Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Analýza Centra ProEquality
Ekonomická gramotnost
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Externí hodnocení kvality Kontrolní materiály
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Poznání se v zrcadle = sebeuvědomění?
Stávající stav Normativní financování (rozpočet na mzdy pedagogů je určován podle počtu dětí, stejně jako počet pedagogů na určité množství dětí) 112.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
PREZENTACE PRO SCHŮZKU RODIČŮ ZŠ A MŠ.  PŘIHLAŠOVÁNÍ A ODHLAŠOVÁNÍ STRAVY LZE PROVÁDĚT DEN PŘEDEM A TO NEJPOZDĚJI DO 13,30 HOD. NÁSLEDOVNĚ:  em:
Monitoring ové korespondence březen
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118,p.o. Vytvořeno: únor 2013 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ FINANČNÍ GRAMOTNOST NÁKLADY NA BYDLENÍ.
Third Conditional – tvar a použití
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
ČASOVÉ ROZLIŠENÍ NÁKLADŮ A VÝNOSŮ
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Databázové systémy 2 Zkouška – 8:00. Příklad I - Procedura Vytvořte proceduru PROCEDURE ZK_ZAM_HISTOGRAM(P_ROK_OD IN NUMBER, P_ROK_DO IN NUMBER)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Ta myš se nám nastěhovala do domu před čtrnácti dny. The mouse moved into our house two weeks ago.
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Všude kam se podívám vidím ryby. Everywhere I look, I see fish.
Rozpočet domácnosti Název školy
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_04 NázevRPSN Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví AnotaceDefinice.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM § 87 ZOR § 96 a násl. ZOR © Zdeňka Králíčková, 2012.
Materiální základ produkce veřejných statků
Hodnota peněz Kde mohou děti přijít k penězům? - kapesné - odměna od rodičů nebo prarodičů.
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
NOT CLASSIFIED | Saab IC in CR | Issue 1 | © Saab SAAB INDUSTRIAL COOPERATION IN THE CZECH REPUBLIC Krasimira Stoyanova – Head of Central Europe.
Bankovní služby Úvěry Obchodní banky vykonávají : pasivní úvěrové operace (banka přijímá peníze) a aktivní ú.o. (banka poskytuje úvěry) Druhy úvěrů:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_18 Název materiáluSplátkový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_04.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Podpora dětí a mladých dospělých v Dětském domově Radost a jejich příprava na vstup do samostatného života Daniel Walbröl mezinárodní konferencE v rámci.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Zopakovat Rozumím atd..
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Anotace Vysvětlit, jak správně hospodařit s penězi. Popsat, co je rozpočet a objasnit žákům, jak sestavit svůj měsíční rozpočet a rozpočet rodiny. Objasnit.
Transkript prezentace:

Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?

Děti a peníze zpočátku děti vnímají peníze pouze přes jejich fyzikální vlastnosti, vnímají je jako objekty, předměty nechápou pojetí, směnitelnosti dělitelnosti, ekonomickou fci peněz přesto vidí nákupy svých rodičů, sledují ekonomické chování a také se na něm podílejí ještě dříve, než je pochopí si osvojují jejich používání

Děti a peníze N. Godfreyová (1995) provedla výzkum ekonomické socializace v rodinách: 70% dětí nebylo informováno o příjmech rodiny ALE: 90% rodičů si přeje, aby jejich děti financím lépe rozuměly Davis a Taylor (1979): děti si musí osvojit témata: Vydávání peněz: pojmy jako vzácnost, rozdíly cen apod. Účtování: vytváření peněžních plánů Půjčování: pojem a náklady půjček Vydělávání peněz: přijímání rizika, pochopení konkurence

Kapesné Nefunkční systémy: Peníze přidělovány dle potřeby: neplánovitě, nepravidelně Peníze za vykonanou práci Platby spojené s odpovědností (např. výsledky ve škole) Platba bez omezení – pravidelně, zcela bez odpovědnosti Funkční systém: Vysvětlit systém (cca ve věku 6 až 7 let) Platit rozumné částky rostoucí s věkem Předem dohodnout, co bude placeno U mladších týdně, u starších měsíčně Nespojovat kapesné s domácími pracemi Pokud je kapesné vyčerpáno, neposkytovat další prostředky Dítě smí přijímat vlastní spotřební rozhodnutí Chyby nesmí být důvodem k redukci kapesného

Jak obchodují sloni, opice či ryby?

Příklady ekonomického chování u zvířat: Samice paviána platí drbáním (grooming) za možnost pochovat si mládě (Henzi & Barrett, 2002) Ryby si nechávají menším druhem čistit svá ústa. K těm, které nabízejí kvalitnější servis, se častěji vracejí. (Bshary & Schäffer, 2002) Za drbání mezi sebou šimpanzi sdílí jídlo (De Waal & Berger, 2000)

Reciprocita u primátů Symmetry-based "We're buddies„ Attitudinal "If you're nice, I'll be nice„ Calculated "What have you done for me lately?"

Vyplácení mzdy za práci De Waal & Berger (2000): Aby opice získaly jídlo, musely spolupracovat Pokud pracovala pouze jedna, pak mechanismus nefungoval a neměly nic Opice, která měla přístup k jídlu, pak té druhé „platila“ za pomoc

Spolupráce slonů Josh Plotnik et al (2011): Ojedinělý výzkum spolupráce 12 slonů v Thajsku Pro získání kukuřice museli sloni spolupracovat, jinak nedostali nic Sloni „táhli za jeden provaz“ Pochopili výhodu spolupráce Dokázali spolupracovat, i pokud jeden na druhého museli počkat.

Nefér obchod Brosnan & de Waal (2003): Opice (kapucíni) dostávaly za oblázek plátek okurky Pokud u sebe vzájemně viděly, že dostávají to samé, pak s výměnou nebyl žádný problém Jakmile experimentátorka dala jedné opici grep místo okurky, druhá opice se vzbouřila a odmítala oblázek za okurku vyměnit Některé opice po experimenátorce plátek okurky naštvaně házely.

Použitá literatura Chen, M. K., Lakshminaryanan, V. & Santos, L. R. (2006). The evolution of our preferences: Evidence from capuchin monkey trading behavior. Journal of Political Economy, Vol. 114(3), Henzi, S. P. & Barrett, L. (2002). Infants as a Commodity in a Baboon Market. Animal Behaviour, Vol. 63(5), Brosnan, S. F. & de Waal, F. B. M. (2003). Monkeys Reject Unequal Pay. Nature, Vol. 425, De Waal, F. B. M. and Berger, M. L. (2000) Payment for Labour in Monkeys. Nature, Vol. 404, 563. Plotnik, J.M., Lair, R., Suphachoksahakun, W. & de Waal, F. B. M. (2011). Elephants know when they need a helping trunk in a coopertive task. PNAS. DOI: /pnas Bshary, R. & Schäffer, O. (2002). Choosy Reef Fish Select Cleaner Fish That Provide High-Ouality Service. Animal Behaviour, Vol. 63(3),