Karel IV. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7
Karel IV.
Římský císař, český, lombardský a arelatský král, hrabě lucemburský, markhrabě moravský.
Karel IV. byl syn Elišky Přemyslovny a krále Jana Lucemburského.
Karel IV. dosáhl jako první český panovník hodnosti římského císaře. Byl velmi vzdělaný a inteligentní, plynně hovořil pěti jazyky.
Karel IV. podporoval umění a architekturu Karel IV. podporoval umění a architekturu. Nechal postavit např: Karlův most, Katedrálu sv.Víta, Karlštejn.
Jako český král proslul Karel IV Jako český král proslul Karel IV. především založením univerzity v Praze
Karel IV. měl čtyři manželky: Blanka z Valois, Anna Falcká, Anna Svídnická, Alžběta Pomořanská . K Alžbětě Pomořanské se vypráví pověst: ,,…Alžběta uměla meče lámat a kovy ohébat…“ (film Noc na Karlštejně)
Prvorozeným synem Karla IV. byl Václav IV Prvorozeným synem Karla IV. byl Václav IV. Ten později soupeřil o trůn se svým bratrem Zikmundem. Zikmund Václav IV.
Za vlády Karla IV. byla naše země centrem Evropy. Karel IV. zemřel v roce 1378. Byl pochován v katedrále svatého Víta. Za vlády Karla IV. byla naše země centrem Evropy. O Karlovi IV. se mluvilo jako o otci vlasti.
Kontrolní úkoly. Doplň chybějící slova ve větách : Karel IV. byl synem _______________ a ________________ . Jako první český panovník dosáhl hodnosti ________________. Podporoval ____________ a ______________. Proslavil se založením _____________ v Praze. Měl celkem _______ manželky, jeho syny byli ____________ a _____________. Karel IV. je nazýván ___________________ .
Proveď kontrolu : Karel IV. byl synem Jana Lucemburského a Elišky Přemyslovny. Jako první český panovník dosáhl hodnosti římského císaře. Podporoval umění a architekturu. Proslavil se založením univerzity v Praze. Měl celkem čtyři manželky, jeho syny byli Václav IV. a Zikmund. Karel IV. je nazýván otcem vlasti .
Prameny, odkazy : MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Charles_IV-John_Ocko_votive_picture-fragment.jpg/250px- Charles_I-ohn_Ocko_votive_picture-fragment.jpg http://img.ahaonline.cz/static/old_aha/big/07_07_08/18_karel_socha.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Goldene-bulle_1c-480x475.jpg/170px-Goldene-bulle_1c- 480x475.jpg https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTwi0eGA73eUfsKd_khGY8DSkEQMrK4pXYLouhjOVGSMjhSgVSO http://img.radio.cz/pictures/historie/eliska_premyslovna2.jpg https://encrypted- tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_McRLEGqKyAHu0Y8MT9EBRoVwEV6g_5SMHInivvKjdlgoi46BQw https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Kaja4Gelnhausenkodex.jpg/170px-Kaja4Gelnhausenkodex.jpg http://www.digital- guide.cz/media/thumbs/digital_guide/pamatky_by_divine/Hradcany/Chram_sv_Vita/007_Chram_Sv_Vita_jpg_340x267_q85. jpg http://turistickyatlas.cz/galery/Karluv_most.jpg https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS- Vv9BRL6wtibgLNCkd5BNu27qkCUaeii3M4tp5oHhnpSkSoKRyLI_2CFj http://img.radio.cz/pictures/praha/univerzita_karlova8.jpg http://img.radio.cz/pictures/praha/univerzita_karlova1.jpg http://files.karel-iv2.webnode.cz/200000025-dc8f6de82f/al%C5%BEb%C4%9Bta%20pomo%C5%99ansk%C3%A1.jpg http://www.2zskolin.cz/panovnici/12/VIV.gif http://www.panovnici.estranky.cz/img/original/303/zikmund-lucembursky.jpg http://www.panovnici.estranky.cz/img/mid/560/filip-v.-dlouhy-jana-z-evreux-karel-iv.-slicny.jpg
jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 7. ročník pořadové číslo DUM 16 datum 14.1.2014 název DUM Karel IV. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.