Dramatická výchova a využití jejich prvků v práci muzejního pedagoga workshop pro pracovníky muzeí Muzeum h lavního města Prahy 8. 12. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K terminologii a praxi hraní rolí v dějepisném vyučování
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Kvalitativní výzkum.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Příprava družinových schůzek RK Bajkonur Domácí příprava (nebo ve škole, v buse, atd.....) Kvalita schůzky přímo závisí na tom, jak je připravená.
OSOBNOST.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Zdravá škola.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Pedagogická diagnostika
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
METODY A TECHNIKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Didaktické metody Androdidaktika.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Příprava schůzky zájmového útvaru Seminární práce z předmětu Metodiky zájmových činností I.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příjemce podpory: TRIALOG
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Didaktické metody Androdidaktika.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
seminář Teorie a metodiky výchovy
Komunikace učitele se žáky
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Druhý stupeň malotřídně
Transkript prezentace:

Dramatická výchova a využití jejich prvků v práci muzejního pedagoga workshop pro pracovníky muzeí Muzeum h lavního města Prahy

Kdo jsme? Ivana Pernicová Iva Dvořáková

Definice dramatické výchovy  Systém řízeného, aktivního sociálně- uměleckého učení dětí či dospělých založený na využití základních principů a postupů dramatu a divadla, limitovaných primárně výchovnými či formativními a sekundárně specificky uměleckými požadavky na straně jedné a individuálními i společnými možnostmi dalšího rozvoje zúčastněných osobností na straně druhé.

Využití dramatické výchovy  Dramatická výchova na školách jako samostatný předmět  Dramatická výchova jako aplikovaná metoda při výuce předmětů  Dramatická výchova na LDO při ZUŠ  Dramatická výchova jako metoda využívaná v psychoterapii a SPV  Dramatická výchova jako metod a využívaná v muzeích, galeriích.

Základní kameny dramatické výchovy. HRAROLEJEDNÁNÍDIVADLO

Výhody a omezení použití metody DV Výhody  Dítě je aktivní  Podporují představivost  Široké uplatnění  Umožňují vcítit se do aktérů různých událostí a dějů Omezení  Subjektivní  Někdy složitá organizace a řízení  Na hraně – potřebují dobře vybaveného a připraveného učitele

Základní princip – HRANÍ ROLÍ „Hraní rolí je výchovná a vzdělávací metoda, která vede k plnění osobnostně rozvojových i věcných cílů prostřednictvím navození a přípravy, rozehrání a reflexe fiktivní situace s výchovně hodnotným obsahem. Tato situace se uskutečňuje prostřednictvím hry hráčů, zastupujících svým chováním a jednáním více či méně fiktivní objekty (zejména osoby), včetně možnosti hrát v různé míře autenticity i sebe samého.“ Josef Valenta, Kapitoly z teorie výchovné dramatiky

Úrovně hraní rolí – SIMULACE  hráč jedná za sebe v jiné situaci, reaguje v rámci fiktivní situace  Hra na já v reálné možné situaci  Projevuji postoj, činím rozhodnutí, ale jsem stále ve své „kůži“, já kdybych se musel rozhodnout…  Hra na já ve fiktivní (nemožné ) situaci  já vládcem vesmíru JÁ JAKO…

Úrovně hraní rolí - ALTERACE  - hráč v roli postavy, bere na sebe jinou roli - já, když hraji vojevůdce  přejímá atributy postavy - emoce v obličeji, typické konání, typické jednání pro postavu

Úrovně hraní rolí - CHARAKTERIZACE  hráč hraje postavu se snahou proniknout do ní co nejhlouběji, hledá vnitřní motivace, věrohodnost, odhlíží od „já“ (Napoleon) VELMI NÁROČNÉ

PEDAGOG V ROLI  Autorita – všechno vím, plášť experta  Člen gangu – jsem jeden z vás  Bezmocný – poraďte mi prosím  Ten, kdo nebyl přítomen – Nevím, řekněte mi  Ďáblův advokát – jsem v opozici, vybízím Možnost využití kostýmu, rekvizit, úroveň charakterizace, v kterékoliv části programu

Bez dětí to nejde - věkové zvláštnosti dětí  Předškolní a mladší školní věk  Střední školní věk  Starší školní věk  Adolescenti

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Živý obraz též nehybný obraz, stronzo, fotografie – terminologická nejednotnost Zastavený pohyb fotografie, zachycení určitého okamžiku

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Pantomima Pohybová sekvence bez mluvení Jednotlivci i skupiny

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Alej – „ulička svědomí“ Skupina, dvě řady proti sobě, vzdálenost alespoň 1,5m, uličkou prochází postava, všichni jsou jejími myšlenkami, přáteli… dle domluvy

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Dabing Dvojice 1 hraje pantomimicky a mlčí, druhý za něj mluví

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Imaginativní hra Jednotlivci, domýšlení příběhu předmětu, kostýmu, rekvizity. V roli i mimo roli.

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Horké křeslo Celá skupina, 1 přijme roli, ostatní mu kladou otázky. Varianty: jde o důležité rozhodnutí, skupina = hlasy svědomí, přátel …

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Monology (verbální sóla) Jednotlivci,vnější projev, zveřejněná vnitřní řeč, celá škála možností.

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Zaslechnutá řeč Skupina, jednotlivci, 1 slyší to, co má být skryto očím jeho či někoho jiného a pak o tom dává zprávu.

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy  Deníky  Dopisy  Letáky  Mapy  Obrazy  Seznamy  Životopisy

Techniky a postupy založené na hře v roli vhodné pro muzejní programy Role „na zdi“ Do lidské siluety se píše charakteristika postavy dle dohodnutých pravidel

Praktické rady  J ednoduchá a krátká cvičení na úrovni simulace  Ž ivé obrazy  Lektor v roli  R ekvizit a, skutečný hmotný pramen nebo replika  Písemné a ikonografické prameny – věrohodnost situace  Tajemství  Přerušte hru, když….  Dě jiny každodennosti, osudy rodin

Slovn í či pohybové montáže O rganizace prostoru Soustředění, respekt k druhému P ravidla pro předvádění a pro evaluaci Práce ve skupinách – učitel – rádce Čas na doznění situace Žák není herec, ale hráč

Hledání struktury programu z hlediska použití dramatické výchovy Pro koho? /věková kategorie – moje zkušenost s věk. kategorií, konkrétní škola, zájmová skupina/ Proč? /zvýšit návštěvnost muzea, nabídnout škole program dle RVP,ŠVP, zajímá nás osobně téma, které chceme zpracovat, aktuální výročí, aktuální výstava/ Kde? /posoudit vhodný prostor vzhledem k počtu dětí, tématu, kouzlo nepřenositelnosti muzejního prostoru/

Kolik máme času ? /určit dobu trvání programu vzhledem k charakteru programu – k požadavku školy/ Mám dostatek materiálu? /dostupnost informaci, knihy v muzejní knihovně, konzultace s historiky, kopie/ Jaké budou klíčové body programu?  - příběh konkrétní historické postavy – průvodce historickým časem  - příběh fiktivní postavy – průvodce historickým časem  - hledání neznámé historické postavy – opačný sled příběhu

- příběh exponátu - po linii muzeologické nebo historické - a jiné?? Zpřesňování tématu. O čem? - na co chci poukázat, jaký je problém Jaké použiji techniky DV a proč? - volba vhodných technik, dle zvoleného tématu, svých schopností, věkové kategorie Začátek a konec? - jakou technikou začnu /nastolení příběhu, přeladění/ a skončím, licence dle charakteru, ale i nálady skupiny

Děkujeme za pozornost.