Samostatnost, výkonnost, konflikty a jejich řešení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Konflikty.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Personální management
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
KONFLIKT Božena Genrtová.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Náročné životní situace
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
Teorie motivace Adéla Furiková.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 6. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
KOMUNIKACE Přednáška P
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Teorie vzdělávání dospělých
MOTIVACE.
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Konflikt Sociální psychologie.
Specifické metody SP LS 16
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Samostatnost, výkonnost, konflikty a jejich řešení PSFA2 Přednáška č. 3 Samostatnost, výkonnost, konflikty a jejich řešení

Samostatnost, výkonnost Schopnost jedince vyvíjet vlastní iniciativu, pracovat soustředěně, vědomě a vytrvale na úkolu Znát vlastní přednosti a slabé stránky Umět se produktivně vypořádat s kritikou Cílevědomost, plánovitost; samostatnost v získávání informací a cesty k řešení Schopnost převzít zodpovědnost

Zásady samostatnosti a výkonnosti Samostatnost a výkonnost jsou nezbytné pro lidskou existenci Nelze je rozvíjet bez vhodných podmínek Musíme být schopni poznat hranice výkonu Pozitivní zkušenosti podporují snahu o osvojení těchto schopností Tíseň, obavy a tlak jsou kontraproduktivní, brzdí ochotu k výkonům a jejich motivaci Přiměřené vypořádání se s konflikty zvyšuje výkonnost jedince a je součástí samostatnosti a odpovědnosti za sebe samého

Faktory podporující samostatné učení Smysluplnost téma a jejich vztah k životu Zapojení účastníků do výběru učební látky a učebních pomůcek Vnést do práce znalosti účastníků Postarat se o prožitky úspěchu

Konflikt Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli. Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ Do konfliktu se dostávají potřeby, zájmy, cíle, názory, hodnoty; činnosti Synonyma: rozpor, názorový střet, nedorozumění, spor, různý názor, problém, hádka

Klady konfliktů Učí nás překonávat překážky při jednání s druhými lidmi Rozvíjí tvořivé myšlení, neboť jsme nuceni při hledání řešení překonávat názorové rozdíly a hledat nové řešení Rozvíjí schopnost komunikace, nutí vycházet s lidmi různých názorů Podporuje vzájemné pochopení odlišných postojů a hodnot Podporuje toleranci, adaptabilitu, učí dívat se na problémy z různých úhlů pohledu

Zápory konfliktů Doprovázen stresem, zvýšeným emočním napětím Snižuje produktivitu práce Stojí čas a energii Narušuje týmovou práci

Příčiny konfliktů Špatná komunikace Zvýšená hranice stresu Některé osobní vlastnosti – vysoká emocionalita spojená s extroverzí (vyostřovači, uhlazovači)

Přístupy ke konfliktu Konflikt jako válka: řešení omezeno na obrana – útok Konflikt jako výbuch: mimo kontrolu člověka, omezena odpovědnost Konflikt jako soud: orientace na hledání viníka Konflikt jako hra: zahrnuje pravidla, poskytuje větší možnosti zvládání, ochotu přijmout řešení, prohru nebo výhru

Konflikty Interpersonální Intrapersonální: mezi dvěma a více jedinci - sociální konflikt Konstruktivní x destruktivní Ekonomický, mocenský, hodnotový

Intrapersonální konflikt Jednání výsledkem několika působících potřeb a motivů Každému jednání předchází rozhodování = konflikt motivů

Intrapersonální konflikt Konflikt dvou kladných sil (++) Konflikt dvou záporných sil (--) Konflikt mezi kladnou a zápornou silou (+-)

Intrapersonální konflikt Čím je žádoucí cíl vzdálenější a hůře dosažitelný, tím více vnímáme jeho klady pozitiva Čím více se dosažení cíle přibližuje, tím intenzivněji začínáme vnímat negativa Dlouhodobě neřešené vnitřní konflikty narušují duševní rovnováhu, zvyšují psychické napětí

Interpersonální konflikty Dvě či více osob na sebe vzájemně působí, situaci percipují jako rozdíl, ohrožuje soulad vztahu Subjektivní hodnocení situace jako konfliktní

Konflikt Dynamický Mnohovrstevnatý Sám o sobě neutrální, negativně působí nejistota, strach, agrese, apod. Konstruktivní prvky konfliktu: zdroj změn, zabraňuje stagnaci, stimulují zájem, podněcuje k vyřešení problému, ověřuje, zhodnocuje vztahy, uvolňuje napětí Důležité osobní vlastnosti a dovednosti účastníků, situační kontext

Prvky konfliktů Konfliktní situace má prvky racionální, iracionální, emocionální Vztahy mezi stranami k. těsnější – konflikt intenzivnější Konflikt má tendenci udržovat směr – negativní směřování, nechuť konflikt vyřešit – další nepříznivý průběh Konflikty se vyskytují i v „dobrých“, fungujících skupinách

Prvky konfliktů Konflikt s jinou skupinou vyvolává tendenci udržovat vnitřní soudržnost ve skupině Konflikty hodnot hůře řešitelné než konflikty vztahující se ke specifickým problémům Nejsložitější konflikty ohrožující sebeúctu Konflikt řešený silou nebo represí obvykle vyústí do změněné formy nebo se obnoví Soupeřivě vedený konflikt spouští obranné mechanismy

Přístupy ke konfliktu Individuální způsob řešení mezilidských konfliktů Způsob naučený, je možné jej modifikovat, rozšířit o další způsoby Neexistuje univerzálně použitelný způsob řešení Cíle x vztahy

ŽELVA (vyhýbavý způsob) Vyhýbání se konfliktu Konflikt vzbuzuje obavu, strach, úzkost Raději se vzdá svých cílů Kdy použít želví styl?: Nemáme –li šanci dosáhnout cíle Dosažení cíle by stálo příliš mnoho energie Potřebujeme nebo druhá strana „vychladnout“, zklidnit emoce Nemáme dostatek informací nebo argumentů Někdo druhý může konflikt řešit efektivněji

ŽRALOK (útočný, soutěživý způsob) Snaží se dosáhnout svého cíle Vztahy okrajový význam Vítězství = uspokojení s pocitem zvýšené sebehodnoty prohra = slabost, selhání Využívá moc, sílu, agresi, zastrašování, vyhrožování

Kdy použít žraloka? Rychlé rozhodnutí Provádění nutných nepopulárních opatření Jednání s lidmi, kteří v konfliktu manipulují (citově vydírají atd.)

MEDVÍDEK Závislý na dobrých vztazích Ustupuje ze svých cílů, aby udržel uspokojivé vztahy „aby mě měli všichni rádi“ Strategii medvídka upřednostňovat při řešení konfliktu s blízkými, a v situacích, kdy není cíl příliš důležitý Když je důležité udržet harmonii ve vztahu Potřebujeme budovat sociální kredit do dalšího jednání V případě, že jsme se zmýlili

LIŠKA (kompromisní způsob řešení) Vyjednávání, kompromis Zúčastněné strany něco získají a něčeho se vzdají „něco za něco“ Kdy? Důležité cíle, ale nechceme rozvrátit vztahy Jednáme o něčem neslučitelném, protikladném Ve složitých případech dosáhnout alespoň částečné dohody Jednáme pod časovým tlakem

SOVA (integrační způsob) Ideál pro řešení konfliktu Snaží se konfliktům předcházet Při řešení zohledňovat i cíle druhé strany – posilovat vzájemné vztahy Cílem uzavření konfliktu = obě strany vítězové

Otázky V jakých situacích se obtížně rozhodujete? Kdy je pro vás naopak rozhodování snadné? Jaký způsob řešení konfliktu vám vyhovuje?

Dobré řešení konfliktu: Realistické, uskutečnitelné Přijatelné pro obě strany Předchází dalšímu objevení se konfliktu (konkrétní, říká co kdy kdo jak, připravené opravné postupy) Zúčastněným stranám přinese určitý zisk Znalost co nejvíce možných variant strategií

Postupné řešení konfliktu: Oddělit lidi od problému (než se začneme zabývat podstatou problému – vypořádat se s emocemi, záměrně je ventilovat – pod kontrolu) Zaměřit se na zájmy a ne na pozice (zájmy lidí na prvním místě, pozice moci zatemňuje) Vytvořit alternativy a varianty postupu řešení Aby se výsledek co nejvíc shodoval se zásadami dobrého řešení problému