Charakteristiky zdravé komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Komunikační dovednosti
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Lidská komunikace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Vymezení, funkce, zdroje
Psychohygiena seniora
Neverbální komunikace
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Principy, zásady a chyby
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE V..
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Komunikace s rodiči.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Pedagogická komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Psychiatrické vyšetření
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Charakteristiky zdravé komunikace

Nezdravá komunikace Dlouhodobě nezdravá komunikace velmi negativně ovlivňuje: celkovou psychickou pohodu člověka Kognitivní procesy Charakter (negativní postoje) Deformace slovníku (pobyt ve vězení, na koleji, ve vile, …)

Co se děje „uvnitř“ Nezdravá komunikace negativně ovlivňuje i vegetativní procesy uvnitř organismu: - Bušení srdce - Svírání žaludku U některých nemocí bývá zdravé komunikaci připisován zásadní význam na stabilizaci stavu nemocného (roztroušená skleróza, žaludeční vředy apod.)

Charakteristiky zdravé komunikace 1. Kontingence (bezprostřednost) reakcí Myšleno opakované odkládání v řádu hodin, dní „nečitelnost“ v komunikaci způsobí, že nevíme, co si druhý myslí, nebo co cítí Vede k poruchám jak aktuálního stavu, tak celkového vztahu

Charakteristiky zdravé komunikace 2. Kognitivní přizpůsobování Neznamená ani názorovou labilitu, ani snadnou ovlivnitelnost Znamená pružné přizpůsobení se verbální i neverbální komunikaci druhé strany Bez této formy není možná následná dohoda či kompromis

Charakteristiky zdravé komunikace 3. Zájem o druhého Pozorně nasloucháme Pohled i hlas je přátelský Jsme trpěliví Odstraňujeme „šumy“ (neodbíháme v myšlenkách, nedáváme najevo únavu, poskytujeme aktivně zpětnou vazbu)

Charakteristiky zdravé komunikace 4. Reciprocita Každý z účastníků má možnost vyjádřit se přibližně stejnou měrou Pozor při komunikaci s pasivnějším člověkem – i on má právo na „prostor“ Neskákat do řeči, nechat ho domluvit Nezesměšňovat nebo jinak nediskvalifikovat projev toho druhého

Charakteristiky zdravé komunikace 5. Humor Humor v komunikaci může být vítaným pomocníkem, ale Vyžaduje určitý stupeň sociální inteligence Neadekvátní („černý“, vulgární, apod.) humor může v komunikaci působit velmi rušivě

Charakteristiky zdravé komunikace 6. Třikrát „NE“ 1. mnoho požadavků – vede k „vytěsnění“ 2. mnoho kritiky - vyvolá u druhé strany spuštění obranných mechanismů – popření, projekce, agrese, … 3. vyjadřování zklamání – nedramatizovat, nevysuzovat dalekosáhlé závěry /až do konce života….)

Charakteristiky zdravé komunikace 7. Flexibilita Neuzavírání perspektivy Možnost pokračovat, navázat Tolerance a empatie přispívá k podpoře zdravé komunikace Zároveň umožňuje i osobní rozvoj (vývoj) účastníků

Charakteristiky zdravé komunikace 8. Konzistence interakcí Tj. „dodržení směru“ Při příštím setkání očekáváme určité ladění i typy reakcí Diskonzistence Př. Ukončíme-li s někým rozhovor s pocitem, že jsme došli ke konsenzu a vzápětí se dozvíme, že druhá strana interpretovala závěry jinak

Charakteristiky zdravé komunikace 9. Pozitivní komunikace - neformulujte své myšlenky tak, aby obsahovaly negativní hodnocení! Téměř každé negativní sdělení lze přeformulovat jinak Nebo je alespoň možné „otupit ostří“ (př. „to je dobrá otázka“) Používá se často v politice, diplomacii Lze úspěšně trénovat

Charakteristiky zdravé komunikace DISKUSE

Literatura Vybíral Zbyněk, Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha, 2000, ISBN 80-7178-291-2, s. 212 – 223 Frýba, M., Psychologie zvládání života, Masarykova univerzita Brno, 1985 Křivohlavý Jaro, Jak si navzájem lépe porozumíme, Svoboda, Praha, 1988