Doba Rudolfa II. Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Advertisements

Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
Alfons Mucha Název školy
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Rudolf II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Císař Rudolf II. Habsburský
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Ověření ve výuce: Sada: 4D7/B - 12.
START HISTORICKÁ DESÍTKA DOBA RUDOLFA II. HODNĚ ŠTĚSTÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Základní typy monarchií
České země v předbělohorském období
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ.
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
Habsburkové na českém trůně
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Habsburkové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Nástup Habsburků v českých zemích
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
HABSBURKOVÉ Po roce 1526.
ČESKÉ ZEMĚ.
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nástup Habsburků na český trůn
Symbolismus Název školy
Giuseppe Arcimboldo Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Socioekonomická geografie - opakování
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Rudolf II. Habsburský (1552 – 1612)
Funkcionalistický Zlín
Giuseppe Arcimboldo Název školy
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Počátek vlády Habsburků
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
České země po nástupu Habsburků
Novověk – nástup Habsburků na český trůn
Habsburkové Do 17.Století
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název materiálu: VY_32_vlastivěda , sada č. 1, 17
VY_32_INOVACE_D8.16 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: leden 2012
Český stát v habsburské monarchii – Nástup Habsburků na český trůn
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Ferdinand I., Maxmilián II., Rudolf II. CLIL - ověřování
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rudolf II. Habsburský.
Transkript prezentace:

Doba Rudolfa II. www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Doba Rudolfa II. Označení DUM VY_32_INOVACE_11_1_04 Autor Mgr. Miroslav Flieger Datum 29.3.2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Novověk Ročník 2. ročník gymnázia, sexta www.zlinskedumy.cz

Vláda Maxmiliána II. (*1527 †1576) nejstarší syn Ferdinanda I. a Anny Jagellonské měl řadu nekatolických vychovatelů a patrně zde můžeme hledat kořeny Maxmiliánovy náklonnosti k nekatolíkům, kterou však jako hlava Habsburského rodu nemohl veřejně preferovat roku 1575 českým nekatolickým stavům ústně potvrdil platnost „České konfese“, která zaručovala nekatolickým vyznáním značnou náboženskou svobodu; písemně ji nevydal Maxmilián miloval zvířata, za Jelením příkopem na Pražském hradě, kde často pobýval, měl velmi rozsáhlý zvěřinec (mimo jiné s velkými plazy či řadou šelem) [1] Maxmilián II. s rodinou na obraze Giuseppe Arcimbolda z roku 1553

Rudolf II. (*1552 †1612) Rudolf II. byl prvorozeným synem císaře Maxmiliána II. a jeho manželky (též sestřenice) Marie Španělské; dostalo se mu výchovy a důkladného vzdělání na dvoře krále Španělska Filipa II., který byl jeho strýcem kvůli Rudolfovu přijetí za českého krále jeho otec ústně potvrdil stavům Českou konfesi roku 1576 po smrti Maxmiliána II. dosedl Rudolf i na císařský trůn již v této době se zhoršuje vztah s mladším bratrem Matyášem, velmi ambiciózním mladíkem [2] Patnáctiletý Rudolf II.

Rudolfova vláda vláda Rudolfa II. byla ovlivněna tureckým nebezpečím, psychickými problémy a neshodami s příbuznými kvůli ohrožení Vídně Turky přesídlil roku 1583 do Prahy (uvažovat se dá i o snaze uniknout vlivu široké rodiny), války s Turky časem vedli hlavně jeho mladší bratři Matyáš a Ferdinand psychické obtíže císaře a krále (českého, uherského, chorvatského a vévody rakouského) trápily od třetí dekády života a významně ovlivnily jeho vládu i osobní život po roce 1597 se císař stahoval stále více do ústraní, přesto lpěl na svých trůnech [3] Portrét Rudolfa II. od Hanse von Aachen

Rudolfův majestát náboženské poměry byly za Rudolfovy vlády ve všech zemích jednou z klíčových otázek – v Uhrách tlak Turků, v říši křehký augšpurský mír, který platil i v rakouských zemích, ale byla patrná snaha o zákaz jiné, než katolické víry,… v zemích Koruny české byla zformulována Česká konfese, která formálně stvrdila stávající náboženskou toleranci; nekatoličtí stavové toužili po její písemné kodifikaci [4] Matyáš Habsburský, výřez z obrazu Lucase van Valckenborcha roku 1608 se ambiciózní Matyáš dočkal podpory příbuzných ve snaze o sesazení Rudolfa kvůli nečinnosti a duševní nezpůsobilosti; na jeho stranu se postavili stavové z Uher, Rakous i Moravy a po Libeňském míru zbyly Rudolfovi jen Čechy, Lužice a Slezsko čeští stavové za svou loajalitu žádaly vysokou odměnu – 9. 7. 1609 musel Rudolf II. Stvrdit Českou konfesi, když vydal Rudolfův majestát, čímž stvrdil v zemi náboženskou svobodu

Závěr Rudolfovy vlády Rudolfův majestát znamenal těžkou ránu pro katolickou Evropu Rudolf se pokusil o zvrácení poměrů, když do Čech roku 1611 pozval vojska svého příbuzného pasovského biskupa Leopolda, která se zde chovala jako v dobyté zemi a nebrala ohled, zdali jde o nekatolické, či katolické panství – akce skončila neúspěchem pro Rudolfa znamenal „vpád pasovských“ epilog jeho vlády – musel rezignovat na vládu v Čechách, zůstal mu již jen titul císaře, záhy umírá

Rudolf II. a Praha díky Rudolfově přesídlení do Prahy se město stalo z provinčního centrem politiky, kultury i vědy, počet obyvatel vzrost z asi 25 000 na 60 000, což souměstí katapultovalo na pozici nejlidnatějšího města Střední Evropy, hovoříme o „Rudolfinské Praze“ Praha se stala díky náboženské toleranci místem působení řady nekatolických učenců, které přitáhla možnost práce v císařových službách císař měl zálibu v přírodovědě, toužil po nalezení kamene mudrců, který by zajistil prodloužení lidského života i přeměnu obecných kovů v drahé [5] Tycho Brahe vedle nezpochybnitelných vědeckých kapacit (Jan Kepler, Tycho Brahe, Tadeáš Hájek z Hájku, Jan Jesenius), zde nalézáme alchymisty (John Dee, Michael Sendivoj) i vysloveně podezřelá individua (Edward Kelley); specifickou pozici zaujímal císařský dvorní mág rabín Jehuda Löw ben Bezabel

Umělci na Rudolfově dvoře Rudolf měl vedle záliby v přírodovědě a alchymii též ve sběratelství kuriozit či umění (vlastnictví kunstkomory bylo otázkou prestiže) správcem sbírek byl Oktávio de Strada, mezi umělce na Rudolfově dvoře činné, řadíme především malíře (Hans von Aachen, Bartoloměj Spranger, Giuseppe Arcimboldo, Josef Heintz), sochaře zastupuje Adrian de Vries, dále můžeme jmenovat rytce (Jiljí Sadeler), klenotníky, skláře… celkově řadíme činnost Rudolfova dvora mezi výkvěty manýrismu, slohu mezi renesancí a barokem [6] Rudolf II. jako bůh Vertumnus na obraze od G. Arcimbolda [7] Auto- portrét Bartoloměje Sprangera

Otázky a úkoly: 1. Vysvětlete, v čem byla důležitá „Česká konfese“, ústně vyhlášená králem a císařem Maxmiliánem II. 2. Proč bylo pro Prahu důležité, že se stala sídelním městem Rudolfa II.? 3. Charakterizujte vztah Rudolfa II. a jeho mladších bratrů. 4. Jmenujte významné učence, kteří působili na dvoře Rudolfa II. 5. Vysvětlete pojem „Rudolfův majestát“. 6. Jmenujte 3 významné umělce, kteří tvořili na dvoře Rudolfa II.

[1]ARCIMBOLDO, Giuseppe. Wikipedia. cz [online]. [cit. 1. 7. 2013] [1]ARCIMBOLDO, Giuseppe. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giuseppe_Arcimboldi_003.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Archdukerudolf.jpg [2] COELLO, Alonso Sánchez. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Hans_von_Aachen_003.jpg [3] VON AACHEN, Hans. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans_von_Aachen_003.jpg [4] VON VALCKENBORCH_, Lucas. Wikipedia.cz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lucas_van_Valckenborch_003.jpg [5] NEZNÁMÝ AUTOR. Commons.wikimedia.orgz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tycho_Brahe_2.jpg?uselang=cs [6] ARCIMBOLDO, Giuseppe. Commons.wikimedia.orgz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arcimboldovertemnus.jpeg [7] SPRANGER, Bartolomeo. Commons.wikimedia.orgz [online]. [cit. 1.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bartholom%C3%A4us_Spranger_009.jpg

Literatura: Kol. autorů: Dějiny zemí Koruny české. díl I. Paseka, Praha 1992. ISBN 80-7185-005-5. Vorel, Petr: Velké dějiny zemí Koruny české, Paseka, Praha Litomyšl 2005. ISBN 80-7185-648-7. Kol. autorů: Dějiny Prahy, díl I. Paseka, Praha Litomyšl 1997. ISBN 80-7185-142-6. Kol. autorů: Dějiny evropské civilizace, díl I. Paseka, Praha Litomyšl 1997. ISBN 80-7185-010-1.