Novelizace standardu veřejných knihovnických a informačních služeb – úvod do diskuse 18.6.2009 Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje Národní knihovna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kde a proč máme málo místa Městská knihovna Šumperk 2009.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Rozpočtové určení daní na Slovensku
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
9 CELÁ ČÍSLA
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Vyhodnocení standard ů VKIS Petr Macháček, květen 2006
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Knihovna Karla Dvořáčka ve Vyškově.
Nový standard pro veřejné knihovny Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Doplňování KF v číslech aneb Několik údajů k zamyšlení Akviziční seminář Havlíčkův Brod,
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání provozů dílčích knihoven.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Fond Vysočiny Celkový objem finančních prostředků Fondu Vysočiny – 81,4 mil Kč Dílčí cíl Programu rozvoje kraje – 3.2 Podpora rozvoje telekomunikačních.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková.
M ÍSTNÍ KNIHOVNA P ASOHLÁVKY Knihovnice Alena Kratochvílová
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Měření kvality činnosti veřejných knihoven Knihovnická dílna 2005 Vít Richter Národní knihovna ČR
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Měření kvality a výkonu činnosti veřejných knihoven: příklad německého Bibliotheksindex Regionální funkce knihoven listopadu 2005 Národní knihovna.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Problematika oddělení pro dospělé čtenáře” v rámci projektu „Blíže k sobě i knihám – místo knihoven ve sjednocené Evropě Knihovna Petra Bezruče v Opavě.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Přednost početních operací
Nepřizpůsobiví uživatelé knihoven. Seminář pro pracovníky služeb knihoven. Středočeská vědecká knihovna v Kladně Metodické vyjádření Ministerstva.
Meziknihovní služby Ludmila Kohoutová Národní knihovna ČR Komise pro služby, Brno
KONTROLNÍ PRÁCE.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Výsledky činnosti neprofesionálních knihoven okresu Brno-venkov 2009 Modřice M. Kubíková.
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Příprava novely knihovního zákona Vít Richter Národní knihovna ČR tel
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
Vsetín Národní knihovna ČR
Přístup k veřejnému internetu v knihovnách obcí a měst Vít Richter Knihovnický institut Národní knihovna ČR Tel ISSS 2007.
Novelizace standardu veřejných knihovnických a informačních služeb – úvod do diskuse Národní knihovna ČR Tel
Standard pro dobrou knihovnu Metodický pokyn MK k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanýminebo.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Výroční zpráva o plnění regionálních funkcí krajských knihoven na území ČR za rok 2015 Vícezdrojové financování – možný trend regionálních funkcí… PORADA.
PORADA RF Holasovice
Transkript prezentace:

Novelizace standardu veřejných knihovnických a informačních služeb – úvod do diskuse Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje Národní knihovna ČR Tel

Hlavní témata  Standard VKIS a jeho plnění  Příklady standardů v zahraničí  Standard pro veřejné knihovny ve Velké Británii  Návrh standardu pro veřejné knihovny v SRN  Standard pro veřejné knihovny Baden- Württembergska  Závěr

Standard VKIS  Standard schválen počátkem roku 2005  V roce 2009 uplyne 5 let od jeho účinnosti – možnost novelizace  Je standard VKIS k něčemu užitečný?  Má schopnost motivovat? – knihovny, provozovatele  Používáme ho ve své činnosti?  Používáme ho rozdělování dotací?  Blíží se knihovny k hodnotám stanoveným standardem?  Zlepšuje se kvalita a dostupnost VKIS?  Využití standardu pro audity?

Standard VKIS  Jsou parametry standardu nastaveny správně?  Standard byl koncipován jako optimum  Není nastaven příliš přísně?  Parametry standardu zvýšit nebo snížit?  Navrhnout nové parametry? – jaké?

Kalkulátor pro vyhodnocování standardu VKIS

Provozní doba počet obyvatelstandard nesplňuje %standard splňuje %hodnota standardu hodiny 1 – ,35,75 až ,66,410 až ,830,215 až ,364,720 až ,957,125 až ,440,635 až ,726,345 až 50 Nad ,632,450 a více Splňuje standard: 42% obyvatel

Doplňování KF – počet svazků počet obyvatelstandard nesplňuje %standard splňuje %hodnota standardu k.j. 1 – ,718,345 až ,227,880 až ,348,7150 až ,374,7350 až ,172,9750 až ,585,51500 až ,776,34000 až 7500 Nad ,888,27500 a více Splňuje standard: 74% obyvatel

Kolik knihoven nedoplnilo ani jednu knihu?

Výdaj na nákup KF počet obyvatelstandard nesplňuje %standard splňuje %hodnota standardu Kč 1 – ,012,025 až ,411,625 až ,220,8 25 až ,430,6 25 až ,744,3 25 až ,762,3 25 až ,373,7 25 až 35 Nad ,0 25 až 35 Splňuje standard: 37% obyvatel

Kolik knihoven nevydalo ani Kč na nákup knih?

Počet studijních míst počet obyvatelstandard nesplňuje %standard splňuje %hodnota standardu st. místo 1 – ,127,94 až ,722,36 až ,423,69 až ,536,510 až ,636,420 až ,029,028 až ,560,540 až 75 Nad ,261,875 a více Splňuje standard: 53% obyvatel

Počet internetových stanic počet obyvatelstandard nesplňuje %standard splňuje %hodnota standardu počítač 1 – ,833,21 až ,014, ,033,02 až ,132,93 až ,025,05 až ,131,97 až ,668,410 až 15 Nad ,467,615 a více Splňuje standard: 56% obyvatel

Počet počítačů v knihovnách

Rozšířit kvalitativní parametry? Obecné principy dostupnosti VKIS:  Dostupnost VKIS všem bez rozdílu  Dostupnost služeb menšinám - jazykové, zdravotně postižení, ti, kteří žijí ve vzdálených lokalitách  Dostupnost informací o knihovně pomocí webové stránky  Přizpůsobení webové stránky pro zrakově postižené  Umístění knihovny v blízkosti centra. Docházková do 15 minut nebo zřízení pobočky, pojízdné knihovny apod.  Prostorové zajištění knihovny, projektová příprava výstavby i rekonstrukce knihovny - v přiměřeném rozsahu použít typizační směrnice MK ČR.  Respektování principů Manifestu IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách.

Příklady zahraničních standardů  Standard pro VK ve Velké Británii  Návrh standardu pro veřejné knihovny v SRN  Standard pro veřejné knihovny Baden- Württembergska

Standard pro VK ve Velké Británii

Veřejné knihovny ve Velké Británii  Procento domácností žijících v určité vzdálenosti od „fyzické“knihovny (do 1 míle, do 2 mil) ČR = 15 minut  Celkově plánovaná otevírací doba na obyvatel pro všechny knihovny hodin ČR = ANO  Procento „fyzických knihoven“ (podle definice CIPFA) poskytujících přístup k elektronickým informačním zdrojům připojených k Internetu – 100% ČR = 100%  Celkový počet elektronických pracovních stanic s přístupem k internetu a katalogu knihoven (dostupných pro veřejné využití prostřednictvím jak „fyzických“ tak pojízdných knihoven a dalších míst poskytování služeb dostupných uživatelům v rámci populace určené obyvateli – 6 stanic ČR = 10 stanic

Veřejné knihovny ve Velké Británii  Délka vyřízení požadavku ČR = Ne  Procento požadavků na knihy uspokojených do 7 dnů  Procento požadavků na knihy uspokojených do 15 dnů  Procento požadavků na knihy uspokojených do 30 dnů  Směrné hodnoty: ČR = Ne  50% požadavků uspokojených do 7 dnů  70% uspokojených do 15 dnů  85% uspokojených do 30 dnů

Veřejné knihovny ve Velké Británii Zjišťování spokojenosti uživatelů  % uživatelů knihovny ve věku 16 let a vyšším, kteří hodnotí služby knihovny jako:  velmi dobré  dobré  přiměřené  špatné  velmi špatné Navrhovaný standard - 94 % respondentů hodnotí služby knihovny jako „velmi dobré“ nebo „dobré“  % uživatelů knihovny mladších 16 let, kteří hodnotí služby knihovny jako:  dobré  přiměřené  špatné Navrhovaný standard 77% respondentů hodnotí služby knihovny jako „dobré“. ČR = Ne

Veřejné knihovny ve Velké Británii  Roční přírůstek dokumentů provedený formou nákupu na 1000 obyvatel ČR = 124 kj.  Přírůstek 216 knihovních jednotek na 1000 obyvatel  Doba aktuálnosti půjčovního fondu ve volném výběru nebo fondu, který je k dispozici pro půjčování. ČR = 30 let (% obnovy 3%)  6,7 let

Návrh standardu pro VK v SRN 21 dobrých důvodů pro dobré knihovny 21 gute Gründe für gute Bibliotheken

Návštěvy knihovny  Nabídka médií a služeb knihovny je utvářena poptávkou uživatelů. Nabídka bude přiměřená intenzitě využití. Půjčování médií, prezenční využívání médií nebo služeb, jako jsou například informační nebo rešeršní služby, jsou formy využívání knihoven. Podmínkou pro tuto formu využívání služeb je návštěva knihovny. Indikátor pro tvorbu nabídky:  Knihovna ročně dosahuje minimálně 3 tisíců fyzických návštěv na každých 1 tisíc obyvatel její spádové oblasti. ČR = 1000 návštěv

Registrovaní uživatelé - mládež  V budoucnu budou k dispozici metody, které spolehlivě a standardizovaně změří virtuální návštěvy knihovny, tzn. používání online knihovních služeb (např. používání elektronických katalogů, ebooks a další). První výsledky ukazují, že tyto virtuální návštěvy budou dosahovat minimálně stejných hodnot, jako návštěvy fyzické.  Pro knihovnu jako vzdělávací zařízení, jsou žákyně a žáci zvláště důležitou cílovou skupinou. Jejich zájmu o nabídky knihovny je přičítán zvláštní význam.  Indikátor pro tvorbu nabídky pro žákyně a žáky: minimálně 60 % žáků v obci jsou aktivními uživateli veřejné knihovny. ČR = 25%

Spokojenost uživatelů - dospělí  Spokojenost uživatelů se pravidelně a minimálně každé dva roky zjišťuje pomocí ankety. Hodnocení služeb knihovny se provádí u dospělých nad 18 let podle škály: velmi dobrý, dobrý, upokojivý, dostatečný a nedostatečný. Indikátor spokojenosti uživatelů  Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré. ČR = nezjišťuje se

Spokojenost uživatelů – děti, mládež  U dětí a mládeže se hodnotí podle škály: dobrý, uspokojivý a špatný. Indikátor spokojenosti uživatelů pro děti a mládež:  Více než 75 % dětí a mládeže hodnotí služby knihovny stupněm dobrý. ČR = nezjišťuje se

Nabídka KF a zdrojů  Knihovny mají k dispozici úplnou aktuální nabídku médií od tištěných přes audiovizuální a elektronické. Zajišťují přístup k moderním formám médií, jako jsou např. digitální média, online publikace. Kvalita nabídky médií se zobrazuje jak ve své aktuálnosti, tak v její šíři. Indikátory pro kvalitu nabídky:  Knihovna ročně aktualizuje 10 % svého fondu. ČR = 3%  Knihovna má, podle mezinárodních standardů, k dispozici 2000 médií na 1 tisíc obyvatel své spádové oblasti. ČR = 4700kj.  Knihovna doplňuje svoji nabídku pomocí meziknihovní výpůjční služby (MVS a MMVS). ČR = pouze 20%(1103 knihoven)

Dostupnost knihovny – provozní doba  Využívání nabídky knihovny předpokládá dostupnost nejen virtuální, ale i fyzickou. Svoji dostupnost, tzn. provozní dobu, přizpůsobují knihovny měnícím se životním zvyklostem svých uživatelů (např. zaměstnaným, žákům, studujícím, vědcům). Zvláštní význam má provozní doba knihoven přátelská rodině. Indikátor pro dostupnost:  Provozní doba obecní knihovny dosahuje minimálně 75 % průměrné otevírací doby místního obchodu.

Dostupnost knihovny – vzdálenost  Sídlo knihovny (pobočka nebo pojízdná knihovna) je zvoleno tak, aby bylo provázáno s ostatními veřejnými zařízeními a místy (nákupní možnosti, vzdělávací a volnočasová centra) a dobře dosažitelné veřejnou dopravou. Knihovna je dostupná také méně mobilním občanům. Indikátor pro dostupnost:  Vzdálenost k sídlu knihovny činí pro minimálně 75 % občanů města méně než 2 kilometry. ČR = 15 minut

Prostor knihovny  Veřejné budovy vytváří podobu obce. Dodávají jí identitu, umožňují identifikaci s ní a zkvalitňují život v obci. Knihovny jsou těmi veřejnými místy v obci, které s odstupem vykazují nejvyšší návštěvnost. Slouží jako živoucí centra setkávání, studijní a pracovní místa pro jednotlivce i skupiny. Funkce knihovny, jako veřejného místa, se odráží v atraktivním vzhledu jejích prostor. Prostor a zařízení knihovny je sladěn s její funkcí. Indikátor pro prostor  Je stanoveno minimálně 60 m² plochy pro veřejnost na obyvatel spádové oblasti knihovny ČR = 44 m²/1000 obyvatel

Pracovníci knihovny a jejich odborný vývoj  Knihovny jsou zařízení, která ve vysoké míře poskytují služby vázané na personál. Z toho důvodu je nutné měřit personální zabezpečení knihovnických služeb. Přínosem pro měřitelnou nabídku jejich služeb je zaměstnaný, odborně kvalifikovaný personál, který se dále vzdělává. Publikovaná čísla předpokládají využívání technických prostředků, které šetří čas. Indikátor pro personální vybavení  Na každých 1 tisíc obyvatel spádové oblasti je ve službách knihovny k dispozici 0,33 pracovního úvazku (tzn. na 3 tisíce obyvatel 1 celý pracovní úvazek). ČR = 0,51 úvazku/1000 obyv., tj. na 2000 obyvatel=1 úvazek (týká se všech pracovníků, nikoliv jenom služeb)

Pracovníci knihovny a jejich odborný vývoj Indikátor pro personální rozvoj  Dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 3 % pracovních dní (6 pracovních dní při 5denním pracovním týdnu). Na nutné náklady na vzdělávání je pamatováno v rozpočtu. ČR = nezjišťuje se

Jak může také vypadat standard?

Pracovat na budoucnosti města a země Veřejné knihovny Baden-Württembergska Německý knihovnický spolek – regionální organizace Baden- Württembergska Bibliotheksverband

Standard knihoven BW  Vymezení různých funkcí veřejné knihovny  Dům pro budoucnost  Dům pro obec  Dům znalostí  Dům vzdělávání  Dům kultury  Dům integrace  Dům pro rodinu a všechny generace  Dům participace  Dům služeb

Standard knihoven BW  Knihovna jako informační a komunikační centrum  Knihovna jako vzdělávací centrum  Cílové skupiny  Nabídka médií  Indikátory funkcí

Funkce knihoven podle velikosti lokality  Velké centrum – více než obyvatel  Středně velké centrum – minimálně obyvatel  Sub-centrum – minimálně obyvatel  Malé centrum – minimálně obyvatele  Profil knihovny  Přístupnost fondů  Poloha  Dostupnost  Provozní doba  Poplatky  Bezbariérový přístup  Nabídka médií  Výpůjčky médií  Informační služba  Počítačová a internetová místa  Čtenářská, pracovní, studijní místa  Virtuální nabídka  MVS  Čtenářské a rešeršní dovednosti  Vzdělávací a kulturní aktivity  Práce s veřejností  Prostorové vybavení  Technické vybavení  Personální zajištění  Finanční zajištění

Jsme lepší nebo horší?  V čem jsme lepší  Počet stanic s internetem  V čem jsme stejní  Prostorová dostupnost knihovny - vzdálenost  Provozní doba?  Dostupnost internetu v knihovnách  V čem jsme horší  Doplňování knihovních fondů  Velké, ale zastaralé knihovní fondy  Malá plocha knihoven pro uživatele  Nízká návštěvnost  Malý počet registrovaných uživatelů – hlavně mládež  Velký počet pracovníků??  Podpora vzdělávání a personálního rozvoje  Co nezjišťujeme  Délka vyřízení požadavků  Zjišťování spokojenosti uživatelů  Využívání MVS

Postup prací na novele standardu VKIS  Ustavení pracovní skupiny  Analýza statistických dat z posledních let  Analýza plnění standardu VKIS  Využití benchmarkingových dat  Využití zahraničních zkušeností  Diskuse o stávajících parametrech = zvýšit + snížit  Diskuse o nových parametrech  Důraz na kvalitativní a výkonové parametry  Koncepce rozvoje knihoven