Podnikání na Internetu - mnohostranná komunikace Letní semestr 2005 Jana Holá V.
Elektronická pošta – okamžitý přenos textových souborů od odesílatele k adresátovi s možností připojení nejrůznějších typů příloh SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) základní internetový protokol pro přenos textu POP (Post Office Protocol)umožňuje zejména uchování pošty na poštovním serveru dokud nedojde ke stažení MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) standardní metoda zasílání příloh Velmi rychlé a uživatelsky komfortní (elektronické zpracování dat, nástroje pro správu ů)
ové adresy mena mena Off line pošta, poštovní klient (Outlook) On line pošta, kombinace se službou www, správa přímo na poštovním serveru Vysoký nárůst uživatelů, nejpoužívanější služba internetu
Bez listovního tajemství, možnosti šifrování Bezpečnost elektronické pošty –Šíření virů –Únik informací –Spam –Falzifikáty –Nespolehlivost (potvrzení příjmu)
IM communicators Internetové komunikátory (ICQ) umožňující on- line reálnou komunikaci, komunikační aplikace s prvky u i chatu Celý systém spravován databází na serveru volně šiřitelný Uživatelsky komfortní s universální podporou Snadná registrace, Číslo UIN (Universal Internet Number)
Nové formy komunikace, organizace a managementu Nástroj firemní komunikace –Vnitřní (organizace a řízení, interní PR) –Vnější (od prezentace firmy po CRM) Distribuce, sdílení, archivace Pošta, intranet, virtuální organizace Zneužívání elektronické komunikace Osobní X firemní
v ohrožení? Spam Soukromé a „služební“ y Šíření škůdců em
management Systémová řešení vyvolané potřebou zajistit pro tento druh pošty vznikající problémy spojené s technickým zajištěním, bezpečností, s řešením informačních, legislativních problémů a problémů na straně uživatelů. –Bezpečnost –Dlouhodobá archivace –Evidence a vyhledávání informací –Dodržování komunikačních pravidel (interní předpisy firmy)
management Provoz poštovních serverů, klientských účtů, minimalizace bezpečnostních rizik Dlouhodobá archivace ů a jejich příloh v dedikovaných archivačních systémech –Elektronická spisová služba, součást správy dokumentů –Ukládání know-how firmy Dlouhodobé uložení a řádná evidence v systémech pro správu dokumentů nebo podnikového obsahu (ECM Enterprise Content Management) Vytvoření interních pravidel pro uživatele (bezpečnost) Vytvoření metodik v souladu s platnou legislativou (USA,Francie, Velká Británie – zákonná povinnost pro archivaci a evidenci elektronické pošty)
management Archivační systémy –Snižují provozní zatížení poštovního serveru –Zálohování, ukládání odděleně od ostatní firemní dokumentace v rámci systému pro správu dokumentů –Důležitý informační zdroj, proto je nutné zacházet s elektronickou poštou stejně podle spisových řádů jako s listovní poštou (návaznost na elektronické podatelny) –Výběr pro archivaci podle nastavených pravidel (kritériem jsou metadata: předmět, odesílatel, adresát, datum, klíčová zpráva..)-automatické uložení do dedikovaného systému podle subjektivního rozhodnutí uživatele –archivace implementována do poštovního klienta pro individuální uložení
management Legislativa a interní předpisy firmy –Zatím tuzemský zákon neukládá povinnost archivace a spisové služby pro elektronickou poštu pro komerční subjekty, pouze pro subjekty státní správy a samosprávy a organizacím těmito subjekty zřízenými (zákon č.499/2004) –Souvislost s s legislativou upravující elektronický podpis a zřizování elektronických podatelen v rámci e-governmentu –Interní normy v rámci efektivního řízení firmy, legislativy i norem ISO (Information and Documentation Records Management) –Interní předpisy zejména pro potlačení vlivu subjektivních chování uživatelů Binder M., Management, ComputerWord 4/2005
IP Telefonie Největší změna v telekomunikacích od dob vynálezu telefonu (Vois over IP), přenos hlasu pomocí IP protokolu V současnosti dražší elektrony nesou hlas a levnější data (převod hlasu na data) Nová služba Internetu Hrozba telekomunikačním operátorům