Dramatická výchova a využití jejich prvků v práci muzejního pedagoga workshop pro pracovníky muzeí Muzeum h lavního města Prahy
Kdo jsme? Ivana Pernicová Iva Dvořáková
Definice dramatické výchovy Systém řízeného, aktivního sociálně- uměleckého učení dětí či dospělých založený na využití základních principů a postupů dramatu a divadla, limitovaných primárně výchovnými či formativními a sekundárně specificky uměleckými požadavky na straně jedné a individuálními i společnými možnostmi dalšího rozvoje zúčastněných osobností na straně druhé.
Využití dramatické výchovy Dramatická výchova na školách jako samostatný předmět Dramatická výchova jako aplikovaná metoda při výuce předmětů Dramatická výchova na LDO při ZUŠ Dramatická výchova jako metoda využívaná v psychoterapii a SPV Dramatická výchova jako metod a využívaná v muzeích, galeriích.
Základní kameny dramatické výchovy. HRAROLEJEDNÁNÍDIVADLO
Výhody a omezení použití metody DV Výhody Dítě je aktivní Podporují představivost Široké uplatnění Umožňují vcítit se do aktérů různých událostí a dějů Omezení Subjektivní Někdy složitá organizace a řízení Na hraně – potřebují dobře vybaveného a připraveného učitele
Základní princip – HRANÍ ROLÍ „Hraní rolí je výchovná a vzdělávací metoda, která vede k plnění osobnostně rozvojových i věcných cílů prostřednictvím navození a přípravy, rozehrání a reflexe fiktivní situace s výchovně hodnotným obsahem. Tato situace se uskutečňuje prostřednictvím hry hráčů, zastupujících svým chováním a jednáním více či méně fiktivní objekty (zejména osoby), včetně možnosti hrát v různé míře autenticity i sebe samého.“ Josef Valenta, Kapitoly z teorie výchovné dramatiky
Úrovně hraní rolí – SIMULACE hráč jedná za sebe v jiné situaci, reaguje v rámci fiktivní situace Hra na já v reálné možné situaci Projevuji postoj, činím rozhodnutí, ale jsem stále ve své „kůži“, já kdybych se musel rozhodnout… Hra na já ve fiktivní (nemožné ) situaci já vládcem vesmíru JÁ JAKO…
Úrovně hraní rolí - ALTERACE - hráč v roli postavy, bere na sebe jinou roli - já, když hraji vojevůdce přejímá atributy postavy - emoce v obličeji, typické konání, typické jednání pro postavu
Úrovně hraní rolí - CHARAKTERIZACE hráč hraje postavu se snahou proniknout do ní co nejhlouběji, hledá vnitřní motivace, věrohodnost, odhlíží od „já“ (Napoleon) VELMI NÁROČNÉ
PEDAGOG V ROLI Autorita – všechno vím, plášť experta Člen gangu – jsem jeden z vás Bezmocný – poraďte mi prosím Ten, kdo nebyl přítomen – Nevím, řekněte mi Ďáblův advokát – jsem v opozici, vybízím Možnost využití kostýmu, rekvizit, úroveň charakterizace, v kterékoliv části programu
Bez dětí to nejde - věkové zvláštnosti dětí Předškolní a mladší školní věk Střední školní věk Starší školní věk Adolescenti
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Živý obraz též nehybný obraz, stronzo, fotografie – terminologická nejednotnost Zastavený pohyb fotografie, zachycení určitého okamžiku
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Pantomima Pohybová sekvence bez mluvení Jednotlivci i skupiny
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Alej – „ulička svědomí“ Skupina, dvě řady proti sobě, vzdálenost alespoň 1,5m, uličkou prochází postava, všichni jsou jejími myšlenkami, přáteli… dle domluvy
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Dabing Dvojice 1 hraje pantomimicky a mlčí, druhý za něj mluví
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Imaginativní hra Jednotlivci, domýšlení příběhu předmětu, kostýmu, rekvizity. V roli i mimo roli.
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Horké křeslo Celá skupina, 1 přijme roli, ostatní mu kladou otázky. Varianty: jde o důležité rozhodnutí, skupina = hlasy svědomí, přátel …
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Monology (verbální sóla) Jednotlivci,vnější projev, zveřejněná vnitřní řeč, celá škála možností.
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Zaslechnutá řeč Skupina, jednotlivci, 1 slyší to, co má být skryto očím jeho či někoho jiného a pak o tom dává zprávu.
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Deníky Dopisy Letáky Mapy Obrazy Seznamy Životopisy
Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Role „na zdi“ Do lidské siluety se píše charakteristika postavy dle dohodnutých pravidel
Praktické rady J ednoduchá a krátká cvičení na úrovni simulace Ž ivé obrazy Lektor v roli R ekvizit a, skutečný hmotný pramen nebo replika Písemné a ikonografické prameny – věrohodnost situace Tajemství Přerušte hru, když…. Dě jiny každodennosti, osudy rodin
Slovn í či pohybové montáže O rganizace prostoru Soustředění, respekt k druhému P ravidla pro předvádění a pro evaluaci Práce ve skupinách – učitel – rádce Čas na doznění situace Žák není herec, ale hráč
Hledání struktury programu z hlediska použití dramatické výchovy Pro koho? /věková kategorie – moje zkušenost s věk. kategorií, konkrétní škola, zájmová skupina/ Proč? /zvýšit návštěvnost muzea, nabídnout škole program dle RVP,ŠVP, zajímá nás osobně téma, které chceme zpracovat, aktuální výročí, aktuální výstava/ Kde? /posoudit vhodný prostor vzhledem k počtu dětí, tématu, kouzlo nepřenositelnosti muzejního prostoru/
Kolik máme času ? /určit dobu trvání programu vzhledem k charakteru programu – k požadavku školy/ Mám dostatek materiálu? /dostupnost informaci, knihy v muzejní knihovně, konzultace s historiky, kopie/ Jaké budou klíčové body programu? - příběh konkrétní historické postavy – průvodce historickým časem - příběh fiktivní postavy – průvodce historickým časem - hledání neznámé historické postavy – opačný sled příběhu
- příběh exponátu - po linii muzeologické nebo historické - a jiné?? Zpřesňování tématu. O čem? - na co chci poukázat, jaký je problém Jaké použiji techniky DV a proč? - volba vhodných technik, dle zvoleného tématu, svých schopností, věkové kategorie Začátek a konec? - jakou technikou začnu /nastolení příběhu, přeladění/ a skončím, licence dle charakteru, ale i nálady skupiny
Děkujeme za pozornost.