Dovednosti diagnostikovat aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků z hlediska rozvoje jejich osobnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
CLIL Content and Language Integrated Learning
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Hodnocení prací posílaných tutorovi k opravě PhDr. Miroslava Dvořáková 2008.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Struktura poradenského procesu
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Psychické stavy.
Didaktické prostředky
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Proces výchovy (etapy výchovy)
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Hodnocení a klasifikace při výuce F na ZŠ Jiří Tesař.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Pedagogická diagnostika
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
Autodiagnostika učitele
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Didaktické prostředky
Struktura poradenského procesu
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Pravidla ve školce – správné chování v MŠ
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Bc. Miloslava Vavříková
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Dovednosti diagnostikovat aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků z hlediska rozvoje jejich osobnosti

Termín diagnóza se nejčastěji vyskytuje v lékařství, kde znamená rozpoznání nemocí, jejich příčin apod. Z lékařství se rozšířil do řady jiných oborů a také do pedagogiky kdy se používá při zjišťování příčin nějakého edukativního jevu, stavu, dosažené úrovně, osobního rozvoje atd.

Pro edukativní oblast je pojem diagnóza velmi významný a potřebný Umožňuje zaměřit pozornost na hledání příčin dosaženého stavu rozvoje osobnosti Nikoli jen popis některých náhodných projevů chování jedince nebo skupiny, případně hodnocení podle vžitých šablon

Záleží na odborné diagnostické úrovni Přesné postižení, všestranné pochopení a diferenční rozlišení sledovaného jevu se dá stále prohlubovat Je nutno tuto diagnózu doplňovat o psychologické hledisko v pedagogické práci Pojmenování dané skutečnosti se odráží ve psychice žáka

Provádění diagnózy v edukačním procesu je nezbytné, je to cesta k vědečtějším výchovným postupům, adekvátním dané situaci a tím k účinnějším výsledkům Zvládnout diagnostické postupy je náročné, je třeba: dlouhodobě učit, pokud možno využívat pro diagnózu vhodné dostupné pomůcky a techniky

Aktivita, samostatnost a tvořivost V edukačním procesu je chápeme jako významné psychické děje a stavy ve vývoji člověka, patří k nejvíznamějším atributům,,člověčenstva´´ Probíhají paralelně i následně ale na druhé straně nejsou v jednoznačném přímém vztahu

Jde o jevy vzájemně si blízké, ale zdaleka ne totožné.pro učitele je důležité, aby je zřetelně v žákových projevech vnímal a současně jasně diferencoval. Pro hlubší a úplnější postižení vývojových tendencí osobnosti je třeba aby učitel byl schopen aktivitu, samostatnost a tvořivost žáka dále analyzovat a rozšiřovat.

Aktivita Aktivitou ve výchovně – vzdělávacím procesu rozumíme zvýšenou, intenzivní činnost žáka, jejímž cílem je osvojit si požadované poznatky, postoje atd. - Je to uvědomělá, intenzivní činnost, jejímž cílem je upevňování vědomostí, dovedností, postojů.

Stupně aktivity 1, vynucená akt.- donucování k aktivitě, nařizování, ukládání úkolů. 2,navozená akt. – při soutěžích, hrách, podle pokynů, podnětů. 3, nezávislá akt.- z vlastního zájmu, zvídavosti, uvědomělé úsilí. 4, angažovaná akt.- intenzivní zapojení do činnosti, výrazné zaujetí.

Samostatnost Samostatnost ve výchovně vzdělávacím procesu vymezujeme jako takovou učební aktivitu, při níž žáci získávají poznatky vlastním úsilím, relativně nezávisle na cizí pomoci a cizím vedením.

Stupně samostatnosti 1, napodobující sam.- samočinnost, automatická činnost, opisování, doslovné opakování. 2, reprodukující sam.- opakování s prvky novosti, uplatnění osobního přístupu. 3, produkující sam.- obohacování předlohy, projevy vlastních postojů. 4, přetvářející sam.- dochází ke změně jevu, prosazování vlastních názorů, ovlivňování prostředí.

Tvořivost Tvořivost se chápe jako přirozená vlastnost každého člověka projevující se seberealizací individua při vzniku něčeho nového.

Stupně tvořivosti 1, expresivní tv.- okamžité nápady, návrhy, spontánní produkty, náhlé vnuknutí. 2, inovativní tv.- tvorba netradičních produktů, zlepšovatelské náměty, změna tradičních postupů, profesní mistrovství, kreace nových výrobků 3, inventivní tv.- výrazně nové výtvory a výkony 4, emergentní tv.- vznik zcela nových jevů, přeskupení známé struktury do nových souvislostí

Tato stupnice se jeví některým učitelům jeví jako příliš,,hrubá´´ navrhují jemnější rozlišení ze 4 na 9 – 10 úrovní. Naprostá většina učitelů spojuje diagnostikování aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků se známkováním a klasifikací vědomostí a domnívá se, že největší vliv na známku má aktivita žáků

Diagnóza dosahovaných úrovní žákovské aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků činí učitelům značné potíže. důvodem je zřejmě skutečnost, že tato problematika je jim poměrně cizí, neboť škola se tímto směrem málo orientuje. Pro identifikaci samostatnosti a tvořivosti žáků za účelem širokého využívání ve výchovně – vzdělávací praxi, je třeba vytvořit vhodnou metodiku,případně pomůcky. Žádoucí by bylo připravit sérii pedagogických testů, které by pomohly aktivitu, samostatnost a tvořivost lépe poznat, pochopit, upřesnit a konkretizovat, a tím stanovit pravou diagnózu která by se mohla stát východiskem pro další výchovné postupy.

Děkuji za pozornost