Ústav zdraví dětí a mládeže Vývojové charakteristiky doc. H. Provazníková Ústav zdraví dětí a mládeže
Vývoj Vývoj organizmu je podmíněn zráním (funkce genetického programu) učením (poznání a zkušenost) Vztah mezi učením a zráním má charakter interakce
Obecné znaky vývoje zákonitý proces, který má podobu posloupnosti na sebe navazujících vývojových fází celistvý proces nezvratný proces u zdravého jedince skládá se z řady kvantitativních a kvalitativních změn, dochází k postupné proměně od méně dokonalého k dokonalejšímu průběh je vždy individuální
sebedůvěry, sebeúcty, prestiže Maslowův model lidských potřeb Potřeba seberealizace sebenaplnění _____________________ sebenaplnění Potřeba uznání sebedůvěry, sebeúcty, prestiže ________________________ Potřeba sounáležitosti lásky, náklonnosti, potřeba někam patřit __________________________________ rozvoj Potřeba bezpečí jistoty, stálosti, spolehlivosti osvobození od strachu, úzkosti a chaosu _________________________________________ Fyziologické potřeby potřeba potravy, tekutin, vyměšování, přežití pohybu, spánku a odpočinku
Charakteristiky vývoje v jednotlivých věkových obdobích Jednotlivá vývojová období jsou charakterizována změnami biologickými (vývoj somatický, funkční) změnami v oblasti psychiky změnami sociálního chování
Vývojová období Období dle Eriksona otevřenost ke světu 0 – 1 rok osamostatňování 1 – 3 roky iniciativa 3 – 6 let poznání 6 – 15 let hledání identity 15 – 20 let Napětí mezi jednotlivými fázemi vývoje – vývojová krize
Kojenecké období - znaky somatické nárůst do délky o 50% hmotnosti o 200% funkční primární potřeba stimulace rozvoj zrakového vnímání rozvoj motoriky ovládání hlavičky sezení, samostatný pohyb úchop, manipulace s předměty
Kojenecké období - znaky psychické rozvoj řeči, poznávacích funkcí vědomí vlastní identity citové závislost na matce potřeba jistoty, bezpečí sociální orientace v bezprostředním okolí potřeba stability vnějšího světa
Období batolecí - znaky somatické zpomalení růstu 1 – 2 rok 11cm/2,5kg 2 – 3 rok 9 cm/2,5kg hrubá predikce růstu – druhý rok funkční pohybové osamostatnění koordinace pohybu projevy laterality psychické situační řeč – konec druhého roku rozvoj paměti (zapamatování,vybavování) konkrétní myšlení
Období batolecí - znaky citové závislost na matce, separace egocentrický vztah ke světu základy empatie sociální chápání rozdílu – správné x nesprávné sebeprosazování (fáze negativizmu) napodobování paralelní hra
Rozvoj motoriky ovládání hlavičky 2 až 3 měsíce manipulace s předměty 4 měsíce koordinace rukou 6 měsíců sezení 7 měsíců lezení 9 měsíců až 1 rok chůze 12 až 24 měsíců běh 3 roky
Rozvoj řeči Žvatlání 4 měsíce Slabiky 8 měsíců Vlastní řeč, máma, táta 12 měsíců Porozumění řeči 8-10 měsíců Věty o dvou slovech 18-24 měsíců Věty o třech slovech 24–30 měsíců Znalost přibližně 900 slov 3 roky
Předškolní věk - znaky somatické růst rovnoměrný za rok 7 cm/2 kg první přeměna postavy funkční dynamická koordinace pohybu regulace rovnováhy vizuo - motorická koordinace
Předškolní věk - znaky schopnost koncentrace pozornosti psychické schopnost koncentrace pozornosti analyticko – syntetické myšlení intenzivní rozvoj řeči názorné myšlení živá obrazotvornost (fantazijní období) citové emoční labilita, impulzivita zvýšená citlivost svědomí
Předškolní věk - znaky sociální rozvoj sociálních dovedností normy, vzorce chování sebehodnocení přijímání rolí ve hře školní zralost
Hodnocení vývoje
Hodnocení vývoje
Kolísání pozornosti
Školní věk - znaky ranný, střední (6 – 11 let) somatické relativní růstový klid (za rok 5 cm/2,5 kg) ke konci období – nástup puberty funkční zklidnění motorické aktivity vyzrálost vizuo-motorické koordinace
Školní věk - znaky ranný, střední citové ústup lability, impulzivity kladná motivace ke školní práci sociální rozvoj komunikačních dovedností uplatnění ve společnosti vrstevníků
Školní věk ranný, střední znaky psychické schopnost koncentrace pozornosti respektování základních zákonů logiky analyticko-syntetické myšlení vůlí regulovaná činnost vývoj morálního vědomí
Výkonnostní křivka
Školní věk - znaky starší ( 11 – 15 let) somatické růstová akcelerace, druhá přeměna postavy sekundární pohlavní znaky dívky (za rok 6–11 cm), nástup menarché chlapci (za rok 7–12 cm), mutace
Školní věk-znaky starší funkční nerovnoměrný vývoj kosterního a svalového aparátu, oběhového systému, dýchacího systému psychické abstraktní myšlení kombinační schopnosti pubertální introverze rozvoj zájmů, touha po poznání
Školní věk-znaky starší citové neklid, labilita nálad přecitlivělost sociální osamostatňování odmítání podřízené role kritické postoje rozporuplný vztah s okolím náhradní neformální skupiny
Adolescence - znaky somatické zpomalení růstu dokončení osifikace kostí dosažení pohlavní dospělosti funkční dokončení vývoje jednotlivých systémů fyzická síla, obratnost, zdatnost
Adolescence - znaky psychické zdokonalení poznávacích procesů užívání formálních logických operací citové pocity nejistoty citová labilita sociální postupné dosažení dospělého chování – tj. svoboda rozhodování, spojená se zodpovědností za rozhodnutí a z toho vyplývajícího jednání
Tělesný růst genetické předpoklady životní podmínky, ve kterých dítě vyrůstá Variabilita hodnot tělesných rozměrů dětí je dána rozdílnými sociálně-ekonomickými podmínkami Hlavní determinanty růstu: způsob výživy zdravotní stav důležitou roli hrají kulturní, náboženské zvyklosti, hygienické návyky a vzdělání rodičů
Tělesný růst Hlavní charakteristiky tělesného růstu: obvodové charakteristiky indexy tělesná délka (u dětí do 2 let), resp. výška hmotnost Charakteristiky jsou posuzovány odděleně pro pohlaví a vzhledem k věku
Obvodové charakteristiky Obvodové charakteristiky měříme pásovou mírou Obvod hlavy: přes obočí (glabellu) a vzadu přes největší vyklenutí týlu (opistokranion) s přesností na 0.1 cm. Obvod paže: kolmo na osu levé paže v poloviční vzdálenosti mezi ramenním a loketním kloubem (akromiale-olecranon). Paže visí volně podél těla. Měříme s přesností na 0.1 cm. Obvod hrudníku (mesosternální): na zádech těsně pod dolními úhly lopatek, na prsou přes prsní bradavky s přesností na 1 cm. Obvod břicha: v nejužším místě nad hřebeny kyčelních kostí při pohledu zpředu a vedenou horizontálně přes pupek přesností na 1 cm. Obvod boků: v nejširším místě boků přes největší vyklenutí hýždí v horizontální rovině s přesností na 1 cm.
Indexy Hmotnostně-výškový poměr (hmotnost k výšce): hodnotí tělesnou stavbu podle dosažené hmotnosti vzhledem k tělesné výšce. Bývá hodnocen graficky pomocí percentilových grafů BMI: hmotnost (kg) / výška (m2)
Klasifikace nadváhy a obezity podle BMI podváha méně než 18,5 norma 18.5 – 24,9 nadváha 25,0 – 29,9 obezita 1 stupně 30,0 – 34,9 obezita 2 stupně 35,0 – 39,9 obezita 3 stupně více než 40
Růstové referenční údaje K hodnocení antropometrických charakteristik jedinců se používají národní standardy, jsou konstruovány na základě sledování reprezentativního vzorku dětské populace na národní úrovni Sběr dat se provádí buď tzv. transverzálním způsobem nebo longitudinálním sledováním Od roku 1951 je v České republice vždy v desetiletých intervalech prováděn celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže od narození do 18 let. Rozsah sledovaného souboru je 80 – 120 tis. náhodně vybraných jedinců Zpracování shromážděných dat se provádí vždy podle pohlaví a podle věkových skupin
Využití referenčních údajů percentilové resp. růstové grafy grafické znázornění hodnoty hlavních percentilů (3., 10., 25., 50., 75., 90., a 97.) referenční populace. Hodnota daného percentilu znamená, že dané procento referenční populace dosáhne této hodnoty výpočet hodnot Z-score standardizace se provádí výpočtem z naměřených hodnot a z průměrů a směrodatných odchylek jednotlivých věkových skupin referenční populace
Percentilové grafy Základním typem je růstový graf ve kterém je na vodorovné ose věková škála, nejčastěji od 0 do 18 let, na svislé ose výška v cm nebo hmotnost v kg. Další typ grafu udává hmotnostně-výškový poměr, tj. poměr hmotnosti vzhledem k dosažené výšce, bez ohledu na věk. Na vodorovné ose je uvedena škála výšky v cm, na svislé ose škála hmotnosti v kg. Percentilové grafy BMI jsou konstruovány obdobně jako grafy základních tělesných rozměrů .Na vodorovné ose je uvedena věková škála, na svislé ose hodnoty BMI (kg/m2). Grafy bývají konstruovány zvlášť pro děti od 0 do 36 měsíců a od 3 do 18 let.
Percentilové křivky Percentilové křivky člení graf do pěti pásem, podle nichž je možno dítě libovolného věku zařadit podle tělesné výšky a hmotnostně-výškového poměru do následující škály: DÍTĚ percentil podle výšky podle BMI nad 97. obézní nad 90. velmi vysoké s nadměr.hm. 75. až 90. vysoké robusní 25. až 75. střední proporcionelní 3. až 25. malé štíhlé pod 3. velmi malé hubené
Zdravotní a očkovací průkaz zpráva o novorozenci preventivní prohlídka - při převzetí do péče - v šesti týdnech věku - ve třech, šesti, dvanácti, osmnácti měsících věku - ve třech, pěti, sedmi, devíti, jedenácti, třinácti, patnácti, sedmnácti letech věku výstupní prohlídka v devatenácti letech
Zdravotní a očkovací průkaz obsah preventivních prohlídek hmotnost, výška, puls, tlak psychomotorický vývoj stav výživy zrak, sluch řeč (5 let) test školní zralosti (5 let) vyšetření lipidů při pozitivním rodinné anamnéze odchylky od fyziologického stavu nemocnost, hospitalizace, medikace, antibiotika očkování
Studijní literatura Komárek L, Provazník K, a kol. Ochrana a podpora zdraví, Praha: Nadace CINDI, 3.lékařská fakulta UK; 2011, s.99 Matoušek O Rodina jako instituce a vztahová síť: třetí vydání, Praha: SLON; 2003, s.161, ISBN 80-86429-19-9 Provazník K, Komárek L a kol. Prevence v praxi, Praha: Nadace CINDI; 2009, s. 600, ISBN 978-80-254-7090-9 Vágnerová M Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005, s.468, ISBN80-246-0956-8