IV/ Podobnost trojúhelníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POZNÁMKY ve formátu PDF
Advertisements

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
trojúhelníka Konstrukce Milan Hanuš,
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
IV/ Množiny bodů dané vlastnosti
Podobnost.
TRIGONOMETRIE OBECNÉHO TROJÚHELNÍKU
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Podobnost trojúhelníků
Pravoúhlý trojúhelník
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
IV/ Geometrie - historie
VY_42_INOVACE_113_SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
IV/ Polorovina, úhel Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
IV/ Úhly příslušné k oblouku kružnice
Užití podobnosti - dělení úsečky
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
IV/ Obvody a obsahy geometrických obrazců
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Podobnost trojúhelníků
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Trojúhelník.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Věty o podobnosti trojúhelníků
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Věty o podobnosti trojúhelníků
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Věty o podobnosti trojúhelníků
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

IV/2-3-2-08 Podobnost trojúhelníků Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.   Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 4. 12. 2013, autor: Mgr. Jindřiška Janečková Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia Planimetrie IV/2-3-2-08 Podobnost trojúhelníků

Podobné trojúhelníky C´ B´ A´ ? C B A

Podobné trojúhelníky C´ B´ A´ C B A ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC

Podobné trojúhelníky c´= k . c, a´= k . a, b´= k . b Trojúhelník A´B´C´ je podobný trojúhelníku ABC, právě když existuje kladné číslo k tak, že pro jejich strany platí IA´B´I = k . IABI, IB´C´I = k . IBCI, IC´A´I = k . ICAI.

Podobné trojúhelníky c´= k . c a´= k . a b´= k . b k = ? a´= 5cm c´= 6cm b´= 3cm C´ B´ A´ c = 3cm a= 2,5cm b = 1,5cm C B A k = ? ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC

Podobné trojúhelníky c´= 2 . c, a´= 2 . a, b´= 2 . b k = 2 a´= 5cm c´= 6cm b´= 3cm C´ B´ A´ c = 3cm a= 2,5cm b = 1,5cm C B A k = 2 ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC

Podobné trojúhelníky c´= 2 . c, a´= 2 . a, b´= 2 . b k = c´ : c a´= 5cm c´= 6cm b´= 3cm C´ B´ A´ c = 3cm a= 2,5cm b = 1,5cm C B A k = c´ : c k = c´: c k = b´: b k = a´: a ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC

Podobné trojúhelníky c´= 2 . c a´= 2 . a b´= 2 . b ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC a´= 5cm c´= 6cm b´= 3cm C´ B´ A´ c = 3cm a= 2,5cm b = 1,5cm C B A ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC Je – li koeficient (poměr) podobnosti trojúhelníků ABC, A´B´C´ k > 1, představuje podobnost ZVĚTŠENÍ.

Podobné trojúhelníky ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC c´= 0,5 . c a´= 0,5 . a b´= 0,5 . b ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC C C´ b = 3cm a = 5cm b´ = 1,5cm a´= 2,5cm A A´ c = 6cm c´ = 3cm B B´ Je – li koeficient (poměr) podobnosti trojúhelníků ABC, A´B´C´ k < 1 (k>0), představuje podobnost ZMENŠENÍ.

Podobné trojúhelníky A co když k = 1? ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC

Shodné trojúhelníky C B A A´ B´ C´ k = 1

Podobné trojúhelníky ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC Také ∆ ABC ~ ∆ A´B´C´ c´= 0,5 . c a´= 0,5 . a b´= 0,5 . b ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC C Koeficient podobnosti k C´ b = 3cm a = 5cm b´ = 1,5cm a´= 2,5cm A A´ c = 6cm c = 2 . c´ a = 2 . a´ b = 2 . b´ c´ = 3cm B B´ Koeficient podobnosti 1 : k = Také ∆ ABC ~ ∆ A´B´C´

Podobné trojúhelníky ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC ∆ ABC ~ ∆ A´B´C´ C´ C a´ = 5cm b´ = 3cm b = 1,5cm a = 2,5cm c = 3cm c´ = 6cm a´ : a = b´ : b = c´ : c a´ : b´ = a : b, a´ : c´ = a : c, b´ : c´ = b : c a´ : b´ : c´ = a : b : c ∆ A´B´C´ ~ ∆ ABC ∆ ABC ~ ∆ A´B´C´

Věta uu B´ A´ C´ C B A α β α β Dva trojúhelníky, které se shodují ve dvou úhlech, jsou podobné.

Věta sus α B´ A´ C´ C α A B Dva trojúhelníky, které se shodují v poměru dvou stran a úhlu jimi sevřeném, jsou podobné.

Věta Ssu C B A γ B´ C´ A´ Dva trojúhelníky, které se shodují v poměru dvou strana úhlu proti větší z nich, jsou podobné.

Rovnostranné trojúhelníky C C´ ? α α A´ α α α B A α γ Věta uu: Věta sus: Věta Ssu: B´

Rovnostranné trojúhelníky C C´ α α A´ α α α B A α γ B´ Každé dva rovnostranné trojúhelníky jsou shodné.

Rovnoramenné trojúhelníky C C´ ? γ γ α α A B Věta uu: Věta sus: Věta Ssu: α α B´ A´

Rovnoramenné trojúhelníky C C´ γ γ α α A B Dva rovnoramenné trojúhelníky jsou podobné, shodují – li se v úhlu při základně nebo v úhlu při hlavním vrcholu. α α B´ A´

Pravoúhlé trojúhelníky C´ C ? 90° 90° β α A B β α A´ B´ Věta uu: Věta sus: Věta Ssu:

Pravoúhlé trojúhelníky C´ C 90° 90° β α A B β α A´ B´ Dva pravoúhlé trojúhelníky jsou podobné, shodují – li se v jednom ostrém úhlu nebo v poměru dvou odpovídajících stran.

Rozdělení úsečky v daném poměru Rozdělte úsečku AB bodem C tak, aby IACI : ICBI = 3 : 2. C A B D E Využíváme podobnosti trojúhelníků ADC a AEB.

Použitá literatura Použité obrázky POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: planimetrie. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 206 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6174-4. Použité obrázky http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=37&pos=3 http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=93&pos=22