Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
OSTATNÍ DRUHY DOPRAVY.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Anotace Žák se seznámí s úvodem do ČR …. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje obecné poznatky o ČR Speciální vzdělávací.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Název Informace a média Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_22_INOVACE_0113 Název DUMuKroměříž Tematická oblastKomunikace v každodenním životě AutorLibuše Polášková ŠkolaVOŠPS a SPgŠ Kroměříž.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.18 Název pro školu:EU CH 18 Název materiálu:Sacharidy Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.06 Název pro školu:
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Procvičování vyjmenovaných slov po
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Extremismus Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.208.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Chráněná území v České republice
Práce nutné ke vzniku mapy
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Kultura.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Tomáš Garrigue Masaryk
Veřejnoprávní a soukromá média Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Masová komunikace, masová média
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:Mgr. Dana Zischková Název:VY_32_INOVACE_41_PODZIM Téma: Výklad na téma PODZIM Číslo.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.13 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě DĚLENÍ PC SÍTÍ Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT, ICTS.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Občanská práva a povinnosti
Občanská práva a povinnosti
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Masmédia v demokratické společnosti Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.219 Datum vytvoření: 21. 10. 2013 Vzdělávací oblast: Občanská výchova Ročník: druhý – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Masová média v demokratické společnosti – význam sdělovacích prostředků ve společnosti, svoboda slova a šíření různých názorů, cenzura ve společnosti.

Metodické pokyny Materiál lze využít k výkladu nové látky nebo k opakování učiva. Prezentace obsahuje úkoly, které žáci samostatně vypracují do sešitu nebo na samostatný list. Řešení úloh je na posledním snímku prezentace. Pro práci je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Foto: Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Masov%C3%A1_m%C3%A9dia http://cs.wikipedia.org/wiki/Hromadn%C3%A9_sd%C4%9Blovac%C3%AD_prost%C5%99edkY http://cs.wikipedia.org/wiki/Noviny http://cs.wikipedia.org/wiki/Publicistika Http://www.psp.cz. [online]. [cit. 2013-10-21]. Dostupné z: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Moder%C3%A1tor_(profese) http://cs.wikipedia.org/wiki/Cenzura Foto: Http://cs.wikipedia.org. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:V%C3%A1clav_Moravec.jpg, dne 21. 10. 2013, autor Jan Polák Http://commons.wikimedia.org. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austria-Hungary_map.svg?uselang=cs, dne 21. 10. 2013, autor IMeowbot http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cenzura_CSR_-_index_1937.jpg?uselang=cs, dne 21. 10. 2013, autor Jiří Janíček

Masmédia v demokratické společnosti 1. Masová média 2. Svoboda slova 3. Cenzura

1. Masová média Masmédia – tedy masová média – jsou hromadné sdělovací prostředky. Masová média přináší informace velkému množství lidí. Masmédia jsou: noviny – Mladá fronta, Rovnost, Blesk, rozhlas – Radiožurnál, Frekvence 1, Rádio Impuls, televize – Česká televize, TV Nova, TV Barrandov, internet – centrum.cz, seznam.cz, google.com a další.

1. Masová média V demokratické společnosti mají sdělovací prostředky významnou úlohu: přináší informace o dění doma i ve světě, sledují činnost významných osob (VIP), informují o činnosti politických stran a státních institucí, zprostředkují zábavu. Povinností médií je informovat pravdivě a objektivně. Neověřené informace, tzv. kachny, kvalitní média nepřináší. Masmédia umožňují naplňovat politická práva občanů, např. právo na svobodu projevu a právo na informace.

1. Masová média V Listině základních práv a svobod, oddíl druhý, Politická práva (článek 17) se píše: Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. Cenzura je nepřípustná.

2. Svoboda slova články rozhovory reportáže fejetony Svoboda slova je právo člověka vyjadřovat své názory bez omezení a bez strachu z postihu. Pozor! Nezaměňovat svobodu slova s možností urážet! Noviny informují o dění, problémech, sdělují názory různých lidí (diskuse), sledují činnost vlády a politiků (kontrola). Otiskují: články rozhovory reportáže fejetony

2. Svoboda slova zprávy rozhovory diskusní pořady živé přenosy Jak svobodu slova podporuje rozhlas a televize? Do svých pořadů zvou představitele státu, politických stran, organizací a další osobnosti společenského života. Moderátoři jim kladou otázky na různá témata. Vysílají: zprávy rozhovory diskusní pořady živé přenosy

2. Svoboda slova Do některých diskusních pořadů mohou občané posílat dotazy. Významné diskusní pořady: Otázky Václava Moravce, pořad ČT1, Hyde park, pořadu ČT24, Dvacet minut Radiožurnálu, pořad Českého rozhlasu Radiožurnál. Obr. 1 – Václav Moravec, moderátor Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:V%C3%A1clav_Moravec.jpg, dne 21. 10. 2013, autor Jan Polák

2. Svoboda slova chatování e-maily diskusní fóra Významným médiem, podporujícím šíření různých názorů a diskusi, se stal internet. V ČR je zapojen od roku 1992. Umožňuje: chatování e-maily diskusní fóra elektronické konference sociální sítě audiovizuální komunikace

Kdo rozhoduje o cenzuře? 3. Cenzura Co je cenzura? Cenzura znamená kontrolu informací. Cenzura omezuje volné šíření informací - vše, co má být vytištěno nebo sděleno v médiích, musí projít kontrolou. Kdo rozhoduje o cenzuře? O cenzuře rozhoduje stát (nebo náboženská organizace). S cenzurou bývá spojena: kontrola soukromých dopisů, policejní sledování či odposlechy.

3. Cenzura Rakousko-Uherská monarchie byla pověstná cenzurou a policejním sledováním. Obr. 2 – Rakousko-Uhersko, rok 1914 Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austria-Hungary_map.svg?uselang=cs, dne 21.10.2013, autor IMeowbot

3. Cenzura Cenzura je spojena s mocí. Svoboda slova je omezena ze strachu o ztrátu moci. Státy s cenzurou: Rakousko–Uhersko, Rusko, totalitní státy – fašistické nebo komunistické. Demokratické státy považují cenzuru za nepřijatelnou, kladou důraz na svobodu slova! . Obr. 2 – K. H. Borovský, Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:British_suffragette_clipped.jpg, dne 24. 9. 2013, autor Ch. Chusseau-Flaviens

3. Cenzura Cenzura v Československu Obr. 3 – Seznam zakázaných knih a písní v ČSR, 1937 Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cenzura_CSR_-_index_1937.jpg?uselang=cs, dne 21. 10. 2013, autor Jiří Janíček

Úlohy Zakroužkuj správnou odpověď! 1. Hromadné sdělovací prostředky nazýváme masmédia/ diskusní prostředky. 2. Demokratická společnost potřebuje/ nepotřebuje svobodu slova. 3. Diskusního pořadu se účastní jeden člověk/ více lidí. 4. Diskusní pořad vede moderátor/ novinář. 5. Internet rozšířil/ nerozšířil možnosti svobodného vyjadřování. 6. Kontrolu šířených informací nazýváme cenzura/ svoboda slova.

Řešení úloh Správné odpovědi: 1. Hromadné sdělovací prostředky nazýváme masmédia. 2. Demokratická společnost potřebuje svobodu slova. 3. Diskusního pořadu se účastní více lidí. 4. Diskusní pořad vede moderátor. 5. Internet rozšířil možnosti svobodného vyjadřování. 6. Kontrolu šířených informací nazýváme cenzura.