ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/ Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
CESTA MEZI OSTROVY CÍL: POSÍLENÍ POZITIVNÍCH VZTAHŮ ROZVOJ KOMUNIKACE ROZVOJ MOTORIKY SEBEPOJETÍ PRÁCE SE SYMBOLY ORGANIZACE PRÁCE VZÁJEMNÁ TOLERANCE A NASLOUCHÁNÍ ZANECHÁNÍ STOP V PODOBĚ ZÁŽITKU A DOBRÉ NÁLADY POTLAČENÍ AGRESE
MATERIÁL VOSKOVÉ PASTELY MODELÁŘSKÉ BARVY PLOCHÉ ŠTĚTCE A ŠPEJLE OBLÁZKY BAREVNÉ PAPÍRY
MOTIVACE SPOLEČNÉ SEZENÍ V KRUHU KOLEM NAVRSTENÝCH BAREVNÝCH PAPÍRŮ VE VELIKOSTI OD NEJMENŠÍHO AŽ PO NEJVĚTŠÍ VYČNÍVAJÍCÍ PAPÍR. KAŽDÝ DOSTÁVÁ PROSTOR, ABY SE VYJÁDŘIL, CO MU BAREVNÉ VRSTVENÉ PAPÍRY PŘIPOMÍNAJÍ. Někomu- moře, oblohu, oko, plod,.. Každý může reagovat a připojit další nápad. Dále pracujeme s oblázky, které jsme přidali na vrchol barevných papírů. Vyzveme děti, aby si nejprve pouze pohledem vybraly jeden oblázek a ten si pak mohou vzít k sobě.
PRACOVNÍ ČINNOST V PRVNÍ ČÁSTI DĚTI BUDOU REAGOVAT NA MOTIVAČNÍ HRU A ZAČNOU VOSKOVÝMI PASTELY VYTVÁŘET SVŮJ BAREVNÝ OSTROV S VĚCMI, KTERÉ BY NA NĚM CHTĚLY MÍT. VE DRUHÉ ČÁSTI SI PRO SVŮJ OSTROV POMALUJÍ LIBOVOLNĚ ŠTĚTCEM NEBO ZDOBENÍM ŠPEJLÍ SVŮJ VYBRANÝ OBLÁZEK. VE TŘETÍ ČÁSTI UMÍSTÍ SVOJE DÍLO I S OBLÁZKEM DO PROSTORU, KTERÝ JIM BUDE VYHOVOVAT BLÍZKO PŮDVODNÍHO OSTROVA POSKLÁDANÉHO Z BAREVNÝCH PAPÍRŮ. NAKONEC SE POKUSÍ POPSAT, ZDA SE JIM DOBŘE TVOŘILO, BEZ ČEHO BY SE NA SVÉM OSTROVĚ NEOBEŠLY. MOHOU SE ROZHLÉDNOUT KOLEM SEBE A ŘÍCI, NA KTERÝ DALŠÍ OSTROV KAMARÁDA BY CHTĚLY CESTOVAT.
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi