MARKETINGOVÝ MIX
Marketingový mix Představuje soubor úkolů a dílčích opatření, které pomáhají uspokojit požadavky zákazníků a firmě dosáhnout svých cílů. Všechny ovlivnitelné faktory, které nějakým způsobem mohou ovlivnit poptávku po výrobku a které rozhodují o jeho úspěchu.
V průběhu času byly utříděny Produkt (Product) Cena (Price) Místo (Place) Komunikace (Promotion)
Marketingový mix (Cost to the Customer) Čtyři P Čtyři C PRODUKT (Product) HODNOTA Z HLEDISKA ZÁKAZNÍKA (Customer Value) CENA (Price) NÁKLADY PRO ZÁKAZNÍKA (Cost to the Customer) MÍSTO (Place) POHODLÍ (Convenience) KOMUNIKACE (Promotion) KOMUNIKACE (Communication)
9P 6P Packing Partnership Programming 6P 4P People Process
Výrobek Je jakýkoliv hmotný statek, služba nebo myšlenka, které se stávají předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení lidské potřeby.
Pět úrovní výrobku
Výrobky
Výrobková řada Je skupina výrobků, které spolu těsně souvisí, protože plní podobnou funkci, jsou prodávány stejným skupinám zákazníků, prochází stejnými distribučními cestami a vytváří shodný cenový rozsah.
Výrobkový mix Je soubor všech výrobkových řad a položek, které jednotliví výrobci nabízejí ke koupi zákazníků. (Výrobní sortiment)
Značka Odlišit zboží, služby určitého výrobce od podobné nabídky konkurence. Usnadňuje vyřizování objednávek. Zabezpečuje právní ochranu jedinečných vlastností, které by konkurenti mohli okopírovat. Pomáhá při segmentaci trhu, při budování firemní image, přilákat soubor věrných a zisk přinášejících zákazníků.
Značka výrobce Značka zprostředkovatele Značka kmenová Značka individuální Značka: jméno, barva, písmena, číslice, symbol,znak
Silná značka-strategie přítomnosti Značky, které se vyplatí pěstovat a podporovat (velikost, síla, růstový potenciál) Značky pro více výrobků – vytvořeny na základě myšlenky
Vývoj značek je výsledkem součinnosti více faktorů 1) inflace mediálních nákladů, rozdrobení jednotlivých médií 2) rostoucí síla obchodu 3) orientace na vytváření a podporu vztahů důvěry 4) obecný trend ke globalizaci
Ochranné známky 3.12. 2003 byl vydán zákon č. 441/2003 Sb. O ochranných známkách - vymezuje pojem ochranné známky - jmenuje důvody pro odmítnutí och.známky - upravuje účinky ochranné známky - je majetkem vlastníka
Maloobchodní značky Vlastněné maloobchodními řetězci, pod jejichž jménem se prodává ve vlastní síti - omezují vliv značkových výrobců - prodejci se nemusí dělit o zisk - mají možnost odlišit se od konkurence - vybudovat loajalitu zákazníků k vlastním produktům
Výhody pro výrobce Posílí vztah s daným řetězcem Lépe využije svou výrobní kapacitu Posílí svou vyjednávací schopnost při zalistování položek svého sortimentu v daném řetězci Umožňuje proniknout na zahraniční trhy
Značky české kvality
Obal Fce komunikační Odlišení výrobku od výrobků konkurenčních Ochrana výrobku při dopravě, skladování a prodeji před poškozením Vytváří image výrobce
Trendy obalů Inteligentní obaly (spojují informační technologie a nové materiály) Inteligentní etikety ukazují čerstvost výrobku změnou barvy Termální obaly