Motivace + instruktáž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OŠETŘENÍ ROZSÁHLÝCH KRČKOVÝCH KAZŮ
Advertisements

Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav omezení napětí, ·      mezní stav trhlin, ·      mezní.
FÁZE OBLOUKU.
SUPERACRYL PLUS DURACRYL PLUS
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
DRUHY NÁŘADÍ METR ROZKLÁDACÍ měří s přesností na 1mm METR SVINOVACÍ
Individuální náhrady skeletálních defektů
Program péče o ústní dutinu od TianDe
ZUBY Prvouka 3.ročník. ZUBY Prvouka 3.ročník Funkce zubů Ukousnutí a žvýkání potravy Mluvení Vzhled obličeje (postavení a tvar zubů dotvářejí celkový.
ČASTÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ –
Název Zuby, péče o ně   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Tato prezentace byla vytvořena
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Parodontální index vlastní provenience
Radioterapie-využití v medicíně i aktuální protonové urychlovače
HEMODIALÝZA.
Úpravy krmiv.
Funkční řešení porcelánových nádob
P. Machek, M. Křečková Fresenius Medical Care – DS Most
SPECIÁLNÍ METODY PŘI ZPRACOVÁNÍ A BARVENÍ TVRDÝCH TKÁNÍ
Popis Sulk: 1 mm Epiteliální úpon: 1 mm Fibrózní úpon: 1 mm Marginální gingiva Okraj marginální gingivy Svazky vláken Vazivo Kost.
Program péče o ústní dutinu od TianDe. Zuby jsou orgán, stejně jako srdce, ledviny či játra. Zuby jsou jedinou částí lidského těla, která se nedokáže.
Fluorid v zubní hygieně
Glaukom MUDr. Eva Hendrychová, FEBO prim. MUDr. Břetislav Brožek, CSc.
Dana Coufalová Stomatologická klinika LF MU a FNUSA v Brně
Člověk a jeho svět Člověk a jeho zdraví
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 4: Hydrostatická nivelace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Objektivní hodnocení orálního zdraví a kvality stomatologické péče
Program přednášky ,, Kalibrace “ - snímkové souřadnice
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Nutriční poradenství.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: II.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 28 Anotace.
DENTÁLNÍ HYGIENA.
Zdravé zuby ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_03_20_Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a.
Lidský chrup Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_9_Lidský chrup Téma: Přírodověda -
H YGIENA DUTINY ÚSTNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary  Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Vzdělávací materiál:
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
Orální zdraví dětské populace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Preventivní programy pro zlepšení stavu chrupu u dětí
Dobrý začátek pro zdravé zuby pro celý život
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
ORÁLNÍ ZDRAVÍ DOSPĚLÉ POPULACE ČR
Dlouhodobá zkouška trvanlivosti
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_06_20_hygiena.
Stav zdraví obyvatelstva a jeho sociální, ekonomické aspekty prevence
Dentální hygiena A Výživa HAPLOVÁ MAGDALÉNA MACKOVÁ MÁRIA DEHY 2. ROČ.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_18_Zuby
Bulínová Lucie Doležalová Zuzana
Rutinní zdravotnická statistika
Věcné učení Péče o chrup, prevence zubního kazu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Transkript prezentace:

Motivace + instruktáž

Problém asi 50% obyvatel nenavštěvuje stomatologa pravidelně většina obyvatel se ošetření obává stomatolog je zaměřen technicky, ne komunikačně ne všichni pacienti mají ke svému chrupu pozitivní přístup (chtít ho udržet) v jednotlivých věkových kategoriích se chápe problém různě ani vzdělání nezajišťuje dobré chápání problému a kvalitní spolupráci problémy finanční – jak hradit motivaci Souhrn zatím nebyl nalezen 100% fungující model motivace nejefektivnější je individuální přístup

Motivace: Pacientovi vysvětlujeme: Prostředky motivace jsou např.: Co má za onemocnění Jak onemocnění vzniká Jaký má průběh Jaké může mít následky Jaké jsou možnosti léčby Prostředky motivace jsou např.: motivační atlas vizualizace zubního plaku pomocí detekčního barvení RTG snímky intraorální kamera indexy

Individuální přístup ke každému pacientovi Znát zdravotní stav pacienta Mít představu o pacientově intelektu, manuálních schopnostech Časové a finanční možnosti Sociální postavení, profese Pacientovi zájmy a priority Míra jeho trpělivosti a síla vůle Pacientův vztah ke svému zdraví obecně

Pacient se musí ztotožnit s naším myšlením, naše rady přijmout za vlastní, stává se naším partnerem Oči ošetřujícího a klienta jsou v jedné rovině Používáme srozumitelná slova

Předsudky v populaci Genetika dědí se návyky v rodině, ne náchylnost ke kazu Prevenci provádí lékař na pravidelných půlročních prohlídkách Zuby vyčistí jen tvrdý kartáček na který je třeba tlačit Kartáček lze nahradit ústní vodou nebo žvýkáním žvýkaček

JEN INDIVIDUÁLNÍ PREVENCE JE SCHOPNÁ ZAJISTIT CELOŽIVOTNÍ ZACHOVÁNÍ ZUBŮ

JEDINOU ÚČINNOU PREVENCÍ JE MECHANICKÁ KONTROLA PLAKU

3 pilíře edukace pacienta INFORMACE MOTIVACE INSTRUKTÁŽ

Motivaci předchází informace CO JE TO ZUBNÍ KAZ A PARODONTOPATIE? CO JE ZPŮSOBUJE? JAK ZABRÁNIT JEJICH VZNIKU

Informace PROČ pravidelně navštěvovat zubní ordinaci? Obavy z ošetření – pacienta ujistit o bezbolestnosti a poučit o možných následcích neošetřených lézí Cena ošetření – se stoupající náročností stoupá finanční zátěž Omezená trvanlivost výplní, protetických výrobků Nemožnost restituce ad integrum (mimo D1 a D2 + gingivitis) Parodontitida jako rizikový faktor systémových onemocnění 3x vyšší riziko IM Cévní choroby 3x vyšší riziko předčasného porodu Modifikace klinického obrazu DM

Informace KDE ČÍM JAK

KDE Hladké plochy Mezizubní prostor Sulkus Okluze - důležité především u dětí Mezizubní prostor 80% problémů je v mezizubí (kazy, choboty)

ČÍM Interdentální hygiena Pomůcky pro hladké plochy Další Mezizubní kartáček – správná kalibrace! Mezizubní nit Pomůcky pro hladké plochy Klasický zubní kartáček Solo kartáček El. kartáček Další Škrabky na jazyk Ústní sprcha

JAK Techniky čištění

KDY SI ČISTIT ZUBY A JAK DLOUHO Nejdůležitější je večerní hygiena před spánkem Čas nerozhoduje, končíme až když jsou všechny plošky čisté (zkouška jazykem) Osvobození od koupelny Pod 10 minut nelze

Motivace Idividuální přístup k pacientovi dle: Věku Pohlaví Příslušnosti k sociální skupině Compliance - aktivita/pasivita, očekávání pacienta Preference pacienta

Motivace Nepřehlcovat informacemi Informace dávkovat postupně Čištění zubů musí být Akceptovatelné (zprvu 1 mezizubní kartáček) Efektivní Atraumatické

Instruktáž UKÁZAT NACVIČIT KONTROLOVAT Obrázky, modely, na pacientovi V ústech pacienta nejprve hygienistka, poté pacient zkouší sám KONTROLOVAT Recall

Jaká by instruktáž tedy měla být??? Co: Nejjednodušší Nejkratší Nejúčinnější

Instruktáž Vychází z motivace Teoretické vysvětlení pacientovi, které pomůcky pro ústní hygienu jsou pro něho vhodné Praktický nácvik s těmito pomůckami v DÚ pacienta Možnost zakoupení pomůcek v ordinaci Poskytujeme výživové poradenství škodlivost jednoduchých sacharidů v souvislosti s tvorbou a metabolismem plaku Pomůcky doporučujeme s rozvahou Při každé návštěvě max. 2pomůcky Je potřeba si uvědomit, že instruktáž: na modelu není dostatečná je potřeba nacvičovat ji až do úplného zvládnutí by měla být individuální pro každého pacienta

Instruktáž V čekárně pacienta připravovat vhodnými plakáty, edukačními videi Umět pacientovi vysvětlit, že instruujeme každého pacienta (pacient se cítí někdy „ponížen”)

Zubní kartáček Historie Afrika – žvýkání větviček  efekt mechanický + vůně + antibakteriální působení Arabové – před islámem  siwak – kokosová palma – roztřepená větvička – vznik vláken- vhodné na čištění Číňané- 760 p.n.l.  štětiny vepřů Anglie 1780 – moderní kartáček – rukověť z kosti – prasečí štětiny 1900 – celuloidové držadlo místo kostěného 2. světová válka – nedostatek štětin – nástup silonových vláken – jsou výhodnější

Symposium of Oral Hygiene funkční části hlavy u dospělého 25 mm, pro dítě 15 mm optimální počet vláken 1600 (plastové hmoty) doporučená délka vláken 10 – 12 mm průměr vláken od 0,15 mm do 0,28 mm uspořádány do cca 40 snopců ve 3 – 4 řadách otvory pro snopce vzdálené 2 mm (nejlépe střední tvrdost, měkký není účinný proti plaku)

Pracovní plocha vlákna zastřižená – tvar V rovná - převažuje   Doba užívání technika čištění frekvence používání individuálně dle vyvinutého tlaku platí: Průměrná doba používání 3-5 týdnů 14 dní- podezřelé - technika??? Častější výměna- více odstraněného plaku Indikátory výměny rozestup vláken odbarvení indikátoru Kvalita vláken sekaná – poškozují gingivu a tvrdé zubní tkáně ohlazená – šetrná zatavená - šetrná

Tvary držadla rovné lomené třikrát lomené odpružené jiné tvary Hlavně má vyhovovat majiteli!!!!   Modifikace kartáčků pro Bassovu metodu – 2 řady svazků pro ortodontické pacienty na čištění protéz

Závisí čisticí schopnost zubního kartáčku na počtu vláken? laboratorní studie - tým prof. Dr. S. L. Yankella z Pensylvánské univerzity ve Filadelfii v USA porovnání účinnosti čištění dásňového okraje a účinnosti čištění hladkých povrchů zubů u zubních kartáčků s ohledem na počet vláken jednotlivých kartáčků

Testovaný kartáček: meridol (cca 1700 vláken) Kontrolní kartáčky: supersoft (3960 vláken), ultrasoft (5460 vláken) Výsledek: Účinnost čištění dásňového okraje u zubního kartáčku Meridol byla významně vyšší než u obou kontrolních zubních kartáčků s vysokou hustotou vláken. I v případě efektivity čištěni hladkých ploch měření prokázala, že je zubní kartáček Meridol statisticky významně lepší než kontrolní kartáčky.

CURAPROX Curaprox CS 5460 - (0,10 mm) - ultra soft, nejměkčí Curaprox CS 3960 - (0,12 mm) - supersoft, velmi jemný Curaprox CS 1560 - (0,15 mm) - soft, nejtvrdší varianta, u ostatních výrobců tvrdost medium vlákna vyráběny z moderního materiálu CUREN, jehož vlastnosti se nemění ani po namočení vodou z tohoto důvodu je možné, aby vlákna byla tenčí a celý proces čištění zubů jemnější než s běžnými zubními kartáčky malá hlavice zaručuje intenzivnější a šetrnější čištění

TEPE kombinace praktické rukojeti a efektivní čisticí hlavice s přesným dosahem tři typy pevnosti vláken u kartáčků TePe Select střední, měkká a extra měkká (medium, soft, x-soft) díky speciálnímu materiálu užitému k výrobě rukojeti lze upravit sklon čistící hlavy

TEPE Select Compact extra měkký 2 760 Select Compact měkký 1 900 Select Compact střední 1 400 Select x-soft extra měkký 2 500 Select soft měkký 1 700 Select medium střední 1 400

Swissdent Tvarované podle zubařských nástrojů Zástřihem čistících vláken ve tvaru lžíce - konkávní zástřih dokonale kopíruje tvar zubu a umožňuje vláknům 100% kontakt s povrchem zubu X – soft Soft Soft-Medium

Techniky čištění zubů Požadavky: snadná osvojitelnost, maximální účinnost Různé techniky, liší se dle druhu parodontu (zdravý/nemocný) (Praváci začínat vpravo nahoře, končit vpravo dole, nevynechat dist. plošky zadních zubů) Čistit i jazyk

Metody čištění se zdravým parodontem Metoda podle Foneho - čistí se současně oba oblouky bukálně (kroužky), poté z orální strany při otevřených ústech horní, dolní oblouk, okluze se čistí horizontálními pohyby Indikace: děti, pacienti nezvládající „složitější metodu“ Kontraindikace: relativní riziko klínových defektů

Metody čištění se zdravým parodontem Stírací, roll and sweep, vertikální kombinovaná metoda - vlákna kartáčku pod úhlem 30-45° přiložíme na připojenou gingivu, stíráme k incizi/okluzi, hlavu kartáčku posunou o 1 zub – opakovat, orální strana stejný postup, okluze horizontálně Indikace: chrup s anat. normální gingivou Kontraindikace: ztráta tkání v mezizubním prostoru, příliš silně vyvinuté margo gingivae

Metody čištění se zdravým parodontem Modifikovaná metoda podle Stillmana- vlákna kartáčku pod úhlem 45° přiložíme na připojenou gingivu, drobné vibrační pohyby, vertikálně přes gingivu až k incizi/okluzi, orální strana stejně, okluze horizontálně Indikace: zdravý parodont Kontraindikace: nejsou

Metody čištění se nemocným parodontem Metoda podle Charterse- vlákna kartáčku pod úhlem 45 k okluzi a posunuje se směrem ke gingivě, drobné vibrační pohyby, orální strany nutno čistit každý mezizubní prostor jednotlivě, vyčistit každý segment 2-3 pohyby, krátká přestávka a na stejném místě celý postup opakovat, okluzní plošky horizontálními pohyby Indikace: parodontitida Kontraindikace: značná časová náročnost

Metody čištění se nemocným parodontem Intrasulkulární metoda podle Basse- vlákna kartáčku pod úhlem 45° do gingiválního sulku, drobné vibrační pohyby, orálně stejně, u frontálních zubů osa kartáčku vertikálně, okluze horizontálně Indikace: parodontitida Kontraindikace: obtížnost, časová náročnost

Metody čištění se nemocným parodontem Cirkulární čistící metoda (horizontální) – kombinace horizontálních a krouživých pohybů Indikace: parodontitida Kontraindikace: časová náročnost, obtížnost

Solo kartáček široké využití u pacientů k dočištění chrupu u pacientů s protetickými pracemi, implantáty, FOA a u dětí v období prořezávání stálých molárů

MEZIZUBNÍ HYGIENA Význam: Mezizubní hygiena slouží k vyčištění mezizubních prostor, která pomocí běžného kartáčku nemůžeme dokonale vyčistit. (i když záleží na tom jakou metodu čištění zubů upřednostňujeme- Chartersova metoda je zaměřena na interdentální prostory, Bassova na gingivální sulkus)    Možnosti: Dentální niť Interdentální stimulátory Párátka Mezizubní kartáčky

Dentální niť (dental floss) původně se používalo hedvábí, nyní silon(nylon) typy: voskované nevoskované s fluorem bez fluoru bez aroma s aroma – nejčastěji mentol expandující (ve vlhkém prostředí změní svůj objem a vytvoří strukturu podobnou vláknu superfloss, díky této vlastnosti vyčistí důkladně všechny mezizubní prostory) bělící – např. značka G.U.M.- nit je potažená jemnou vrstvou obsahující mikronizované silikáty s vysokým obsahem fluoridů – 1490ppm

superfloss – speciální nit, která má vyztužený konec pro zavádění = zaváděcí konec, ideální pro čištění pod můstky a okolo implantátů či zámečků fixních rovnátek, či-li tam,kde nelze pronikat mezi zuby

účel flosování: odstranit zubní plak zavádění (aplikace) léčebných prostředků (fluor) odhalení zubního kamene a kazů detekce převislých výplní a korunek kontrola zhotovených výplní

niť spojenou do kroužku a práce prsty držič flossu jak flosovat: prsty a nití niť spojenou do kroužku a práce prsty držič flossu a) jednorázový – nit napnutá v tzv. mečíku b) výměnný c)zaváděcí jehly – např. plastové k zavádění nitě pod můstky

zásady: vždy čistit obě strany zubu! nezajíždět flossem příliš hluboko! Nebezpečí poranění.   limitace flossování: zručnost pacienta konkavita aproximálních ploch kořene neprůchodnost aproximální plochy (můstek)  indikován superfloss, mezizubní kartáček zubní kámen převislé výplně nevhodné korunky

Interdentální stimulátor (masážní hroty) je to pružná gumová špička na držáku či na konci kartáčku   účel: odstranění plaku stimulace gingivy a masáž dásní nezavádět subgingiválně – poranění

Párátka nyní se používají méně mají trojúhelníkovitý profil jsou z měkké dřeva(balza, oranžovník, lipové nebo březové dřevo- poslední dvě jmenovaná – TePe parátka - dřevo v ústech zvlhne, stane se pružnějším a zároveň velmi měkkým) mohou být i plastová mohou být obohacená o fluoridy, antibakteriální xylitol, určitou příchuť - nejčastěji mentol odstraňují plak, potravu stimulují dáseň potlačují tvorbu granulací po operacích parodontu vhodné jen tam, kde je volný interdentální prostor – musíme dávat pozor na poranění

Mezizubní kartáčky malé spirální kartáčky, jejich osa je kovová, umělohmotná nebo kovová potažená umělou hmotou uspořádání vláken: cylindrické – vzniká válec kónické – rozšiřují se od špičky

Podle délky vláken se určuje velikost mezizubního kartáčku Každý výrobce používal svůj vlastní systém značení pro danou velikost - velice chaotické, mezinárodní organizace pro standardizaci– ISO zavedla nový systém značení Sjednocené označení bylo vytvořeno na základě minimálního poměru otvoru, kterým může mezizubní kartáček proniknout bez deformace tvaru mezizubním prostorem

Z klinického hlediska je důležitá volba velikosti kartáčku, pro každého pacienta individuální Nevhodné doporučovat do každé mezery jiný kartáček! Pacient by to pravděpodobně nedodržoval! Měli bychom pacientovi usnadnit situaci. Je osvědčené vytipovat nejlépe dvě velikosti kartáčků

provedení: na krátké ručce  vhodné jako cestovní, pro frontální zuby (např. TePe, Curaprox travel či handy, Doft, Elmex) na delší ručce  snadné čištění zadních interdentálních prostorů zvláště z orálních ploch kartáček by měl hladce procházet při bazi interdentálního prostoru – ne u bodu kontaktu čistíme vestibulárně i orálně (tvar mezizubí připomíná přesýpací hodiny) projedeme kartáčkem několikrát drhne-li kartáček: a) zubní kámen b) převislá výplň c) stěsnání zubů je-li papila zdravá - nekrvácí

indikace pro mezizubní kartáček:   chybějící papila konkavita aproximálních ploch kořenů hygiena můstků hygiena implantátů zavádění léčebných látek do mezizubí kontraindikace: plně vyplněný interdentální prostor používání hrubé síly na protlačování kartáčku používání kartáčku bez štětin(poškození tvrdých zubních tkání)

závěr: mezizubní kartáček by měl vydržet přibližně 10-12 dní zkrácená životnost – je-li přítomen interdentálně zubní kámen, převislá výplň či špatná technika při plném interdentálním prostoru nejvýhodnější flossování chybějící papila –interdentální kartáček výrazná ztráta parodontálních tkání- jednosvazkový kartáček