Tematická oblast: Dějiny hudebního umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Baroko - vznik a vývoj opery
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
VY_32_INOVACE_05_Opakování I Otázka číslo 1: Vážná hudba je : A) Označení pro evropskou hudební tradici a hudební formy z níOznačení pro evropskou hudební.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-funkce, adresy Typ: DUM.
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.17 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Beatles Typ: DUM – test Předmět: Hudební výchova Ročník: 1.,3. r. (6leté),
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.11 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě PC SÍTĚ, TOPOLOGIE Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT,
HUDBA V BAROKU.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_07 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Periodizace nonartificiální hudby
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Renesance 14. – 16. století.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.10 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Renesanční polyfonie Typ: DUM -výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník: 1. a 3. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Karla Demelová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2014

Metodický list Digitální učební materiál je určen pro žáky 1. a 3. ročníku šestiletého studia, a pro žáky 1. ročníku čtyřletého studia. Výkladový dum slouží jako podklad pro učitelův výklad a zároveň nahrazuje zápis do sešitu, tedy to podstatné, co by si žáci měli o probíraném tématu zapamatovat. V závěru je zařazeno shrnutí nejdůležitějších informací.

Renesance Renesance znamená znovuzrození ideálů antiky, zesvětštění. Je to umělecký sloh a historická epocha. Vznikla ve 14. století v Itálii a rozvinula se po celé Evropě. Byla úzce spjata s humanismem. Renesance se nazývá obdobím vokální polyfonie.

Polyfonie Polyfonie (česky vícehlas) skladbu vytvářejí dva, tři, čtyři i více samostatných hlasů. Žádný z nich přitom není vedoucí, žádný doprovázející. Vokální polyfonie (zpívaný vícehlas)duchovní hudba bez doprovodu hudebních nástrojů. Největším útvarem vokální polyfonie je cyklická mše (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus dei).

Nizozemská polyfonie 1 Pro hudební renesanci má velký význam nizozemská hudební škola. 1. generaci tvoří Guillaume Dufay a Gilles Binchois. Oba skladatelé vycházejí ze středověké gotické hudby. Skladba nemá žádné harmonické a motivické centrum, všechny hlasy jsou samostatné.

Renesanční hudební formy Důležitými hudebními formami byl motet a chanson. Moteto  je označení několika žánrů sborové duchovní hudby, které se používaly v různých obdobích dějin hudby. Chanson je označení pro píseň, v renesanci je světským protikladem moteta.

Nizozemská polyfonie 2 Druhou generaci hudební renesance tvořili skladatelé Jean Ockeghem a Jacob Obrecht. Používají jinou kompoziční techniku a východiskem je centrální téma, které se imitačním způsobem promítá do všech hlasů skladby. Hlavním formotvorným principem se stala imitace. Oblíbenou formou – kánon.

Vrchol polyfonie Vyvrcholením nizozemské polyfonie se stává tvorba Josquina Desprése. Dalšími tvůrci (klasiky) polyfonie byli Orlando Lasso a Giovanni Pierlurgi da Palestrina, jejichž tvorba vyjadřuje renesanci nejtypičtěji. Palestrina se zaměřil více na duchovní hudbu (93 mší). Lassova hudba je světštější, z duchovní hudby jsou nejvýznamnější moteta.

Instrumentální hudba Hudba v renesanci měla funkci doprovodnou, taneční a poslechovou. Oblíbenými nástroji byly nástroje drnkací – loutna, mandolína, kytara. Nejznámější tance – pavana, galliarda, saltarelo, allemanda, branle. Nejrozšířenejším způsobem instrumentální hudby byla hra sólová – klávesové nástroje.

Zápis do sešitu Renesance vznikla ve 14. století v Itálii, znamená znovuzrození ideálů antiky. Je nazývána obdobím vokální polyfonie. Nejvýznamnějšími představiteli – G. Dufay, G. Binchois (nizozemská polyfonie). Italští polyfonikové– O. Lasso, G.P. Palestrina. Nejčastější formy – moteta, mše. Obliba tanců – pavana, galiarda.

Citace zdrojů NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. Ostrava: Scholaforum, 1996. Archiv autora.