích užitků PV= B0 + B1/(1+i)1 + B2/(1+i)2 + ... + Bn/(1+i)n Jsou-li ve všech letech náklady i užitky konstantní, platí:

5. Efektivnost VVPaP Co s vypočtenými výsledky? V praxi problémy: Porovnat výnosy a náklady (B/C) Srovnat výnosy (B – C) Minimalizovat nevyužitou částku rozpočtu V praxi problémy: nemožnost zjistit užitky nemožnost agregovat užitky referenční diskontní (úroková) míra