Hospodářské cykly. Historie  Charakteristiky cyklu Potenciální produkt  Fluktuace domácího produktu kolem potenciálního produktu  Problematika měření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Měnová politika 11.
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Nezaměstnanost, trh práce
Model IS-LM.
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Hospodářské cykly.
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Phillipsova křivka a vztah mezi inflací a nezaměstnaností
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Agregátní poptávka; model AD - AS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Model agregátní poptávky a agregátní nabídky
Ekonomická rovnováha.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Hospodářský cyklus. Ekonomický růst.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Agregátní nabídka a model AD-AS
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Makroekonomické ukazatele
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Hospodářský cyklus a ekonomický růst
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
ZEK2 Otázky k testům na cvičeních
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Předmětem přednášky jsou…
Ekonomický cyklus Petr Machala.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Základy ekonomie Seminář 10..
Mikroekonomie I Hospodářský cyklus Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomická rovnováha
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Měnový kurz.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Hospodářské cykly.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Peníze a monetární politika
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
Teorie hospodářského cyklu
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Hospodářské cykly

Historie  Charakteristiky cyklu Potenciální produkt  Fluktuace domácího produktu kolem potenciálního produktu  Problematika měření potenciálního produktu  Odhady produkční mezery v ČR

Monetární cykly Předchůdci moderní teorie  Wiksell  Příčinou hospodářských cyklů jsou změny peněžní zásoby, které způsobí odchylku peněžní úrokové míry od přirozené úrokové míry  CB by měly hlídat stabilitu cenové hladiny, která indikuje vychýlení úrokovém míry.  Fridrich August von Hayek  Zdrojem nerovnováhy jsou peníze, zvláště bankovní úvěr

 Růst bankovních úvěrů sníží peněžní úrokovou míru pod úroveň odpovídající meznímu produktu kapitálu. Podnikatelé investují více do kapitálově náročnějších výrob. Dojde k růstu cen spotřebních statků a pokles jejich nákupu.  Inflační růst cen spotřebních statků vyvolá vynucené úspory, které financují zvýšené investice.

Moderní monetární teorie  Příčinou jsou změny peněžní zásoby, které vyvolávají změny AD  CB nedokáže sladit růst peněžní zásoby s růstem poptávky po penězích.  Mechanismus šíření  Mechanismem šíření je přechodný pokles úrokové míry.  Snížení úrokové míry vyvolá růst investic a spotřeby  Tlak na pokles úrokové míry vyvolá depreciaci domácí měny a následně růst vývozu.

P1P1 P2P2 AD AD 1 AD 2 Y2Y2 Y1Y1 Y* AS

 Hospodářská expanze zvyšuje důchody  To vyvolá růst poptávky po penězích  To vyvolá růst cen a růst úrokové míry  Po určité době firmy poznají, že udělaly špatné investice na základě přehnaných očekávání  Dojde k vlně dezinvestic a propouštění  Expanze a recese bývají zesilovány chováním finančních trhů –spekulační bublina  Bublina praskne, ceny aktiv klesají a dále roste úroková míra

Reálné hospodářské cykly Schumpeter – 1939 „Business Cycles“  Nosná inovační vlna – Kondratěvova  Impulsem jsou radikální inovace – nové odvětví  4 ukončené vlny  průmyslová revoluce (parní stroj)  expanze železnic a oceláren  elektroenergetika, elektrotechnika, automobily, letadla  pátá vlna ? mikrotechnologie 

Kyndland Prescott  Lidé tvoří racionální očekávání a trhy se vyčišťují  Výkyvy agregátní nabídky  Původ zejména v technologických změnách  Příčinou ekonomických fluktuací jsou nárazové změny produktivity  Mění potenciální produkt, jedná se o výkyvy potenciálního produktu  Mechanismus šíření  Mezičasová substituce práce 

 Nabídka práce reaguje na změny mezd v krátkém období silněji nežli v dlouhém období  Intertemporální W/P = (1+r)W 1 /W 2  Ve fázi expanze pozorujeme pokles nezaměstnanosti a v recesi zase růst nezaměstnanosti.  Trh práce je stále vyčištěn.  Expanze ani recese jej nevychylují z rovnováhy, pouze mění jeho rovnováhu.  Peníze jsou neutrální v dlouhém a krátkém období

SsSs SLSL D D1D1 D2D2 L0L0 L1L1 L2L2 expanze recese W/P

Noví keynesiánci  Racionální očekávání, ale trhy se nevyčišťují  Ceny a mzdy jsou rigidní, protože trhy (s výjimkou komoditních a burz) jsou nedokonalé  Změny poptávky mohou tedy vyvolávat hospodářské fluktuace Řada teorií vysvětlující ztrnulost mezd a cen  Náklady jídelníčku (menu cost)  Neschopnost koordinace

Stanovení cen a neschopnost koordinace Firma 2 Snížení cen Držení vysokých cen Snížení cenF1 30 USD F2 30 USD F1 5 USD F2 15 USD Firma 1 Vysoké cenyF1 15 USD F2 5 USD F1 15 USD F2 15 USD

Překrývající se kontrakty – pomalu se měnící mzdy a ceny Jak často se mění ceny

Frekvence% firem Méně než jednou10,2 jednou39,3 1,01-215,6 2, ,9 4,01-127,5 12,01-524,3 52, ,6 Více než 3651,6

L0L0 L1L1 K E0E0 S W/P L P Y K S E0E0 E1E1 AD 0 AD 1 AS 0 AS 1 Nový keynesiánský model s fixními cenami a mzdami

Finanční krize nové generace –Asijská krize Krize na kapitálovém účtu

Témata pro diskusi Uveďte hlavní myšlenky, o kterých budete hovořit.

První téma Podrobnosti tématu Doplňující informace a příklady Vztah příběhu k účastníkům

Druhé téma Podrobnosti tématu Doplňující informace a příklady Vztah příběhu k účastníkům

Třetí téma Podrobnosti tématu Doplňující informace a příklady Vztah tématu k účastníkům

Skutečný život Uveďte příklad nebo příběh ze skutečného života. V případě potřeby vyjádřete pochopení pro situaci účastníků.

Co to znamená. Důrazně shrňte váš názor na dané téma. Shrňte hlavní body hodné zapamatování.

Další kroky Shrňte, co se od účastníků očekává. Shrňte, co se očekává od vás.