Pozemní komunikace Ing. Karel Zíka Silniční doprava Pozemní komunikace Ing. Karel Zíka Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pozemní komunikace tvoří dopravní cesty pro silniční vozidla, chodce, případně jiná vozidla. Podle významu a technického vybavení dělíme komunikace do čtyř skupin: dálnice silnice místní komunikace účelové komunikace
1. Dálnice Určena pro provoz motorových vozidel, zejména pro potřeby rychlé dálkové vnitrostátní i mezinárodní dopravy. Vybavení a uspořádání dálnice: směrové oddělení pomocí dvou jízdních pásů (každý pro jeden směr) v každém směru (pásu) minimálně dva jízdní pruhy mimoúrovňové křižování s jinými dopravními cestami přísné požadavky na směrové a sklonové poměry (stoupání, klesání, poloměry oblouků) odstavné pruhy, zpomalovací a zrychlovací pruhy obslužná zařízení (čerpací stanice, motoresty, odpočívadla…)
1 osvětlení v místech zhuštěné intenzity dopravy vlastní dálniční údržba a policie vlastní dálniční telekomunikační síť s telefonními stanovišti pro přivolání pomoci Dálnice se značí písmenem D a číslem, např. D1. Číslo dálnice je uvedeno bíle na červené tabulce. 1 Obrázek © Karel Zíka
dálnice D1 (u Říčan) Obrázek © Karel Zíka
odstavný pruh jízdní pruhy Obrázek © Karel Zíka
2. Silnice Veřejně přístupná komunikace určená pro provoz silničních vozidel a chodců. Silnice se rozdělují do tří tříd: silnice I. třídy – zejména pro dálkovou dopravu, mají označení I/číslo komunikace (1 – 99), např. I/3 Zvláštní kategorií je rychlostní silnice, která se stavebně podobá dálnici, ale patří mezi silnice I. třídy! Značí se písmenem R a číslem, např. R10. silnice II. třídy – k propojení krajů a větších měst v kraji, mají označení II/číslo komunikace (100 – 999), např. II/107 silnice III. třídy – pro spojení obcí a jejich napojení na ostatní komunikace, mají označení III/číslo komunikace (1000 – 99999), např. III/25163
3 107 Číslo komunikace je uvedeno bíle na modré tabulce. K silnicím III. třídy se tabulka neumísťuje. 3 107 Obrázek © Karel Zíka
Číslo mezinárodního tahu je uvedeno bíle na zelené tabulce. Je-li pozemní komunikace zařazena do evropského silničního systému, má kromě svého národního označení ještě mezinárodní označení E a číslo, např. E50. (Mukačeve – Košice – Trenčín – Brno – Praha – Plzeň – Nűrnberg – Paris – Brest) E 50 Číslo mezinárodního tahu je uvedeno bíle na zelené tabulce. Obrázek © Karel Zíka
Příklad příčného řezu pozemní komunikací v náspu. Příčný řez silnicí Příklad příčného řezu pozemní komunikací v náspu. Parametry komunikace závisí na jejím významu a předpokládaném zatížení vozidly. Obrázek © Karel Zíka
3. Místní komunikace Veřejně přístupná komunikace, sloužící převážně místní dopravě na území obce. Místní komunikace (dále Mk) se člení do čtyř tříd: Mk I. třídy – obvykle vystavěná jako rychlostní místní komunikace, určená zejména pro rychlou dopravu; má obdobný charakter jako dálnice Mk II. třídy – sběrná komunikace s převažující dopravní funkcí, je omezen přístup ze sousedních nemovitostí Mk III. třídy – obslužná komunikace s funkcí obsluhy jednotlivých nemovitostí ve městě Mk IV. třídy – nepřístupná motorovým vozidlům nebo přístupná za omezujících podmínek (např. pěší zóna)
4. Účelové komunikace Pozemní komunikace, která nemusí být veřejně přístupná. Slouží k propojení nemovitostí pro potřebu vlastníků, k obsluze lesních a zemědělských ploch.
IV. třídy - nemotoristické Mk Shrnutí ! Rychlostní silnice patří do kategorie silnic I. třídy dálnice silnice I. třídy II. třídy III. třídy místní komunikace I. třídy - rychlostní Mk II. třídy - sběrné Mk III. třídy - obslužné Mk IV. třídy - nemotoristické Mk účelové komunikace Obrázek © Karel Zíka
Vlastnictví pozemních komunikací Vlastníkem dálnic silnic I. třídy silnic II. třídy silnic III. třídy místních komunikací účelových komunikací stát (prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic – ŘSD) kraj, na jehož území se silnice nacházejí obec, na jejímž území se komunikace nacházejí fyzická nebo právnická osoba
Křížení pozemních komunikací Vzájemné křížení pozemních komunikací může být: mimoúrovňové – mosty, nadjezdy, podjezdy, apod.; bezpečnější, plynulejší, ale stavebně a finančně náročnější způsob úrovňové – křižovatky Rozlišujeme 3 základní typy úrovňových křižovatek:
styková křižovatka (tříramenná) Obrázek © Karel Zíka
b) průsečná křižovatka (čtyřramenná) Obrázek © Karel Zíka
c) okružní křižovatka Obrázek © Karel Zíka
Výhody okružní křižovatky: plynulejší provoz nižší rychlost projíždějících vozidel (méně nehod, menší následky nehod, zklidnění dopravy) levnější výstavba (oproti světelné křižovatce) snadné otáčení vozidel snadné zaústění i více než 4 větví využití jako architektonický prvek Nevýhody okružní křižovatky: obtížnější průjezd dlouhých vozidel delší dráha přecházení chodců
Obrázek © Karel Zíka
Obrázek © Karel Zíka
Úkoly Pozemní komunikace Délka v kilometrech 1) Najděte údaje o síti pozemních komunikací v ČR a vyplňte tabulku: Pozemní komunikace Délka v kilometrech Dálnice Silnice I. třídy - z toho rychlostní silnice Silnice II. třídy Silnice III. třídy Silnice celkem Místní komunikace Obrázek © Karel Zíka
Pozemní komunikace Délka v kilometrech 729 54 989 74 919 Řešení Délka pozemních komunikací v ČR (rok 2010) Pozemní komunikace Délka v kilometrech Dálnice 729 Silnice I. třídy - z toho rychlostní silnice 6 198 370 Silnice II. třídy 14 622 Silnice III. třídy 34 169 Silnice celkem 54 989 Místní komunikace 74 919 Řešení Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic Český statistický úřad Pozn.: Údaje zjištěné žáky nemusí být zcela totožné – záleží na zdroji informací.
2) Do červených políček doplňte čísla dálnic: v provozu v plánu nebo ve výstavbě Zdroj: [2006-07-02] - [cit. 2010-08-17] - dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cesko-kraje.svg. Úprava: Karel Zíka.
Řešení v provozu v plánu nebo 8 ve výstavbě 11 1 5 1 3 1 2 Zdroj: [2006-07-02] - [cit. 2010-08-17] - dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cesko-kraje.svg. Úprava: Karel Zíka.
II. tř. I. tř. III. tř. Řešení Řešení 3) K následujícím číslům silnic doplňte třídu: 101 ……….. 34 ……….. 6 ……….. 22912 ……….. 345 ……….. 4) V mapě ČR nebo na internetu vyhledejte trasu mezinárodního silničního tahu E 55 po území ČR (vypište města). Cínovec – Teplice – Praha – Benešov – Tábor – – České Budějovice – Dolní Dvořiště II. tř. I. tř. III. tř. Řešení Řešení
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Zdroje Král, V.: Základy dopravy. Učebnice VOŠ a SPŠD. Praha 1, Masná 18 (rok vydání neuveden). Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Oficiální stránky Ředitelství silnic a dálnic: www.rsd.cz. Oficiální stránky Českého statistického úřadu: www.czso.cz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.