Sociologie zpravodajství
Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich naplňování rutiny zpravodajské práce vlastnosti novinářů ekonomicko- organizační povaha produkce
Termín „gatekeeping“ 1947 Kurt Lewin: Channels of Group Life. Studie nákupního chování publikovaná v časopise Human Relations „při procházení informací informačním kanálem slouží některé oblasti jako takzvané brány … ty jsou ovládány buď nestrannými pravidly nebo právě gatekeepery“
Gatekeeping v mediálních studiích 1950 David Manning White: The “Gate Keeper”: A Case Study in the Selection of News. Publikováno v Journalism Quarterly. Zkoumal 1 týden práce editora agenturních zpráv amerického deníku s nákladem 30 tisíc výtisků.
Kategorie zpráv užité D. M. Whitem Zločiny Nehody Politika Human interest stories Mezinárodní události Práce Národní události
Dotazy pro gatekeepera Ovlivňuje výběr kategorie zpráv? Pociťujete nějaké vlastní předsudky ovlivňující výběr zpráv? Jaký je váš koncept publika? Koho vnímáte jako vašeho typického čtenáře? Pomáhá vám při výběru nějaký další indikátor (např. jak je agenturní zpráva napsána?
Důvody nezařazení zpráv Jejich obsah nejčastěji „nejsou zajímavé“ (104 z 423) Organizační důvody nejčastěji „nedostatek místa“ (640 z 910)
Kritika Whitovy studie Vnímá editora jako autonomní osobnost. Nepostihuje profesní a organizační vztahy v rámci organizace. Všímá si jen jednoho gatekeepera- jediné úrovně výběru.
Následující studie 1956 Walter Gieber, výzkum 16 editorů ve Wisconsinu závěr: všichni vybírají zprávy obdobným způsobem 1989 Donohue a kolektiv: “Structure and Constraints on Community Newspaper Gatekeepers” zkoumali editory 155 deníků a týdeníků 1991 Pamela Shoemakerová: syntéza dosavadního výzkumu.
Studie Donohuea a kolektivu „gatekeeping by měl být definován jako širší proces informační kontroly včetně aspektů kódování sdělení. Nejen výběr zpráv, ale i jejich přenos, tvarování, opakování, načasování...“
Studie Donohuea a kolektivu „gatekeeping nemusí znamenat jen výběr zpráv, ale vůbec přetváření události ve zprávu „všichni komunikační pracovníci jsou do určité míry gatekeepeři“
Vývojové etapy výzkumu gatekeepingu Individuální studie zaměřeny na gatekeepera- jednotlivce Institucionální studie pokládají za důležitější faktor při rozhodování mediální organizaci Kybernetické studie kombinují rovinu individuálních vlivů a motivů a tlaky organizační a novinářské komunity