Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list  Jedním z cílů sportovní činnosti je upevňování zdraví sportujících. Naplňování tohoto cíle klade nemalé požadavky na trenéry, učitele.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Stavba sportovního tréninku
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Metodický list  Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců.
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Kondiční příprava hráče baseballu
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
ROZVOJ SÍLY II. David Zahradník, PhD.
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ATLETIKA přednáška. Požadavky na ukončení studia atletiky 1.Ústní zkouška 2.Praktické splnění vícebojů a metodických výstupů 3.Splnění všech praktických.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Regenerace jako součást tréninku Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Tělesné sebepojetí.
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Psychologie koučování
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Psychologie pro sportovní praxi
SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ
MUDr.Kateřina Kapounková
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Organizační formy práce v tělesné výchově
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
jen pro vnitřní potřebu
VY_32 _INOVACE_15_11_osobní hygiena 3
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Didaktika tělesné výchovy
Didaktika TV; Martina Matúšková
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
Kondiční příprava ve sportu
Psychologie koučování
VYTRVALOST Michl Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
PERIODIZACE Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti soustavně. Obraz 3 Uvedený seznam motivů sportovní činnosti není úplný, motivy se navzájem nevylučují. Obraz 4,5 Je zřejmé, že nejefektivnější je proces sportovní přípravy vrcholových sportovců. Školní výuka tělesné výchovy mnohé zásady sportovní přípravy napodobuje. Důležitými osobami se tímto stávají trenéři a učitelé tělesné výchovy. Rekreačně sportující člověk je pak i svým trenérem. Obraz 6 Časování tréninkové činnosti sportovce je dáno kalendářem sportovních soutěží. Je ovlivněno sportovní úrovni svěřence i dalšími faktory. Ve školní praxi je základní jednotkou školní rok a pracovní týden. Obraz 7 Nárazová sportovní činnost přináší značné zdravotní riziko. Riziko se zvyšuje, je-li sportovní činnost málo provozována, zátěž je neúměrná pohybovým schopnostem aktérů, podmínky soutěžení jsou náročné. Obraz 8 Kvalitně vedená tělesná výchova ve školách přebírá co nejvíce prvků sportovní přípravy v rámci organizačních možností výuky (časová dotace hodin, prostorové a materiální možnosti, pohybová vyspělost skupiny, schopnosti učitele a další). Obraz 9 Efekt výuky tělesné výchovy snižují i některé z uvedených prvků. Nejsou přínosem pro žáky a nepomáhají dosahovat cílů, o které má tělesná výchova usilovat. Obraz 10 Uvedené zásady ctí každý dobrý trenér, učitel tělesné výchovy i rozumný rekreační sportovec.

Nejčastější motivy vedoucí ke sportovní činnosti lidí sportovní výkonnost podpora fyzického a psychického zdraví kompenzace pracovního zatížení společenská prestiž fyzický vzhled

Rysy efektivního sportovního tréninku odpovídající objem a intenzita cvičení promyšlená stavba tréninkových jednotek vhodné časování tréninkové činnosti vkládání teoretických poznatků přiměřená účast na soutěžích vhodná relaxační a regenerační činnost

Zodpovědnost trenéra, učitele tělesné výchovy objem a intenzita cvičení stavba tréninkových jednotek, vyučovacích hodin teoretické poznatky soutěže, měření výkonů relaxační a regenerační činnost

Časování tréninkové činnosti roční cyklus (období přechodné, přípravné, závodní; školní rok) týdenní cyklus, souvisí s pracovním cyklem jiné cykly; pro profesionální sportovce mezi tréninky fáze odpočinku a regenerace časování tréninkové činnosti závisí na sportovních cílech svěřenců, riziko přetrénování

Negativní dopad nárazové sportovní činnosti nepřinese zvýšení výkonnosti neumíme odhadnout své síly nevíme, zda organismus zátěž zvládne nebezpečí zranění (obzvlášť ve starším věku) dlouhý čas potřebný na regeneraci sil (výskyt svalové horečky)

Co přináší žákům TVZ pravidelnou systematickou zátěž postupné osvojování si nových pohybových návyků systematické rozvíjení pohybových dispozic: síly, rychlosti, vytrvalosti, obratnosti; zlepšuje výkonnost získávání teoretických poznatků prověření výkonnosti soutěžemi, měřením, hodnocením upevňuje zdraví, je kompenzačním činitelem studijního zatížení

Příklady nevhodných postupů ve výuce tělesné výchovy disciplína se bez jejího trénování hodnotí (neplatí pro testy) měří a hodnotí se všechno nehodnotí se nic neustálé střídání sportovních disciplín odklon od základní linie sportovních činností: atletika, gymnastika, hry

Čím je dobré se řídit cvičit pravidelně náročnost zvyšovat pomalu nezapomenout mezi zátěží odpočívat využívat kompenzační pohybové aktivity

Zdroje citací HARRE, Dietrich. Nauka o sportovním tréninku. Praha: OLYMPIA, 1973.