Palubní protisrážkový systém (Airborne Collision Avoidance Systém) ACAS Americká verze je nazývána Protisrážkový výstražný systém pro vyhnutí se letovému.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Advertisements

Doporučení pro přípravu žádosti;
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Metody zvyšování kapacity a produktivity ATM
pro všeobecné letectví
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Elektronický podpis.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
ScanStation P20 – uživatelská kalibrace (procedura Check & Adjust)
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
4.PLACHTAŘSKÝ SEMINÁŘ v JABLONNÉM NAD ORLICÍ
Facility management ČSN EN
Recyklace automobilů – příručka IDIS
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Geo-informační systémy
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Jak dál ve financování činnosti Vysokoškolského odborového svazu? Návrh reformy pro současnost a budoucnost.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Automatizace řízení letového provozu Jakub Kolář SPŠ Stavební Liberec.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
KONSTRUKČNÍ BEZPEČNOST VÝTAHŮ V ROCE PRINCIPY v ČR 50léta – evropská bezpečnostní špička 50léta – evropská bezpečnostní špička 60 léta – jakost.
Tlak vzduchu, tlakové útvary
PŘEDNÁŠKA 6 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
ZAŘÍZENÍ A PROSTORY PRO DIVÁKY
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Tato prezentace byla vytvořena
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Letecká záchranná služba
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Realizační tým ICZ duben 2005
Obsah Letiště Praha – Ruzyně Základní informace o ČSA
TECHNICKÝ AUDIT 8. přednáška. Snížení rizika a bezpečnostní opatření 1)Snížení rizika použitím konstrukčních metod či nahrazení méně rizikovými materiály.
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
Approach Procedure with Vertical guidance
Technické řešení PostSignum QCA
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Vypracoval: Jan Trutna Třída: 5.A.  Je to letadlo bez posádky, které může být řízeno na dálku, nebo létat samostatně.  Bezpilotní letadla se používají.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Třídimenzionální radary Základní takticko-technické údaje radarů:
Kompresní stanice Jirkov
Letecká informační služba pro GA 2017
Matěj Kukuča 5. ročník ZŠ Nezdenice
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Tlak vzduchu a chyby v nastavení výškoměru
Transkript prezentace:

Palubní protisrážkový systém (Airborne Collision Avoidance Systém) ACAS Americká verze je nazývána Protisrážkový výstražný systém pro vyhnutí se letovému provozu (Traffic alert & collision avoidance systém-TCAS).Nejnovější verze je TCAS-7. Aleš Oharek

Motivace pro vznik protisrážkového systému Pacifica Southwest Flight 182 Září 25, 1978 San Deigo, CA Aeromexico Flight 498 Srpen 31, 1986 Cerritos, CA

ACAS ÚČEL & FUNKCE Je navržen ke snížení rizika srážky ve vzduchu - využívá SSR technologie k detekci a sledování dráhy cizích letadel v blízkosti letadla ACAS II poskytuje dvě úrovně poplachu: Traffic Advisory-TA - Informace, poskytovaná posádce o tom, že letadlo - narušitel představuje potenciální ohrožení. Resolution Advisory-RA – vydána při vypočtení nebezpečí srážky

Funkce plněné ACAS A) Sledování letového provozu B) Vypracování TA informací C) Detekce ohrožení D) Vypracování RA informací E) Koordinování a F) Spojení s pozemními stanicemi

Typy ACAS ACAS I. Palubní protisrážkový systém, představující informaci, která odpovídá situaci "vidím a vyhnu se", ale neobsahuje schopnost navrhnout řešení konfliktu (resolution advisores - RA). ACAS II. Palubní protisrážkový systém, který jako doplněk informací o letovém provozu (Traffic advisories - TA) poskytuje návrh řešení konfliktu (RA) ve vertikální rovině. ACAS III. Palubní protisrážkový systém, který jako doplněk informací o letovém provozu (TA) poskytuje návrh řešení konfliktu (RA) ve vertikální a horizontální rovině.

ACAS - kompatibilita ACAS II / TCAS II - využívá SSR technologye k detekci a sledováni kurzů cizích letadel poblíž letadla.Oba systémy splňují ICAO ACAS standard Je nezávislí na: Všech externích systémech (např. pozemní radar, satelytech) ATC (řízení letového provozu) Autopilotovy NAV systémech (např. GPS, INS)

ACAS II ÚČEL & FUNKCE Letadla, která jsou osazena systémem ACAS (většina komerčních letadel vybavená pro IFR), vyžadují odezvu od odpovídače ať už v módu A/C nebo S od všech letadel v jejich blízkosti, z nich pak odvozují představu o následných trajektoriích letu a pokud dojde k nebezpečí sblížení v trajektoriích těchto letadel, vydávají varování. Jestliže je to nezbytné, je nejprve generováno varování ve stupni upozornění na provoz v okolí (Traffic Advisory-TA) a jestliže je to nezbytné, je následováno stupněm vydáním rozhodnutí (Resolution Advisory-RA), které vyzývá pilota buď ke klesání, nebo ke stoupání.

ACAS II ÚČEL & FUNKCE (pokrač)  RA nařizuje pilotovy při indikaci změnit letovou cestu (pouze ve vertikální rovině) k zabránění srážky  Když jsou obě letadla vybavena systémem ACAS II , RA je koordinováno

KOORDINACE NÁVRHU ŘEŠENÍ KONFLIKTU ”LETADLO - LETADLO” Jestliže letadlo, zjištěné ACAS má pouze přijímač módu A/C a zařízení automatického přenosu informací o absolutní výšce, nebude jeho pilot informován o tom, že je sledován letadlem s ACAS. Jestliže pilot letadla s ACAS obdrží při vzniku konfliktní situace s takovým letadlem RA a pokyny k vykonání manévru, může se letadlo s ACAS vyhnout letadlu - narušiteli za podmínek, že toto letadlo nebude zvyšovat rychlost natolik, aby byly anulovány výsledky manévru letadla s ACAS. Jestliže je letadlo - narušitel vybaveno zařízením ACAS, uskuteční se proces koordinace spojem “letadlo - letadlo” s cílem zabezpečení kompatibility RA ACAS.

Letouny, u nichž je požadováno vybavení palubním protisrážkovým systémem (ACAS II) S platností od 1. ledna 2000 musí letouny jejichž schválená maximální vzletová hmotnost je větší než 15 000 kg nebo jsou schváleny pro přepravu více než 30 cestujících musí být vybaveny palubním protisrážkovým systémem (ACAS II). S platností od 1. ledna 2005 musí všechny letouny s turbínovými motory jejichž schválená maximální vzletová hmotnost je větší než 5 700 kg nebo jsou schváleny pro přepravu více než 19 cestujících být vybaveny palubním protisrážkovým systém (ACAS II).

Údaje generované ACAS musí piloti používat v souladu s následujícími bezpečnostními požadavky: piloti nesmí manévrovat se svými letadly, když mají pouze provozní doporučení vyhledávání konfliktního provozu musí v případě doporučení změnit dráhu letu zahrnovat postupné prohlížení vzdušného prostoru, do kterého by vlastní letadlo s vybavením ACAS mohlo manévrovat

Údaje generované ACAS musí piloti používat v souladu s následujícími bezpečnostními požadavky: změna dráhy letu musí být omezena na minimální rozsah, nezbytný ke splnění doporučení k řešení situace, piloti, kteří se odchýlí v důsledku doporučení ACAS k řešení situace od pokynu nebo povolení ATC, se musí ihned, když je konfliktní situace vyřešena, vrátit ke stavu danému tímto pokynem, nebo povolením a musí informovat příslušné stanoviště ATC, jak je to nejdříve možné, o odchylce včetně jejího směru, a kdy odchylka skončila

Základní pravidla  Pilot by měl následovat RA i když je v konfliktu mezi RA a ATC instrukcemi.  Pilot nesmí provést manévr v opačném směru než mu ukládá RA.

Copyright © 2000 The MITRE Corporation TCAS blokový diagram Copyright © 2000 The MITRE Corporation

ACAS TA/RA čas konfliktu ACAS monytoruje všechny odpovídačem vybavená letadla v okoli 6 námořních mil. Traffic Advisories – ACAS I & II Upozorní pilota na potenciální konflikt,který by nastal během 20 - 48 sec. Resolution Advisories – pouze ACAS II Upozorní pilota na potenciální konflikt,který by nastal během 15 - 35 sec. Poskytuje vertikální informace k vyhnutí se konfliktnímu provozu.

Příklad konfliktní sytuace TRAFFIC, TRAFFIC CLIMB, CLIMB Narušitel (ACAS II vybavení) TRAFFIC, TRAFFIC DESCEND, DESCEND Conflict Conflict Vlastní letadlo (ACAS II vybavení) CLEAR OF CONFLICT CLEAR OF CONFLICT

Bezpečnost - špatné navádění Narušitel-terén Provozní dostup Více narušitelů Provozní dostup

Odpovědi na posudek Str.15 All aeroplanes shall be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV - Od 1.ledna 1999 všechny odpovídače, nezávisle na vzdušném prostoru, ve kterém se používají, odpovídají na dotazy módu C informací o tlakové výšce. Str.17 To take a lateral offset to stop a long duration advisory is not an approved procedure – Použití bočního odchýlení k ukončení trvající rady není schváleny postup. Různé druhy fontů a různé řádkování : Způsobeno přenosem práce k tisku na jiný software Zkratky: CRT – Character display (Znakový displej CRT) ALIM – Je to označení pro rozsah vertikální bezpečné vzdálenosti pohybující se v rozmezí od 300ft do 700 ft.Používá se v CAS logice. Naprosto identické pasáže: Strana 15,16 tento text jsem zapomněl při přesouvání z jedné stránky na druhou smazat. Strana 17,29 a 30 tyto pasáže se mi zdáli důležité a proto jsem nepovažoval za chybné když budou v práci dvakrát.

Odpovědi na posudek Další dotazy : Na straně 39 je tabulka převzatá s předpisů a na straně 40 je text rozšířen o další podrobnosti pro lepší pochopení jeho použití,proto je použit dvakrát. Další dotazy :