Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
1 Sdružení řemesel a malých podniků ve stavebnictví (CAPEB) FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍHO DIALOGU Leden 2008 Seminář o sociálním dialogu 15. únor 2008 (na projektu.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Analýza a popis pracovního místa
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Výzkumy realizované v roce Právní analýza dokumentů vztahujících se k dětem a mládeži 2. Zdroje informací a kritéria při výběru volnočasových.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Management a rozvoj obcí
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Metody výzkumu Dotazník.
Pedagogická diagnostika
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Úvod do kvalitativního výzkumu
Metody a techniky výzkumu II.
„Naslouchat hlasům paměti“
Volnočasová pedagogika
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky

Etnografický přístup etnograf se dlouhodobě otevřeně či skrytě účastní každodenního života lidí, pozoruje, co se děje, poslouchá, co kdo říká, příležitostně klade otázky. Shromažďuje veškerá dostupná data, aby osvětlil záležitost, kterou se zabývá. sbírání dat je podřízeno výzkumné otázce a okolnostem terénu význam správného popisu – „zředěný“ a „hustý“ popis (Geertz)

Pozorování praktické aktivity lidí jsou dostupné pouze pozorováním, v rozhovoru nebo vyprávění zachycuje pouze výpovědi o praktikách pozorování si činí nárok na postižení toho, co se opravdu děje, narozdíl od výpovědí, ve kterých mluvčí směšuje to, co se děje s tím, co by se mělo dít

modality a fáze pozorování modality pozorování: skryté a otevřené nezúčastněné a zúčastněné nesystematické a systematické fáze pozorování: 1. výběr prostředí, tzn. kde budeme pozorovat to, co nás zajímá 2. určení, co bude pozorováním zaznamenáváno 3. popisné obecné pozorování k prozkoumání terénu 4. zaměřené pozorování, které se soustředí na skutečnosti relevantní pro výzkumnou otázku 5. konec pozorování, kdy další pozorování už nepřínáší žádné nové poznatky

role pozorovatele otevřená (veřejná) vs. uzavřená (soukromá) místa pozorování ilegálních či nemorálních praktik rozdíly v pozorování (gender, sociální pozice...)

zúčastněné pozorování terénní výzkumná strategie, která současně kombinuje analýzu dokumentů, dotazování respondentů a informátorů, přímou účast na dění, pozorování a introspekci cílem je pochopit dění na základě porozumění jednání zúčastněných aktérů a nikoliv z vnějšku jde o dvojí proces - postupná integrace do subkultury - postupně se soustředí na vybrané skutečnosti 3 fáze 1. popisné pozorování 2. zaměřené pozorování 3. výběrové pozorování

vstup do terénu participativní pozorování se užívá nejčastěji při výzkumech subkultur – s tím souvisí otázka – jak vstoupit do terénu? otvírač dveří (key person) go native – jak se stát účastníkem a současně neztratit kritický odstup?

dokumentace terénního výzkumu a) nahrávky – audio, video b) terénní zápisky c) výzkumný deník d) přepisy rozhovorů

transkripční konvence otázka ? oznámení; klesavá kadence . naznačení pokračování výpovědi , zdůraznění slova nebo jeho části Text zdůraznění konce výpovědi, výkřik (zvolání, rozkaz) ! pauza … hezitační zvuk (eee, yyy) # smích @ hovor se smíchem @text@ nesrozumitelný úsek (?) těžce srozumitelný, předpokládaný úsek (text) přitakání neverbalizované (uhm) & náhlé přerušení výpovědi tex/ bezprostřední navázaní na předchozí výpověď partnera = text mluvený současně [ ] A: a potom [ona] B: [ne] to nebylo tak komentář autora transkriptu <text>

přepisy rozhovorů H tazatel U dotazovaný 1 H: takže … chtěla jsem se ještě na úvod zeptat kolik roků praxe už máš 2 ve svém oboru. 3 U: ve svém oboru … @ já nevím @ ne <mluví už vážně> v mateřské 4 škole jsem pracovala … (kolik roků) …(?) (já už moc ne) (?) skoro 5 už dvacet takže … no, dvacet let pracuji a ve škole jsu už deset let 6 … [základní]. 7 H: [takže] 8 U: takže deset mateřská, deset základní (škola) 9 H: =tak to to už je hodně roků teda. už máš hodně zkušeností. takže já 10 se zeptám # protože zkouším # už jsme se dneska ptali (?) na tu 11 koncepci vaší školy ta nám byla docela jasná, a pak se zeptám 12 trošku konkrétnější otázky jestli má týden zdraví vliv na 13 koncepci vaší školy jestli nějak ovlivňuje(se) zařazuje(te) něco. 14 U: má určitě vliv na … na nás na [všechny] 15 H: [&] 16 U: na děti … zařazujeme, 17 můžu potvrdit # tělovýchovný chvilky které byly hodně šizeny a …