Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Advertisements

LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Stromy.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
Autor výukového materiálu:
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
STRUKTURA A VLASTNOSTI DŘEVA
Vliv makroskopické stavby dřeva na hustotu dřeva.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Stavba dřeva Svět práce, 7. ročník VY_32_INOVACE_335, 17. sada, SP
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Autor: Mgr. Libor Sovadina
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Ochrana dřeva – impregnace
Co jste na předchozích obrázcích viděli? KRAJINU LES STROMY.
Památné stromy.
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Rozmnožují se pohlavně - semeny, ta jsou holá bez oplodí, oplození není závislé na vodě jako u výtrusných rostlin,rostliny mají pouze.
PŘÍRODOVĚDA.
BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Co si pamatuji z prvouky?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
Stanovení hustoty a velikostní struktury populace stromů v lužním lese
Trénink krytosemenných dřevin
Připravil JAN KOMÍNEK© 2016
STROMY LISTNANTÉ Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Sochorová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Dřevo, příčný řez jádrovým kmenem Vypracoval: Lukáš Karlík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pila „KATR“. Řez kmenem stromu Dřívější pily – skanzen Veselý kopec.
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PRVOUKA.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
vlastnosti a využití dřeva
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
Přírodní společenstva v České republice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Dřeviny, nauka o dřevinách
zpracovaný v rámci projektu
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Transkript prezentace:

Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště Sabinovo náměstí 16 360 09 Karlovy Vary Bohuslav Vinter odborný učitel uvádí pro T1 tuto výukovou prezentaci : U r č o v á n í d r u h u d ř e v a

Všeobecná charakteristika U všech přírodních materiálů je druhové určování spojeno s kouzlem odkrývání tajemství přírody a vyžaduje kromě nezbytných znalostí také praxi a cit. Při určování druhu dřeva je nutno si podrobně všímat všech jeho znaků, které můžeme smysly rozeznat, to znamená : letokruhů, jádra , dřeně, dřeňových paprsků, suků, pryskyřičných kanálků, vad, barvy, vůně, kresby, lesku, hmotnosti, tvrdosti aj.

Všeobecná charakteristika Určené znaky se porovnávají se známou charakteristikou druhů dřev tak dlouho, až se dosáhne spolehlivého určení na základě srovnání a vylučování. Nezbytnou pomůckou při praktickém určování je ostrý nůž, kapesní lupa a vzorkovnice.

Jehličnaté stromy Anatomická stavba dřeva jehličnatých stromů je jednoduchá a dřevo není nikdy pórovité, Letokruhy jsou obvykle výrazné, s patrným rozdílem mezi vrstvou dřeva jarního (světlé ) a letního ( tmavé ). Dřeňové paprsky u zdravého dřeva jsou nezřetelné. Charakteristickým znakem většiny jehličnatých dřev je obsah pryskyřice, s její typickou vůní. Pryskyřičné kanálky jsou viditelné na příčném řezu lupou, někdy i pouhým okem.

Jehličnaté stromy Pryskyřice se nevyskytuje ve dřevě jedle, tisu a jalovce. Suky u jehličnatých stromů bývají většinou výrazné, prostoupené pryskyřicí, s dobře znatelnými letokruhy. Na podélných řezech se objevuje zvlášť u borovice a modřínu výrazná kresba = fládr.

Jehličnaté stromy Dřeva jehličnatá se označují velkými písmeny, jak je uvedeno při rozdělení podle původu : Jehličnatá domácí : smrk SM, jedle JD, borovice BO, modřín MD…. Jehličnatá zdomácnělá : douglaska DG, vejmutovka VJ ….

Jehličnaté stromy Podle přítomnosti jádra ve dřevě se jehličnany dělí na dřeva : Jehličnatá s jádrem – BO, MD, DG, VJ, Jehličnatá bez jádra – SM, JD Hospodářky nejvýznamnější jehličnatých dřevem je u nás smrk.. Cenným a hledaným dřevem jsou borovice a modřín. Ze zdomácnělých jehličnanů dává největší přírůstky douglaska.

Postup při určování dřeva jehličnatých stromů Při praktickém určování vzorku dřeva se postupuje jako při určování ostatních přírodnin. Porovnávají se charakteristické znaky dřev se znaky a vlastnostmi sledovaného vzorku. Vzorky se porovnávají vylučovací metodou tak dlouho, až se s největší pravděpodobností prokážou stejné znaky vzorku a známé charakteristiky. Konečný průkaz potvrdí vzorkovnice.

Příklad určení vzorku Pečlivým prohlédnutím vzorku na všech řezech se musí nejdříve zjistit, zda jde o dřevo jehličnaté nebo listnaté, tvrdé nebo měkké. Pokud je na vzorku odlišeno jádro od běli, je další postup usnadněn. Z dalšího určování je možno vyloučit smrk a jedli Pokud je na vzorku jen dřevo bělové, je nutno postupovat velmi opatrně. Důležité je určit, zda jde skutečně o dřevo bělové, nebo o zralé dřevo smrku nebo jedle.

Příklad určení vzorku Pokud je vzorek jen dřevem jádrovým, je opět možno vyloučit z dalšího určování smrk a jedli. Při počátečním určování dřev nepostačí nikdy jen jeden charakteristický znak. Začátečníkům činí značné potíže rozlišit např. smrk od jedle, borovici od modřínu aj. Pravidelným cvičením v určování dřev se počáteční nejistota brzy odstraní.

Rozpoznávání dřev listnatých stromů Makroskopická a mikroskopická stavba listnatých dřev, jako vývojově nejvyšších rostlin, je složitější a rozmanitější než stavba dřev jehličnatých. Některá listnatá dřeva vynikají krásnou kresbou i barvou, jiná jsou naopak nevýrazná, téměř bez zřetelných makroskopických znaků. Letokruhy listnatého dřeva nebývají tak výrazné jako u jehličnanů, s výjimkou dřev kruhovitě pórovitých, u nichž jsou tracheje soustředěny převážně v jarním dřevě letokruhu; vrstva jarního dřeva na příčném řezu je na první pohled výrazně pórovitá , a tedy světlejší než dřevo letní.

Rozpoznávání dřev listnatých stromů Na podélných řezech vytváří vrstva jarního pórovitého dřeva výraznou kresbu, zvanou fládr. Dřeva, kde přechod mezi jarním dřevem není tak výrazný a tracheje jsou více méně ve dřevě rozptýleny stejnoměrně, se nazývají roztroušeně pórovitá. I u listnáčů se vyskytují dřeva s jádrem a bez jádra. Navíc však se u některých dřev bez jádra vyskytuje někdy tzv. nepravé jádro.

Rozpoznávání dřev listnatých stromů U některých listnatých dřev bývají dřeňové paprsky dobře viditelné na všech řezech a slouží proto jako dobrý rozlišovací znak. Listnatá dřeva neobsahují nikdy pryskyřici, jen větší nebo menší množství tříslovin. Suky u nich nebývají nikdy tak výrazné jako u jehličnanů. Pro potřeby určování druhů dřev se listnatá dřeva dělí na kruhovitě a roztroušeně pórovitá s nezřetelnými a zřetelnými póry (všechny druhy ořešáků).

Dřeva kruhovitě pórovitá Dub Jasan Jilm Akát Jírovec Šeřík Moruše

Dřeva roztroušeně pórovitá Patří sem většina lesních i ovocných dřevin a keřů. Podle tvrdosti dřeva je lze rozdělit na dřeva : Roztroušeně pórovitá tvrdá : buk, javor, habr, bříza, ořešák, jabloň, hrušeň, třešeň aj. Roztroušeně pórovitá měkká : lípa, topol, olše, jíva aj.

Postup při určování dřeva listnatých stromů Postup při určování vzorku je podobný jako u jehličnanů. Příklad určení vzorku : Pečlivým prohlédnutím vzorku na všech řezech se musí nejdříve zjistit, zda jde o dřevo jehličnaté nebo listnaté. Pokud se spolehlivě zjistí např. výrazné póry, málo výrazné letokruhy, dřeňové paprsky, vůně po tříslovinách, mouce aj., je možno tvrdit, že jde o dřevo listnaté.

Postup při určování dřeva listnatých stromů Dále je nutno zjistit, zda jde o dřevo kruhovitě nebo roztroušeně pórovité. Pórovitost se pozná na všech řezech, nejlépe však na řezu příčném, kde tracheje tvoří výrazně světlý nebo pórovitý proužek dřeva.. Další určení druhu metodou vylučovací a srovnávací vede poměrně rychle k cíli.

Kontrolní otázky : Jaká je všeobecná charakteristika listnatého dřeva ? Popište rozdíl mezi dřevem roztroušeně pórovitým a kruhovitě pórovitým. Charakterizujte dřevo dubu a jasanu. Charakterizujte dřevo jilmu a akátu. Charakterizujte dřevo buku a javoru. Charakterizujte dřevo habru a břízy. Charakterizujte dřevo lípy, olše a topolu. Popište postup při určování listnatého dřeva.