Ústav zdraví dětí a mládeže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Skupinové kurzy snižování nadváhy
Odchylky od normálního růstu mohou být ukazatelem vážných onemocnění a zdravotních poruch. GEN
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vignerová J., Riedlová J. Státní zdravotní ústav, 3. LF UK v Praze
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
B Í L K O V I N Y a jejich denní doporučené dávky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Těhotenství, dětství a dospívání
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
Růst a vývoj brněnských dětí v rané adolescenci
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Zdravotní problém lidstva
Biologické děje v dospívání
Kupní chování a EU.
doc.H.Provazníková Ústav zdraví dětí a mládeže
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Komplexní testové systémy
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
ANTROPOMOTORIKA.
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ústav zdraví dětí a mládeže Vývojové charakteristiky doc. H. Provazníková Ústav zdraví dětí a mládeže

Vývoj Vývoj organizmu je podmíněn zráním (funkce genetického programu) učením (poznání a zkušenost) Vztah mezi učením a zráním má charakter interakce

Obecné znaky vývoje zákonitý proces, který má podobu posloupnosti na sebe navazujících vývojových fází celistvý proces nezvratný proces u zdravého jedince skládá se z řady kvantitativních a kvalitativních změn, dochází k postupné proměně od méně dokonalého k dokonalejšímu průběh je vždy individuální

sebedůvěry, sebeúcty, prestiže Maslowův model lidských potřeb Potřeba seberealizace sebenaplnění _____________________ sebenaplnění Potřeba uznání sebedůvěry, sebeúcty, prestiže ________________________ Potřeba sounáležitosti lásky, náklonnosti, potřeba někam patřit __________________________________ rozvoj Potřeba bezpečí jistoty, stálosti, spolehlivosti osvobození od strachu, úzkosti a chaosu _________________________________________ Fyziologické potřeby potřeba potravy, tekutin, vyměšování, přežití pohybu, spánku a odpočinku

Charakteristiky vývoje v jednotlivých věkových obdobích Jednotlivá vývojová období jsou charakterizována změnami biologickými (vývoj somatický, funkční) změnami v oblasti psychiky změnami sociálního chování

Vývojová období Období dle Eriksona otevřenost ke světu 0 – 1 rok osamostatňování 1 – 3 roky iniciativa 3 – 6 let poznání 6 – 15 let hledání identity 15 – 20 let Napětí mezi jednotlivými fázemi vývoje – vývojová krize

Kojenecké období - znaky somatické nárůst do délky o 50% hmotnosti o 200% funkční primární potřeba stimulace rozvoj zrakového vnímání rozvoj motoriky ovládání hlavičky sezení, samostatný pohyb úchop, manipulace s předměty

Kojenecké období - znaky psychické rozvoj řeči, poznávacích funkcí vědomí vlastní identity citové závislost na matce potřeba jistoty, bezpečí sociální orientace v bezprostředním okolí potřeba stability vnějšího světa

Období batolecí - znaky somatické zpomalení růstu 1 – 2 rok 11cm/2,5kg 2 – 3 rok 9 cm/2,5kg hrubá predikce růstu – druhý rok funkční pohybové osamostatnění koordinace pohybu projevy laterality psychické situační řeč – konec druhého roku rozvoj paměti (zapamatování,vybavování) konkrétní myšlení

Období batolecí - znaky citové závislost na matce, separace egocentrický vztah ke světu základy empatie sociální chápání rozdílu – správné x nesprávné sebeprosazování (fáze negativizmu) napodobování paralelní hra

Rozvoj motoriky ovládání hlavičky 2 až 3 měsíce manipulace s předměty 4 měsíce koordinace rukou 6 měsíců sezení 7 měsíců lezení 9 měsíců až 1 rok chůze 12 až 24 měsíců běh 3 roky

Rozvoj řeči Žvatlání 4 měsíce Slabiky 8 měsíců Vlastní řeč, máma, táta 12 měsíců Porozumění řeči 8-10 měsíců Věty o dvou slovech 18-24 měsíců Věty o třech slovech 24–30 měsíců Znalost přibližně 900 slov 3 roky

Předškolní věk - znaky somatické růst rovnoměrný za rok 7 cm/2 kg první přeměna postavy funkční dynamická koordinace pohybu regulace rovnováhy vizuo - motorická koordinace

Předškolní věk - znaky schopnost koncentrace pozornosti psychické schopnost koncentrace pozornosti analyticko – syntetické myšlení intenzivní rozvoj řeči názorné myšlení živá obrazotvornost (fantazijní období) citové emoční labilita, impulzivita zvýšená citlivost svědomí

Předškolní věk - znaky sociální rozvoj sociálních dovedností normy, vzorce chování sebehodnocení přijímání rolí ve hře školní zralost

Hodnocení vývoje

Hodnocení vývoje

Kolísání pozornosti

Školní věk - znaky ranný, střední (6 – 11 let) somatické relativní růstový klid (za rok 5 cm/2,5 kg) ke konci období – nástup puberty funkční zklidnění motorické aktivity vyzrálost vizuo-motorické koordinace

Školní věk - znaky ranný, střední citové ústup lability, impulzivity kladná motivace ke školní práci sociální rozvoj komunikačních dovedností uplatnění ve společnosti vrstevníků

Školní věk ranný, střední znaky psychické schopnost koncentrace pozornosti respektování základních zákonů logiky analyticko-syntetické myšlení vůlí regulovaná činnost vývoj morálního vědomí

Výkonnostní křivka

Školní věk - znaky starší ( 11 – 15 let) somatické růstová akcelerace, druhá přeměna postavy sekundární pohlavní znaky dívky (za rok 6–11 cm), nástup menarché chlapci (za rok 7–12 cm), mutace

Školní věk-znaky starší funkční nerovnoměrný vývoj kosterního a svalového aparátu, oběhového systému, dýchacího systému psychické abstraktní myšlení kombinační schopnosti pubertální introverze rozvoj zájmů, touha po poznání

Školní věk-znaky starší citové neklid, labilita nálad přecitlivělost sociální osamostatňování odmítání podřízené role kritické postoje rozporuplný vztah s okolím náhradní neformální skupiny

Adolescence - znaky somatické zpomalení růstu dokončení osifikace kostí dosažení pohlavní dospělosti funkční dokončení vývoje jednotlivých systémů fyzická síla, obratnost, zdatnost

Adolescence - znaky psychické zdokonalení poznávacích procesů užívání formálních logických operací citové pocity nejistoty citová labilita sociální postupné dosažení dospělého chování – tj. svoboda rozhodování, spojená se zodpovědností za rozhodnutí a z toho vyplývajícího jednání

Tělesný růst genetické předpoklady životní podmínky, ve kterých dítě vyrůstá Variabilita hodnot tělesných rozměrů dětí je dána rozdílnými sociálně-ekonomickými podmínkami Hlavní determinanty růstu: způsob výživy zdravotní stav důležitou roli hrají kulturní, náboženské zvyklosti, hygienické návyky a vzdělání rodičů

Tělesný růst Hlavní charakteristiky tělesného růstu: obvodové charakteristiky indexy tělesná délka (u dětí do 2 let), resp. výška hmotnost Charakteristiky jsou posuzovány odděleně pro pohlaví a vzhledem k věku

Obvodové charakteristiky Obvodové charakteristiky měříme pásovou mírou Obvod hlavy: přes obočí (glabellu) a vzadu přes největší vyklenutí týlu (opistokranion) s přesností na 0.1 cm. Obvod paže: kolmo na osu levé paže v poloviční vzdálenosti mezi ramenním a loketním kloubem (akromiale-olecranon). Paže visí volně podél těla. Měříme s přesností na 0.1 cm. Obvod hrudníku (mesosternální): na zádech těsně pod dolními úhly lopatek, na prsou přes prsní bradavky s přesností na 1 cm. Obvod břicha: v nejužším místě nad hřebeny kyčelních kostí při pohledu zpředu a vedenou horizontálně přes pupek  přesností na 1 cm. Obvod boků: v nejširším místě boků přes největší vyklenutí hýždí v horizontální rovině s přesností na 1 cm.

Indexy Hmotnostně-výškový poměr (hmotnost k výšce): hodnotí tělesnou stavbu podle dosažené hmotnosti vzhledem k tělesné výšce. Bývá hodnocen graficky pomocí percentilových grafů BMI: hmotnost (kg) / výška (m2)

Klasifikace nadváhy a obezity podle BMI podváha méně než 18,5 norma 18.5 – 24,9 nadváha 25,0 – 29,9 obezita 1 stupně 30,0 – 34,9 obezita 2 stupně 35,0 – 39,9 obezita 3 stupně více než 40

Růstové referenční údaje K hodnocení antropometrických charakteristik jedinců se používají národní standardy, jsou konstruovány na základě sledování reprezentativního vzorku dětské populace na národní úrovni Sběr dat se provádí buď tzv. transverzálním způsobem nebo longitudinálním sledováním Od roku 1951 je v České republice vždy v desetiletých intervalech prováděn celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže od narození do 18 let. Rozsah sledovaného souboru je 80 – 120 tis. náhodně vybraných jedinců Zpracování shromážděných dat se provádí vždy podle pohlaví a podle věkových skupin

Využití referenčních údajů percentilové resp. růstové grafy grafické znázornění hodnoty hlavních percentilů (3., 10., 25., 50., 75., 90., a 97.) referenční populace. Hodnota daného percentilu znamená, že dané procento referenční populace dosáhne této hodnoty výpočet hodnot Z-score standardizace se provádí výpočtem z naměřených hodnot a z průměrů a směrodatných odchylek jednotlivých věkových skupin referenční populace

Percentilové grafy Základním typem je růstový graf ve kterém je na vodorovné ose věková škála, nejčastěji od 0 do 18 let, na svislé ose výška v cm nebo hmotnost v kg. Další typ grafu udává hmotnostně-výškový poměr, tj. poměr hmotnosti vzhledem k dosažené výšce, bez ohledu na věk. Na vodorovné ose je uvedena škála výšky v cm, na svislé ose škála hmotnosti v kg. Percentilové grafy BMI jsou konstruovány obdobně jako grafy základních tělesných rozměrů .Na vodorovné ose je uvedena věková škála, na svislé ose hodnoty BMI (kg/m2). Grafy bývají konstruovány zvlášť pro děti od 0 do 36 měsíců a od 3 do 18 let.

Percentilové křivky Percentilové křivky člení graf do pěti pásem, podle nichž je možno dítě libovolného věku zařadit podle tělesné výšky a hmotnostně-výškového poměru do následující škály: DÍTĚ percentil podle výšky podle BMI nad 97. obézní nad 90. velmi vysoké s nadměr.hm. 75. až 90. vysoké robusní 25. až 75. střední proporcionelní 3. až 25. malé štíhlé pod 3. velmi malé hubené

Zdravotní a očkovací průkaz zpráva o novorozenci preventivní prohlídka - při převzetí do péče - v šesti týdnech věku - ve třech, šesti, dvanácti, osmnácti měsících věku - ve třech, pěti, sedmi, devíti, jedenácti, třinácti, patnácti, sedmnácti letech věku výstupní prohlídka v devatenácti letech

Zdravotní a očkovací průkaz obsah preventivních prohlídek hmotnost, výška, puls, tlak psychomotorický vývoj stav výživy zrak, sluch řeč (5 let) test školní zralosti (5 let) vyšetření lipidů při pozitivním rodinné anamnéze odchylky od fyziologického stavu nemocnost, hospitalizace, medikace, antibiotika očkování

Studijní literatura Komárek L, Provazník K, a kol. Ochrana a podpora zdraví, Praha: Nadace CINDI, 3.lékařská fakulta UK; 2011, s.99 Matoušek O Rodina jako instituce a vztahová síť: třetí vydání, Praha: SLON; 2003, s.161, ISBN 80-86429-19-9 Provazník K, Komárek L a kol. Prevence v praxi, Praha: Nadace CINDI; 2009, s. 600, ISBN 978-80-254-7090-9 Vágnerová M Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005, s.468, ISBN80-246-0956-8