Konflikt sociálních rolí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Advertisements

 Seskupení lidí spojených určitými vazbami; vyvíjejí společnou činnost, mají společný cíl.  Protiklad - náhodné setkání (koncert, autobus)  Vzájemné.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociální kontrola Filip Keresteš.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
Výchova ke zdraví Vztahy ve skupině.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Digitalizace výuky Příjemce
OSOBNOST.
Člověk mezi lidmi – sociální role
Kontrola veřejné správy
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Rozdíly mezi osobnostmi
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sociálně patologické jevy
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Úvod do učiva občanské výchovy
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
socializace, sociální role, pozice a status
SOCIÁLNÍ ROLE ROLE Očekávaný způsob chování vázaný na určitý sociální status (VSS II, s. 943) Připsané Vnucené Získané.
VY_20_INOVACE_SVF20360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Sociální role Petr Machala.
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Sociální role Sociální pozice Sociální mobilita
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Sociální psychologie se zaměřením na sport
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Sociální pozice, sociální role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální pozice, sociální role
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociální dovednosti učitele
Náročné životní situace
Pedagogika a psychologie
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Konflikt sociálních rolí Psychologie BIVŠ, © 2014

Sociální role Sociální role je očekávaný způsob chování, který je spojen s určitým společenským chováním – sociálním statusem. Pojem role nám pomáhá porozumět orientaci a jednání lidí ve společnosti. Role se v průběhu života mění, vyvíjejí se, mění se jejich obsah, jsou různě dlouhé. Pokud je člověk zaměstnán tolika rolemi, že není schopen přiměřeně plnit všechny povinnosti, trpí stresem a neschopností jednat.

Dělení sociálních rolí Role připsané: jedinec je může ovlivnit ve velice omezené míře. Pohlaví, věk, národnost, zděděný majetek. Role získané: jedinec jich může dosáhnout vlastním úsilím. Prestiž, zaměstnanecké role – vědec, učitel. Role vnucené: tuto roli hrajeme nedobrovolně, je nám okolnostmi vnucena. Vojenská služba, nezaměstnanost, vězeň, pacient.

Základní role jsou nadřízené (otec, učitel, doktor...) podřízené (žák, pacient) souřadné (kolega, spolužák) role sexuálního partnerství (manžel – manželka, milenec – milenka) FORMÁLNÍ ROLE jsou jasně definovány, zejména svěřenou funkcí a vztahy nadřízenosti – podřízenosti. NEFORMÁLNÍ ROLE mohou být do značné míry nezávislé na formálních rolích, jsou volněji určené, členové skupin je zaujímají více či méně spontánně.

Konflikt sociálních rolí Nositel sociální role si jednotlivé role osvojuje v procesu sociálního učení. Role mohou být ve vzájemně konfliktním postavení. Každý hraje několik rolí současně, měl by je umět vzájemně spojovat a odlišovat. Jedinec se může dostat do situace, kdy neví, pro jakou roli se v danou chvíli rozhodnout. Jednotlivé role nemají stejnou váhu.

Druhy konfliktů sociálních rolí V rámci jedné role (interpersonální konflikt): jedinec se nedokáže vyrovnat s požadavky, které jsou na něho okolím kladeny. Mezi rolemi (intrapersonální konflikt): jedinec musí v jednu chvíli jednu roli vytěsnit. Učitelka učí své dítě, policista zatýká svého příbuzného atd. Záměna rolí: např. učitelka se stane matkou a doma se začne chovat jako učitelka k vlastnímu dítěti.

Při plnění sociálních rolí dochází k sociální kontrole: vnější kontrola: např. učitel napomíná žáka (vyrušování, opisování, nevhodné chování…), starší spolucestující žádá o uvolnění místa k sezení, hlasatel na fotbalovém zápase upozorňuje fanoušky, aby na hřiště nevhazovaly předměty, zásahy Policie ČR či rozhodnutí soudů při porušování práva… vnitřní kontrola: např. mladší člověk sám od sebe (svědomí, výchova) pustí sednout v MHD staršího, student neopisuje, nevyrušuje při hodině; obecně sem patří dodržování všech očekávaných způsobů společenského chování (rolí), kdy člověk „chce“ sám od sebe (nepotřebuje kontrolu z vnějšku od někoho jiného)

Zdroje: Andrejevová, G. M.: Sociální psychologie, Praha 1984. Baláž, O.: Sociální aspekty výchovy. Bratislava, SPN, 1981. Janoušek, j.: Sociální psychologie, Praha 1988. 22. Geist, B.: Sociologicky slovnik, Praha: Victoria Publishing 1993.

Konec