TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI AUTOMOBILŮ Jan Šefl ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1 (9. A)
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRVKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI účinné brzdy dobrý výhled z vozidla dobré pneumatiky přesné a spolehlivé řízení kvalitní tlumiče osvětlení vozidla elektronické systémy jako ABS, ASR, EBA nebo ESP.
BRZDY slouží ke zpomalení rychlosti vozidla, nebo jeho úplnému zastavení musí působit optimálním účinkem na všechna kola (tzn. při brzdění nesmí vozidlo vychýlit z přímého směru) dělíme je podle konstrukce na kotoučové bubnové
KOTOUČOVÉ BRZDY PRO A PROTI z konstrukčního hlediska jednodušší, přesnější, výkonnější, odolnější a spolehlivější vlivem odstředivých sil vzniká samočisticí efekt od prachových částí a nečistot navzdory rychlejšímu opotřebení třecích segmentů je výměna poměrně jednoduchá
BUBNOVÉ BRZDY téměř celá brzda je umístěna uvnitř bubnu PRO A PROTI téměř celá brzda je umístěna uvnitř bubnu poměrně velká životnost brzdového obložení oproti kotoučové brzdě s ohledem na velikost menší výkonnost
BUBNOVÉ BRZDY od jejich používání se v poslední době upouští na přední nápravě se již na nově prodávaných vozidlech nevyskytují na zadní nápravě jsou přítomny pouze v případě lehkých, malých a levných vozidel
PNEUMATIKY tvořeny pláštěm ventilem ráfkem popř. duší a hustícím plynem
LETNÍ PNEUMATIKY jsou konstruovány tak, aby byl jejich účinek nejlepší v teplých měsících a dokázal vozu poskytnout potřebné jízdní vlastnosti snižují spotřebu pohonných hmot hloubka dezénu (vzorku): 1,6 mm
ZIMNÍ PNEUMATIKY vyznačují se nižší tuhostí směsi než letní pneumatiky zůstávají pružné i v mrazivých dnech hloubka dezénu: 4mm
ZIMNÍ PNEUMATIKY V ZÁKONECH Zimní pneumatiky jsou povinností pokud: je mezi 1. listopadem a 31. březnem na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vytvořit
TLUMIČE je technické zařízení, které klade odpor prudkým pohybům slouží k tlumení nárazů zejména u kol a náprav vozidel, čímž brání rozkmitání mechanické soustavy, ke které je připojen z fyzikálního hlediska tlumič absorbuje a rozptyluje energii
DRUHY TLUMIČŮ kapalinové - neboli olejové PODLE TLUMÍCÍHO MÉDIA kapalinové - neboli olejové plynokapalinové - nejčastější použití na novějších osobních vozidlech plynové - pro sportovní využití
OSVĚTLENÍ VOZIDLA potkávací světla (tlumená) – světlomety dálková světa – světlomety zpětná světla – světlomety mlhová světla (přední, zadní) – přední jsou světlomety obrysová světla výstražná světla směrová světla brzdová světla osvětlení registrační značky
(ANTI-LOCK BRAKE SYSTÉM) ABS ANTIBLOCKIERSYSTEM (ANTI-LOCK BRAKE SYSTÉM) zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty přilnavosti mezi kolem a vozovkou umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích
SYSTÉM REGULACE PROKLUZU KOL (ANTI-SLIP REGULATION) ASR SYSTÉM REGULACE PROKLUZU KOL (ANTI-SLIP REGULATION) zabraňuje protáčení hnacích kol a to ve všech rychlostech zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci BEZ ASR s ASR
NOUZOVÝ BRZDOVÝ ASISTENT (EMERGENCY BRAKE ASSIST) EBA NOUZOVÝ BRZDOVÝ ASISTENT (EMERGENCY BRAKE ASSIST) umožňuje v případě nouzového brzdění vyvinout maximální brzdící účinek bez ohledu na sílu sešlápnutí brzdového pedálu.
ELEKTRONICKÝ STABILIZAČNÍ PROGRAM (ELECTRONIC STABILITY PROGRAM) ESP ELEKTRONICKÝ STABILIZAČNÍ PROGRAM (ELECTRONIC STABILITY PROGRAM) shromažďuje informace o rychlosti jednotlivých kol, kroutícím momentu motoru, otáčkách motoru, natočení volantu dokáže zjistit, jestli se vozidlo nepohybuje ve smyku případně provede přibrzdění některého z kol
TECHNICKÉ PŘÍČINY DOPAVNÍCH NEHOD AUTOMOBILŮ (2013)
ZÁVĚR I když se počet automobilů od roku 1989 téměř zdvojnásobil počet nehod zůstal stejný, dokonce se mírně snížil. Z toho vyplývá že investice do vývoje prvků aktivní bezpečnosti se vyplatí. Počet automobilů v ČR Počet nehod v ČR
Zdroje http://www.ibesip.cz/cz/ridic/bezpecne-vozidlo/moderni-technologie-vozidel/aktivni-bezpecnost-prvky-aktivni-bezpecnosti http://www.bezpecnenasilnicich.cz/page/115/zimni_pneu_a_hlavni_rozdili.html http://www.az-pneu.cz/rady-informace http://www.pneujavurek.cz/rozmery_pneumatik.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Tlumi%C4%8D_kmit%C5%AF http://www.autorozvody.cz/autopedie/tlumice.html http://cs.wikipedia.org/wiki/ABS http://www.policie.cz/clanek/statistika-nehodovosti-900835.aspx http://www.povinnezimnipneumatiky.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A9m_regulace_prokluzu_kol videa https://www.youtube.com/watch?v=I8GA-l3Iwts https://www.youtube.com/watch?v=L7oqIPj1QEc https://www.youtube.com/watch?v=NiZjeeMExY4&feature=related https://www.youtube.com/watch?v=PtvfgiFjzmE https://www.youtube.com/watch?v=hwwXukJaTlM