Facility management včera, dnes a zítra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Facility management v praxi
Advertisements

PLÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ VÝROBY
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ROZPOČTOVÁNÍ.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Nabídka personálních služeb
Obsah Význam ekonomiky Účastníci výstavby Klasifikování stavebních děl
Facility management ČSN EN
Historické etapy vývoje managementu
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Praktická realizace bezpečnostních požadavků standardů ISVS při tvorbě.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Outsourcing a Facility Management
1 Informační strategie Zlínského kraje a první etapa její realizace Hynek Steska David Melichar
SCHÉMA MODELU PERSONÁLNÍ PRÁCE VE SKUPINĚ ČEZ
MANAGEMENT CONSULTANCY MANAŽERSKÉ PORADENSTVÍ PROCES PŘÍPRAVY EVROPSKÉ NORMY.
DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management LS 2009
IFA Česká republika 1 International Fiscal Association, Česká republika Praha,
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Úspory energie a regenerace
Obsah systému péče o zdraví zaměstnanců a jeho praktická aplikace v konkrétním prostředí POKRAČOVÁNÍ Ing. Kristýna Přibylová.
FACILITY MANAGEMENT Přehled literatury.
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Manažerské informační systémy Informační systémy Ing. Dagmar Řešetková
E-Government Moravskoslezského kraje (II. – VI. část výzvy) Projekt Vnitřní integrace úřadu Odbory informatiky, kancelář ředitele, investiční a majetkový,
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
6. Koncepce řízení projektů
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra mapování a kartografie Návrh koncepce prostorového informačního systému památkového objektu.
Metodika řízení projektů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Naklady a jejich členění
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Zahájení úvodní slova představení projektu etapy projektu představení projektového týmu Národní digitální archiv.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Projektování elektrických zařízení Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB – TUO Katedra elektrotechniky.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
Prodej bytů v MČ Brno-Kohoutovice Axmanova Chopinova 5 Jírovcova 8 – Pavlovská 7 – Pavlovská 13 – Voříškova
Inteligentní budova. 2 © 2014 Honeywell International All Rights Reserved Kterou z nich chcete ?
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Rekonstrukce bývalé textilní továrny v Hejnicích Ještědská stavební společnost spol. s r.o.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Katedra elektrotechniky
VYJÁDŘENÍ K DOPISU ZE DNE DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K PROJEKTU
Podnikatelská zóna Š t e r n b e r k
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
TLAKOVÁ KANALIZACE KLY – TUHAŇ HOŘENÍ VINICE
Rozumné a dosažitelné návrhy prvků společných zařízení
Výrobní faktory organizace
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Obhajoba diplomové práce
Malé a střední podnikání
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Člen skupiny HAVEX 1.
Transkript prezentace:

Facility management včera, dnes a zítra Ing. Ondřej Štrup Hein Consulting, s.r.o. Člen představenstva IFMA CZ

HEIN CONSULTING ČEZ Správa majetku Telecommunication provider (data, phone and mobile communication) Hein Consulting provide client with optimalization of service support of new company headquarter buildings. The power utility CEZ Group is one of major economic entities in the Czech Republic. Ondrej Strup helps with reengineering and implementation of Asset & Service Management System and space management of new headquarter buildings ČEZ Správa majetku

Co je vlastně facility management ?

Co je Facility Management SLUŽBY - SLUŽBY - SLUŽBY - SLUŽBY - SLUŽBY - Podpůrné činnosti Základní předmět podnikání

Pracovníci Procesy Definice 3P Prostor Lidé Činnosti Pracoviště Provozní efektivita Strategie

Facility management včera, dnes a zítra změna určení A.01.04.07.045 A.01.04.07.052 stav Facility manažerka vedoucí správy objektu Facility manažer – jen etiketa? Ti, kteří se ke koncepci facility managementu staví kriticky, mohou dojít ke zjištění, že spravujeme a řídíme naše infrastruktury už od začátku industrializace v devatenáctém století, a že facility management je pouze nová etiketa pro prastaré úkoly, a že facility manažer vůbec nepředstavuje nové povolání. Hlavní myšlenková chyba této kritiky spočívá v tom, že je brán v úvahu pouze obsah úkolů, a vůbec není brán zřetel na jejich organizační formy. Zatímco klíčová činnost už dávno své procesy analyzuje a optimalizuje je v plochých propojených strukturách, zůstává vše ostatní kolem, tedy správa a organizace nadále mimo klíčovou činnost, zbytečný balast, který jako nutné zlo nutno držet co nejmenší a nejlevnější. Ale proč vlastně nemůže být správa a organizace investic, zařízení a infrastruktur stejně jako klíčová činnost procesně optimalizována a profesionálně řízena pomocí nových struktur, aby byl generován zisk? Přestože je tento aspekt naprosto srozumitelný, nebyl brán dlouho díky koncentraci na klíčovou činnost vážně. Facility management tedy není nic jiného jako zvládnutí starých úkolů pomocí nových profesionálních forem jako obchodní úsek. Musí být vytvořeny nové struktury, hierarchická správa se musí stát organizací služeb, která bude orientována na zákazníka. Prezentace Prof. Helmuta Floegla – Donau Universitat, Praha, 2000 Zdroj: Prezentace Helmuta Floegla – 20.6.2000

Tři pohledy na nemovitost uživatel developer vlastník (FM dodavatel) Tři pohledy

Návrh nemovitosti ! forma funkce ideální předpoklady ztvárnění forma Zadavatel (stavitel) podklady pro rozhodování a požadavky musí být stanoveny pokud možno co nejpřesněji ! ztvárnění forma užitečnost funkce forma funkce Návrh musí být: užitečný a funkční jak je požadováno, provozní projekt estetický, architektonické ztvárnění příjemný. projekt domovní techniky

1 2 3 4 5 4 1 5 2 3 Trvalé sledování objektu sanace projektování provoz demolice průběžné změny využití plánování a stavba dokončení 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 sanace Trvalé sledování (v průběhu celého životního cyklu) mění perspektivu plánování Nákladové účetnictví dané nemovitosti během celé její doby životnosti včetně nákladů na její likvidaci je pro facility management velmi důležité: proto je nutno klást důraz, pokud nejde o součást celého plánovacího procesu, na flexibilní všestranné možnosti využití nemovitosti. Současně je nutné se hned od samého počátku vyvarovat vzniku nevyužitelných ploch. V mnohých případech facility management prosadí dražší stavební prvek, co se týká jeho pořizovacích nákladů, který na druhé straně přinese úspory provozu. Minimalizace stavebních nákladů bez úvahy nákladů příštích je chybná: správná kalkulace vychází z úplných nákladů v průběhu přinejmenším desetiletého využívání nemovitosti. Vezmeme-li v úvahu roční 5% odúročení provozních nákladů k okamžiku dokončení stavby dosahují úplné náklady nemovitosti při kalkulovaném desetiletém provozu kolem 50% a při kalkulovaném padesátiletém provozu až 70% provozních nákladů. Do nákladů životního cyklu nemovitosti musí být také zahrnuty veškeré sanační náklady, které vzniknou během života nemovitosti ( krátkodobá životnost užitých stavebních materiálů nebo stavebních dílů), stejně jako náklady na demolici a likvidaci. Dále nutno uvažovat dodatečně vzniklé náklady, které vzniknou na základě ekologické bilance. I když v dnešní době nejsou stále ještě odpovídající kalkulace vyžadovány, budou odpovídající náklady během budoucí dlouhé životnosti plánovaných objektů v rámci budoucí předpisů reálné (přinejmenším jako snížení tržní hodnoty nemovitosti). Prezentace Prof. Helmuta Floegla – Donau Universitat, Praha, 2000 projektování demolice vybudování provoz a užití

Možnost ovlivnění nákladů 100% Výše LCC nákladů o kterých bylo rozhodnuto Možnost ovlivnit výši nákladů Realizované náklady 80% Realizační projekt Znalosti o tomto konkrétním projektu 66% Koncepční projekt Výroba/ stavba Užívání / podpora provozu Zdroj: Facility Design and Management Handbook (McGraw-Hill)

Poměr nákladů v etapách ŽC 80 % Investor Projektant Rozpočtář Přípravář Stavební realizace Kolaudace Užívání budovy (FM) Oprava Rekonstrukce Likvidace Facility Management může být do společnosti zaveden v libovolné fázi její existence. Facility management v každé společnosti v lepší či horší podobě existuje, avšak forma, jakou je zajišťován je různá. V současnosti je nejběžnější situací, kdy FM vstupuje do organizace v době jejího plného fungování, to znamená, že přebírá podpůrné činnosti od současných dodavatelů, nebo interních zajišťovatelů a optimalizuje jejich funkce a ekonomičnost. U nových projektů je vhodné přizvat facility manažera již k přípravě projektu. 50% výše všech provozních nákladů je stanovena již v projektu (projektant = architekt, stavař a technolog). Pozdější zásahy Facility Managera již nemohou tyto náklady snížit !!

Personální a psychologické hledisko Komplexní úkoly jsou vždy jedinečné Komplexní úkoly jsou v praxi vždy jedinečné, a proto musí být zvládány individuálně. Na rozdíl od odborníků, kteří jsou schopni svou práci dobře strukturovat, a kteří jsou schopni nabýt rutinu ve svém oboru, sbírají facility manažeři zkušenosti. Jejich denní práce závisí na aktuálních stavech svých projektových úkolů a jsou a podléhají stálým změnám. Povolání facility manažera v různých podnicích Pro profil povolání facility manažera není rozhodující, zda existuje jako manažer s vlastním oddělením nebo jako štábní místo u uživatele samotného, např. u banky, nemocnice nebo výrobního podniku, nebo zda pracuje v managementu firmy, která facility management nabízí. Facility manažeři mohou být zaměstnáni u stavební společnosti nebo v projekčních kancelářích v rámci vývoje nemovitosti a formulují požadavky na využití nemovitosti už v okamžiku koncepce. Mohou řídit také správu a provoz nemovitosti. TO nové, vyzývající a fascinující na povolání facility manažera ale je: musí pomocí profesionální manažerské činnosti uskutečňovat nové koncepce - komplexní, celkové, všestranné - v konkrétním pracovním prostředí individuální úkoly - pro které neexistuje žádný recept na patent. Prezentace Prof. Helmuta Floegla – Donau Universitat, Praha, 2000 celkový avšak selektivní postup facility managementu (vztažený k projektu)

Rekapitulace cílů FM Cílem FM je zajistit uživatelovi nemovitosti (zaměstnanci společnosti) maximální podporu Rozsah služeb nemá hranice Služba má smysl, pokud její zajištění je efektivnější, než stávající forma dodávky Do „efektivnosti“ je třeba zahrnout i synegrie, standardizaci, firemní kulturu a jednotnou formu vyhodnocování kvality služeb Nutno vždy dodržovat okrajové podmínky: Vše slouží základnímu podnikání Nová forma FM musí být zaváděna nenásilně Nové služby je třeba nabízet a ne vnucovat