Význam informací a dat a znalostí
Data a informace Data - obraz vlastnosti, objektu, vhodně formalizovaný pro přenos, interpretaci, nebo zpracování prostřednictvím lidí nebo automatů Informace - je význam, který člověk přisuzuje údajům, je součástí komunikačního procesu.
Rozdělení informací Interní – o stavu objektu – výroba, finanční situace, personální otázky Externí – z vnějšího prostředí – o situaci na trhu, platné legislativě, výrobních technologiích Důvěryhodnost informací – pravdivost, spolehlivost, dostupnost
Zdroje informací Formální informace – knihy, rozhlas, televize, databáze Neformální informace – diskuse
Význam informace Obsahová charakteristika – přesnost, význam pro danou aplikaci, formát Nástroj pro zvýšení konkurenceschopnosti – připoutání zákazníka, rozvoj podniku, centrální sběr a zpracování
Využívání správných informací efektivní řešení problémů uplatnění informací v cyklu řízení vznik nápadů
Znalost znalost je tvořena množinou poznatků spojením s dostupnými daty a informacemi poznatky jsou získány praxí nebo studiem uložení znalostí – expertní systémy, pravidla, modely typy znalostí – tacitní, implicitní, explicitní
Znalostní podnik Každá firma, usilující o úspěch v náročnějším podnikatelském prostředí, se především musí vypořádat se základním dilematem: úspěch na trhu je stále závislejší na schopnosti učit se, přesto však se většina lidí učit neumí. (Chris Argyris)
Efektivní využití informací Informace je nutno účelně filtrovat, destilovat, analyzovat a dávat do vzájemných vztahů – Competitive Intelligence (CI)
Efektivní využití informací Competitor Intelligence Customer intelligence Market Intelligence Partner Intelligence Technical Intelligence Business Intelligence
Efektivní využití informací Informační zdroje CI nepublikované zdroje – primární marketingový výzkum publikované zdroje – tištěné, elektronické polopublikované zdroje (šedá literatura) – výzkumné zprávy, technické zprávy
Mýty CI CI je špionáž – dodržování etické hranice SW pro Business Intelligence je zaveden automaticky – skladování a vyhledávání dat Získávání informací z novin a časopisů CI je drahá – poměr mezi náklady a výnosy Malé podniky nepotřebují CI CI potřebuje spoustu dat – data důležitá
Návratnost investic do CI využití vhodných informačních zdrojů kvalita analýzy účinnost komunikace ochraně informací dobrá analýza informačních potřeb
Hlavní problémy při zavádění CI definice informačních potřeb vztah lidí k informacím cirkulace informací komunikace informací získávání informací
Efektivní využití informací důležitá vize vytvořit zadání pro vyhledávání a zpracování dat dosažení informačního jádra
Využití dat
Master Data Mangement - MDM Snížení nekonzistence dat Finanční přínos Lepší IT podpora Korekce chyb při zpracování
Hodnota informace Je závislá na poskytovateli nutnosti pro příjemce důvěryhodnosti a použitelnosti čase a kvalitě
Citace M. Dell: „Vezmete-li špatné podnikání a provedete ho on-line, je z toho špatné podnikání on-line.“ Je nutno si stanovit strategický cíl a ten podpořit kvalitně nastavenou datovou podporou.
Informační proces Proces zahrnující získávání, zpracování, uchování, zprostředkování a využívání informací ve fyzikálních, biologických a společenských systémech Představuje informační propojení jednotlivých zdrojů – technické, ekonomické, řídící
Řídící a řízený systém Subjekt řízení – vliv informace určující cílový stav, informace vytvářející program pro výkon funkce, informace o skutečném stavu Objekt řízení – informace o skutečném stavu, zdroje (suroviny, energie,…) Výsledný produkt funkce objektu řízení