Počítačová grafika
Počítačová grafika 2D – dvojrozměrná, dále se dělí 3D – třírozměrná (například v programu Blender)
2D - dvojrozměrná vektorová – mezi jednotlivými částmi jsou dané vzdálenosti, úhly, ... Pro kresbu se používají základní tvary typu trojúhelníků, čtverců, kružnic či křivek (např. Bézierova). bitmapová – také se nazývá rastrová. Vrátíme se k ní za chviličku...
2D - vektorová výhody nevýhody obrázek se dá libovolně zvětšovat nebo zmenšovat bez ztráty kvality lze pracovat s jednotlivými objekty obrázku výsledný obrázek má obvykle menší velikost než bitmapa, též menší nároky na operační paměť a procesor nevýhody složitější pořízení obrázku při velmi složitých obrázcích může být naopak náročnější na operační paměť a procesor
2D - rastrová výhody nevýhody jednoduché pořízení obrázku (fotoaparát, skener) jednodušší na pochopení (s rastrovou grafikou mohou pracovat i relativní „amatéři“) nevýhody nelze měnit velikost bez ztráty kvality velké nároky na zdroje (obrázky zabírají mnoho místa a při práci s nimi je velmi zatížen procesor i operační paměť)
Rastrová grafika – jak to funguje obrázek je popsán pomocí jednotlivých bodů (tzv. pixelů) tyto body jsou uspořádány do mřížky jejich počet určuje rozlišení obrázku každý bod má určenou svou přesnou polohu a barvu v barevném modelu (nejčastěji RGB) baravná hloubka určuje, kolik barev je použito na tvorbu obrázku používá např. televize, fotoaparát, skener, monitor, lidské oko, ...
Rastrová grafika – formáty jpeg bmp png gif tiff ... každý z těchto formátů má určité vlastnosti, ale o tom až příště
Rastrová grafika – programy photoshop – profesionální nástroj, placený a ne zrovna levný Zoner photo studio – placený program od české firmy, levnější než PS, méně možností gimp – pro amatéry v podstatě nahrazuje PS, výhodou je, že je zadarmo malování – součástí Windows, možnosti omezené a spoustu dalších