INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úrok, úroková míra Přednáška č. 3.
Advertisements

Finanční matematika.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_01 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
HMOTNÉ A DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ
VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.
PASIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
VSTUPY A VÝSTUPY V EKONOMICE
Grafické studio Ten dělá to a ten zas tohle FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Ten dělá to a ten zas tohle
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Ekonomika jako ústřední topení
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_11_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Základy finanční matematiky
Platit se dá i jinak než penězi
Jednoduché úrokování.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_09_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Ten dělá to a ten zas tohle
MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE
Ekonomika jako ústřední topení
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
1 Zajištěné investice - jistota má svoji cenu Dámský investiční klub Petr Valenta ředitel odboru řízení produktů finančních trhů ČS.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 26.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik Prodej jablek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
BYDLENÍ Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
BYDLENÍ 2 Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Jednoduché úrokování.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
EU_62_A_sada 2_04_M_Úspory a půjčky domácnosti_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_01 Název materiáluFinanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_03 Název materiáluFinanční.
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_07 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 2_19_M_Vkladní knížka_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace Prezentace.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Kam s penězi, aby nezahálely
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Úroky - samostatná práce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Transkript prezentace:

INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST

INFLACE VLASTNOSTI AKTIV Výnos = částka, kterou má aktivum po jednom roce, když odečteme původní vklad. U bankovního účtu se výnos nazývá úrok. Likvidita = jak snadno a s jakými náklady lze aktivum prodat nebo vyměnit za jiné. Jistota (riziko) výnosu = pravděpodobnost (ne)dosažení předpokládaného výnosu Náklady spojené s držením aktiva Praktický užitek z držení aktiva

INFLACE VLASTNOSTI AKTIV výnos = zisk likvidita = snadnost směny jistota výnosu = malé riziko

INFLACE Výnos = hodnota aktiva na konci roku snížená o hodnotu aktiva na začátku roku Výnos se uvádí v Kč, €, $, … na začátku roku: jistina (jistina = vklad) na konci roku: jistina + výnos

INFLACE Míra výnosu = kolik procent tvoří výnos z jistiny u vkladů na účtu se nazývá úroková míra (úroková sazba) míra výnosu se uvádí v procentech na začátku roku: jistina 100 % na konci roku: jistina + výnos = 105 %

INFLACE Roční míra výnosu = kolik procent je výnos z jistiny za 1 rok míra výnosu se vydělí počtem měsíců (splatností) a vynásobí se 12 u vkladů na účtu se nazývá roční úroková míra (roční úroková sazba) míra výnosu se uvádí v % p. a. na začátku roku: jistina na konci roku: roční míra výnosu 5 % p. a.

INFLACE Inflace = celkový růst cen v ekonomice Roční míra inflace = růst cen ve srovnání s předchozím rokem Inflace se uvádí v procentech: Inflace způsobuje, že za stejné množství peněz nakoupíme méně zboží ,8 %1,9 %2,5 %2,8 %6,3 %1,0 %1,5 %1,9 %3,3 %

INFLACE Inflace a výnos Aktivum přináší zisk, jestliže roční míra výnosu přesáhne roční míru inflace. roční míra výnosu roční míra inflace ZISKZTRÁTA roční míra výnosu roční míra inflace ZISKZTRÁTA Inflace znehodnocuje úspory a zlevňuje dluhy.

INFLACE Inflace a výnos Příklady: roční míra výnosu roční míra inflace celkembilance 2,5 %3,3 %- 0,8 % – 2,4 %1,8 % 0,6 % + 6,5 %8,7 %- 2,2 % – 2,2 %0,1 % 2,1 % + Inflace znehodnocuje úspory a zlevňuje dluhy.

INFLACE Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství.