Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj
Strategie MMR 1.Vytvoření struktury (organizační, technické a personální) vyjednávacích týmů na úrovni vlády a řídících orgánů (vládní výbor, tým pro vyjednávání NSRR, týmy pro vyjednávání operačních programů. 2. Vytvoření odborného týmu pro podporu vyjednávacího týmu NSRR – posílení odborných kapacit. Systém řízení a komunikace. 3 Zapojení 1.NM do vyjednávacích týmů operačních programů za účelem koordinace a propojení procesu vyjednávání a realizace.
Východiska vyjednávání s EK udržet při vyjednávání kontinuitu vládou schválených a EK předložených programových dokumentů vyjednat programy s minimálními zásahy do vymezení podporovaných aktivit operačních programů zohlednit v programových dokumentech požadavky EK vyjádřené v pozici EK k NSRR zejména: rizika překrytí mezi OP, realizační opatření včetně role „koordinátora“, mechanismy koordinace mezi OP, posílení administrativní kapacity, monitorovací systém, řešení, synergie.
Usnesení vlády 285/ opatření k podpoře vyjednávání s EK -ustavení „vládního výboru pro vyjednávání“ -ustavení týmu pro vyjednání NSRR -ustavení týmů pro vyjednání operačních programů -zřízení „sekce pro vyjednávání SF“ na MMR v působnosti 1.NM MMR Ing.M.Půčka,MBA, PhD.
Schéma vztahů a vazeb vyjednání NSRR
Organizační zajištění na MMR
Procesy vyjednávání NSRR- I. Fáze
Procesy vyjednání NSRR - II. fáze
Kompetence generálních sekretářů „vyjednat NSRR“ garantovat, že v průběhu vyjednávání operačních programů bude zajištěn „soulad mezi NSRR a operačními programy“ (z toho důvodu jsou generální sekretáři obligatorně členy vyjednávacích týmů operačních programů podle jejich působnosti). podílet se na vyjednání a schválení operačních programů.
Priority pro realizaci SF pro období 2007 – 13 na MMR monitorovací systém zajištění jednotného přístupu k urbánní politice v OP technologie zajištující dosažení synergických efektů (integrovaný přístup) vnitřní komunikační systém SF - slouží k řízení, rozhodování a kontrolu SF, komunikaci s vnějšími orgány a veřejností (jednotný kontakt s okolím). Komunikační plán NSRR a operačních programů Organizační práce - vytváření ad hoc týmů a pracovních skupin zaměřených na konkrétní témata. Pracovníci podílející se na implementaci na všech úrovních a ve všech operačních programech v počtu a kvalitě
Lidské zdroje - úkol Ne jen stabilizovat dosavadní pracovníky, i když právě v této etapě se možná jedná o stabilizační významný faktor, ale vytvořit podmínky, aby se do procesů spojených s realizací strukturálních fondů mohli nastoupit pracovníci v návaznosti na „rekvalifikační či specializační programy“. Pozn. pracovní pozice představují především odbornost a dovednosti v oblasti řízení procesů (projektové řízení), finanční řízení, účetnictví, kontrolu, auditní činnost, analytické práce atd.
Opatření ke stabilizaci a motivaci pracovníků působících ve SF zavedení „profesního vzdělávání pro pozice realizace strukturálních fondů“, platové zařazení v rámci platových tříd a odměňování odpovídající pozicím z hlediska náplně činnosti motivační programy
Procesy v rámci etapy vyjednávání - práva, povinnosti a odpovědnosti
Přehled stavu příprav do doby nástupu nového vedení