Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?
Děti a peníze zpočátku děti vnímají peníze pouze přes jejich fyzikální vlastnosti, vnímají je jako objekty, předměty nechápou pojetí, směnitelnosti dělitelnosti, ekonomickou fci peněz přesto vidí nákupy svých rodičů, sledují ekonomické chování a také se na něm podílejí ještě dříve, než je pochopí si osvojují jejich používání
Děti a peníze N. Godfreyová (1995) provedla výzkum ekonomické socializace v rodinách: 70% dětí nebylo informováno o příjmech rodiny ALE: 90% rodičů si přeje, aby jejich děti financím lépe rozuměly Davis a Taylor (1979): děti si musí osvojit témata: Vydávání peněz: pojmy jako vzácnost, rozdíly cen apod. Účtování: vytváření peněžních plánů Půjčování: pojem a náklady půjček Vydělávání peněz: přijímání rizika, pochopení konkurence
Kapesné Nefunkční systémy: Peníze přidělovány dle potřeby: neplánovitě, nepravidelně Peníze za vykonanou práci Platby spojené s odpovědností (např. výsledky ve škole) Platba bez omezení – pravidelně, zcela bez odpovědnosti Funkční systém: Vysvětlit systém (cca ve věku 6 až 7 let) Platit rozumné částky rostoucí s věkem Předem dohodnout, co bude placeno U mladších týdně, u starších měsíčně Nespojovat kapesné s domácími pracemi Pokud je kapesné vyčerpáno, neposkytovat další prostředky Dítě smí přijímat vlastní spotřební rozhodnutí Chyby nesmí být důvodem k redukci kapesného
Jak obchodují sloni, opice či ryby?
Příklady ekonomického chování u zvířat: Samice paviána platí drbáním (grooming) za možnost pochovat si mládě (Henzi & Barrett, 2002) Ryby si nechávají menším druhem čistit svá ústa. K těm, které nabízejí kvalitnější servis, se častěji vracejí. (Bshary & Schäffer, 2002) Za drbání mezi sebou šimpanzi sdílí jídlo (De Waal & Berger, 2000)
Reciprocita u primátů Symmetry-based "We're buddies„ Attitudinal "If you're nice, I'll be nice„ Calculated "What have you done for me lately?"
Vyplácení mzdy za práci De Waal & Berger (2000): Aby opice získaly jídlo, musely spolupracovat Pokud pracovala pouze jedna, pak mechanismus nefungoval a neměly nic Opice, která měla přístup k jídlu, pak té druhé „platila“ za pomoc
Spolupráce slonů Josh Plotnik et al (2011): Ojedinělý výzkum spolupráce 12 slonů v Thajsku Pro získání kukuřice museli sloni spolupracovat, jinak nedostali nic Sloni „táhli za jeden provaz“ Pochopili výhodu spolupráce Dokázali spolupracovat, i pokud jeden na druhého museli počkat.
Nefér obchod Brosnan & de Waal (2003): Opice (kapucíni) dostávaly za oblázek plátek okurky Pokud u sebe vzájemně viděly, že dostávají to samé, pak s výměnou nebyl žádný problém Jakmile experimentátorka dala jedné opici grep místo okurky, druhá opice se vzbouřila a odmítala oblázek za okurku vyměnit Některé opice po experimenátorce plátek okurky naštvaně házely.
Použitá literatura Chen, M. K., Lakshminaryanan, V. & Santos, L. R. (2006). The evolution of our preferences: Evidence from capuchin monkey trading behavior. Journal of Political Economy, Vol. 114(3), Henzi, S. P. & Barrett, L. (2002). Infants as a Commodity in a Baboon Market. Animal Behaviour, Vol. 63(5), Brosnan, S. F. & de Waal, F. B. M. (2003). Monkeys Reject Unequal Pay. Nature, Vol. 425, De Waal, F. B. M. and Berger, M. L. (2000) Payment for Labour in Monkeys. Nature, Vol. 404, 563. Plotnik, J.M., Lair, R., Suphachoksahakun, W. & de Waal, F. B. M. (2011). Elephants know when they need a helping trunk in a coopertive task. PNAS. DOI: /pnas Bshary, R. & Schäffer, O. (2002). Choosy Reef Fish Select Cleaner Fish That Provide High-Ouality Service. Animal Behaviour, Vol. 63(3),