Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí Konference „ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI,“ 28.11.2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
Advertisements

Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Monitorování výuky odborných předmětů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kampaň za třídění odpadů v jižních Čechách. Kampaň, která si klade za cíl naučit obyvatele třídit (příp. efektivněji třídit) odpad Iniciátor- Jihočeský.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TÉMA: Daň z nemovitostí
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
ENVICON, s.r.o. Ing. Ida Svobodová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Jeseník – jednička ve třídění odpadů a úspory energie
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Sběr bioodpadu na území města Chomutova Technické služby města Chomutova, příspěvková organizace ING. TOMÁŠ REISIG.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Odpadové hospodářství
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Aktuální informace v odpadovém hospodářství v Libereckém kraji „Aktuální informace v odpadovém hospodářství v Libereckém kraji“ Radim Zika
Konference INMED a 11. listopad Pardubice CEJIZA, s.r.o. – CEntrální JIhomoravský ZAdavatel.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s.
JUSTÝNA Nástroj pro odhad produkce a výhřevnosti komunálních odpadů na úrovni mikroregionů 4/12/2017 just! 1 Radovan Šomplák, Lenka Zavíralová Hustopeče,
MARKETINGOVÝ MIX.
Finanční a rozpočtové právo
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Deset let existence zpětného odběru elektrozařízení v ČR realizovaného na principu prodloužené odpovědnosti výrobce (EPR) Praha, 19. května 2015 Mgr. Ing.
Právní režim nakládání s odpady
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Studie optimalizace odpadového hospodářství pro 10 obcí v Libereckém kraji Studie optimalizace odpadového hospodářství pro město Turnov červen 2013.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Plán odpadového hospodářství Karlovarského kraje Veřejné projednání návrhu POH Ing Martina Škvorová Ing. Pavel Novák s.r.o.
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
INFRASTRUKTURA PRO ODDĚLENÝ SBĚR VYUŽITELNÝCH A NEBEZPEČNÝCH SLOŽEK KOMUNÁLNÍHO ODPADU V ÚSTECKÉM KRAJI „DOPNĚNÍ SÍTĚ SBĚRNÝCH DVORŮ V ÚSTECKÉM KRAJI“
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Váš partner ve službách V Olomouci odpadyzeleňkomunikaceosvětlení.
Nový formulář čtvrtletního výkazu „o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích“ - od 1. čtvrtletí 2007 vstupuje.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Možnosti třídění odpadů v obci a motivování občanů ke třídění.
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
Proč třídit bioodpad Prezentace pro Zastupitelstvo města Valašské Meziříčí
Novosedlice – návrh pilotního plánu změny hospodaření s odpadem Lokalita – ulice Bystřická a Sokolská Termín realizace: duben 2016 – prosinec 2016.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Novela zákona o místních poplatcích
Nový zákon o ochraně ovzduší
Rozpočetnictví a kalkulace
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Praha 5. březen 2018 Milan Havel – Arnika
Odpadové hospodářství Olomouckého kraje Ing
Poplatky za „komunální odpad“
Transkript prezentace:

Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí Konference „ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI,“

Základním důvodem pro optimalizaci sběrných systémů jsou neustále se zvyšující náklady na odstraňování odpadů, které jsou ovlivňovány: zákonnými poplatky (očekáván dramatický nárůst) dopravními náklady inflací personálními náklady omezenými příjmy Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Cílem optimalizaci sběrných systémů je: snížení nákladů na nakládání s odpady zvýšení příjmů dodržení zákonů optimální využívání prostředků a technologií zachování, nebo zlepšení komfortu pro obyvatele akceptovatelnost pro obyvatelstvo Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Snižování nákladů na odpadové hospodářství Efektivní využívání sběrných nádob na SKO Maximum odpadů předávat k využití Odklonění výrobků podléhajících ZO z režimu odpadů Rozložení nákladů mezi obcemi Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Efektivní využívání sběrných nádob na SKO „Vím za co platím, aneb neplatím někde zbytečně?“ Většina obcí platí svozovým firmám podle ceníků, které zohledňují objem nádob a frekvenci vývozu Nezbytná analýza skutečně potřebného objemu a počtu nádob Úprava objemu nádob (využití objemů 60, 80, 240, 360l, případně pytlů) Úprava frekvencí vývozu na čtrnáctidenní, případně kombinovaný Tento postup je prakticky realizovatelný všude, s výjimkou případů že obec obsluhuje firma, provozující jen jeden typ nádob Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Efektivní využívání sběrných nádob na SKO „Obec je vlastníkem odpadu, obec rozhodne, kam se bude dávat“ Nahrazování velkého počtu malých nádob, menším počtem nádob s větším objemem (ulice, bytové domy) Úprava frekvencí vývozu buď na četnější, nebo na čtrnáctidenní, případně kombinovaný Nezbytná analýza skutečně potřebného objemu a počtu nádob Tento postup je prakticky realizovatelný v ulicové nebo sídlištní zástavbě, v lokalitách, kde se netopí lokálně tuhými palivy, lze počítat s protesty obyvatel Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Efektivní využívání sběrných nádob na SKO „Objem zůstává stejný, barva nádob se mění“ Snížení objemu nádob na SKO, včetně úpravy frekvencí vývozu, posílení stanovišť na tříděný odpad, případně zavedení pytlového sběru VSKO Nakládání s využitelnými složkami je díky odměnám EKO-KOM výhodnější, než odstraňování SKO, obyvatelstvu zůstal k dispozici stejný celkový objem pro nakládání s domovním odpadem, ale musí víc třídit Tento postup je prakticky realizovatelný ve většině případů, lze počítat s protesty obyvatel, dochází ke stagnaci reálných nákladů, případně k jejich snižování Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Efektivní využívání sběrných nádob na SKO „Objem zůstává stejný, barva nádob se mění“ Nejnáročnější metoda, přinášející největší efekt Důležitá práce s obyvatelstvem Dá se aplikovat jak v malých obcích, tak velkých městech Více než polovina domovního odpadu se dá vytřídit Je třeba dobře nastavit i systém nakládání s VSKO Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Maximum odpadů předávat k využití Více než polovina domovního odpadu se dá vytřídit Příspěvek EKO-KOM snižuje náklady Při kvalitním nastavení systému i 100% Je třeba dobře nastavit i systém nakládání s VSKO Náročnější metoda, přinášející největší efekt Důležitá práce s obyvatelstvem Dá se aplikovat jak v malých obcích, tak velkých městech Do budoucna jediná cesta Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Maximum odpadů předávat k využití Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí Analýza 972 kg SKO 100%  Papír 121 kg 12,5%  Plast 103 kg 10,7%  Sklo 52,5 kg 5,4 %  Kov 33,5 kg 3,4 %  Textil 62 kg 6,4 %  Kuchyňský odpad 236 kg 24,3 %  Hygienický o. 40 kg 4,1 %  Dřevo 12 kg 1,2 %  Neb. Odpad 10,2 kg 1 %  Ostatní odpad 302 kg 31 %

Získání maximální možné výše odměny EKO-KOM Základním podkladem pro výpočet odměny je výkaz Do výkazu je třeba vyplnit maximální množství vytříděného odpadu, zejména: - nádobový sběr, případně pytlový sběr od svozové firmy - sběry ze škol - sběry od zájmových organizací (skaut, hasiči…) - odpad sebraný ve výkupnách (lze-li prokázat jeho původ) - mobilní a jednorázové sběry Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Získání maximální možné výše odměny EKO-KOM Maximální využití bonusů Bonus za hustotu sběrné sítě 13 – 26% (dostatek nádob, které jsou často vyváženy) Bonus za akreditovanou SF 4% Pokud obec spolupracuje s akreditovanou SF, všechny její tuny jsou násobeny 4 % Bonus za čtyřkomoditní sběr % Pokud obec sbírá papír, sklo plasty a NK má nárok na 4%, pokud ve sběru NK dosáhne určité výtěžnosti, další 2% Bonus za oddělený sběr skla 8 – 12% Stejný princip jako výše Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Získání maximální možné výše odměny EKO-KOM ve vztahu k vynaloženým nákladům Základním principem je efektivní systém nakládání s VSKO, s rozumnou cenou Musí co nejlépe přizpůsobený zástavbě V hustě obydlené zástavbě využívat nádobový sběr, v řídce osídlené je vhodný pytlový sběr Volit vhodný objem nádob ve vztahu k frekvenci vývozu, malé nádoby je lepší nahradit pytli Pro plasty nejsou vhodné malé objemy nádob Pro sklo jsou vhodné velké objemy a delší frekvence Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Odklonění výrobků podléhajících ZO z režimu odpadů Využívání a zřizování míst ZO pro EEZ, včetně mobilních svozů Pneumatiky, oleje a vraky nejsou řešeny přes obce, je třeba informovat a motivovat obyvatelstvo Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Rozložení nákladů mezi obce Rozložení nákladů na provoz SD u VOO a NSKO Spádové obce uzavřou s obcí provozující SD smlouvu o využívaní SD Přidružené obce se podílí na provozu a hradí si odstranění odpadů Možné nastavení limitů pro přijímané odpady Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Obec je podle zákona původcem a vlastníkem odpadu Obec hradí náklady spojené s nakládáním s odpady Obec má tři možnosti pro vybírání úhrad za odpady od fyzických osob může přijímat platby od právnických osob. Způsoby zpoplatnění obyvatelstva

Místní poplatek za provoz systému… § 10b, zákona 565/1990 Sb. O místních poplatcích Poplatník je fyzická osoba trvale bydlící a vlastník rekreačního objektu Plátcem může být společný zástupce, vlastník nebo správce objektu Maximální výše a konstrukce výpočtu poplatku je dána zákonem Způsoby zpoplatnění obyvatelstva

Poplatek za komunální odpad § 17a, zákona 185/2001 Sb. O odpadech …. Poplatník je fyzická osoba produkující odpad Plátcem může být, vlastník nemovitosti nebo sdružení vlastníků Maximální výše a konstrukce výpočtu poplatku není stanovena, jsou dány dvě možnosti rozpočítání nákladů (předpokládané oprávněné náklady) Způsoby zpoplatnění obyvatelstva

Smluvní úhrada § 17, zákona 185/2001 Sb. O odpadech …. Plátce je fyzická osoba na základě smlouvy s obcí Plátcem může být i vlastník nemovitosti nebo sdružení vlastníků na základě plné moci Maximální výše ceny je dána smlouvou Způsoby zpoplatnění obyvatelstva Způsoby zpoplatnění obyvatelstva

Nulová varianta Obec hradí odpady sama ze svého rozpočtu Náklady na odpady neustále porostou Není cesty zpět Nemotivuje obyvatelstvo k třídění = nemožnost optimalizace Způsoby zpoplatnění obyvatelstva

Smluvní úhrada Obec může zapojit podnikatele do sytému obce písemnou smlouvou Ve smlouvě musí být sjednána cena, musí být písemná Způsoby zpoplatnění podnikatelů

Smluvní úhrada + Zamezení zneužívání systému obce + Zvýšení příjmu obce + Možnost vykazování VSKO od podnikatele do systému EKO-KOM + Pro podnikatele značné usnadnění evidencí -Nejasná právní úprava -Nutná zkušenost obce s podnikatelem, odhad produkce Způsoby zpoplatnění podnikatelů

Optimalizace sběrných systémů obcí umožňuje držet pod kontrolou náklady na odpadové hospodářství Optimalizace je nutné provádět s ohledem na místní podmínky, zejména typ zástavby a převažující způsob vytápění Optimalizace je možné provádět v několika úrovních Optimalizace často vyžadují politickou odvahu Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Základním předpokladem pro úspěšnou optimalizaci sběrných systémů je: důkladná analýza situace, těsná spolupráce s partnery (SF, další oprávněné osoby, školy apod) maximální využívání dostupných technologií dostatečná technická vybavenost území spolupráce s obyvatelstvem nastavení příjmů obce Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí

Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí