Kulatý stůl – Centrum školského managementu PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Pedagogická fakulta UK Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

I. Konference PRVOUK P 15 Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání Pedagogika I Garant: Prof.PhDr.Vladimíra Spilková,CSc.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
katedra pedagogiky PedF UK
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
ošetřovatelství a porodní asistence
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Fakulta zdravotnických studií
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Konference PRVOUK Projekt Pedagogika I Návaznost na výsledky řešení VZ „Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání“ Návaznost na výsledky.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Západočeská univerzita v Plzni
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Zápatí prezentace1 Informace k organizaci doktorské ho studi a na Ekonomicko-správní fakult ě MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
Fakulta zdravotnických studií
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Edukátor Profese učitele
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Studijní program Ošetřovatelství
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
IP Alena Kopáčková (DFP)
Aktuální informace o projektu
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Kulatý stůl – Centrum školského managementu PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Pedagogická fakulta UK Praha

Struktura sdělení Informace o práci střediska ped.praxí na PedfUK Systém fakultních škol a fakultních zařízení Systém a pojetí ped.praxí ve studiu učitelství pro MŠ Systém a pojetí ped.praxí ve studiu učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ Systém a pojetí ped.praxí ve studiu učitelství pro 1.st.ZŠ Informace o projektu Klinická škola

Středisko pedagogické praxe Zajišťuje systémovou podporu pedagogickým praxím, je organizačním útvarem fakulty pro podporu vzdělávací, vědecko - výzkumné a vývojové činnosti v oblasti pedagogické praxe v souladu s koncepcí rozvoje fakulty. Metodicky řídí a organizuje pedagogické praxe studentů fakulty. Práci pracoviště řídí vedoucí Střediska pedagogické praxe, která je přímo podřízena pověřenému proděkanovi pro studijní záležitosti.

Koncepce pedagogické praxe Pedagogická praxe je nedílná součást pregraduální přípravy studentů učitelství Pedagogická praxe jako součást kurikula pregraduálního vzdělávání je komplexní oblastí, která zahrnuje řešení řady otázek jak v rovině koncepční a metodické, tak i v rovině organizační; realizační stránka praxí pak přímo souvisí také s otázkami aktuální školské legislativy.

Koncepce pedagogické praxe na PedF UK v Praze respektuje aktuální evropské a světové trendy přípravy učitelů v souladu s trendy profesionalizace učitelské profese, které kladou důraz na reflexivní pojetí – reflektivní model učitelského vzdělávání. Cílem pedagogické praxe je spojení teorie a praxe všech složek vysokoškolské přípravy a uvedení studenta do podmínek reálného školního prostředí, zároveň se klade důraz na akademickou reflexi a systematickou facilitaci procesů zkušenostního učení. Dalším z významných aspektů koncepce je partnerská spolupráce mezi fakultou a reálným školním terénem.

Systém fakultních škol a zařízení Pedagogická fakulta má vytvořenou stabilní síť fakultních a spolupracujících škol a zařízení Síť fakultních škol a zařízení zahrnuje školy, které intenzivně spolupracující s PedFUK na vzdělávání budoucích učitelů Jedná se celkem o 88 fakultních škol a zařízení, z toho 6 MŠ, 47 ZŠ, 6 gymnázií, 5 SOŠ, 13 speciálních škol, 1 ZUŠ a 10 ostatních zařízení Škola užívá název „Fakultní škola Univerzity Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty“

Systém fakultních škol a zařízení Postupně se vytvořila síť kvalitních škol a zařízení a s některými z nich byla navázána hlubší spolupráce (např. prostřednictvím kurzů dalšího vzdělávání pro fakultní učitele, zapojením učitelů z praxe do výuky studentů a výzkumné činnosti na fakultě) V průběhu několika let systematické spolupráce se podařilo vytvořit soubor kvalitních inovativních škol s učiteli a řediteli vysoké profesionální úrovně, kteří jsou současně charismatickými osobnostmi s velkým inspirativním a motivačním potenciálem pro studenty učitelství V současné době se vyvíjí elektronický systém organizační agendy ped. praxí, který umožní pracovat s přehlednou centralizovanou databází fakultních a spolupracujících škol, automatické generování smluv o zajištění praxe a podrobnou evidenci, včetně hodnocení kvality ped.praxí a vyhodnocení efektivity spolupráce s jednotlivými školami

Spolupráce fakulty a fakultní školy předpokládá Garanci kvalitního vedení různých typů pedagogických praxí Možnost realizace výzkumů, studentských průzkumů a výzkumů, akčního výzkumu koordinovaného PedF Přípravu specifického vzdělávání pro fakultní učitele - mentory / koordinátory) pedagogické praxe ve škole Možnost pořizování videozáznamů studentské výuky pro vzdělávací účely a pořizování audio a videozáznamů a fotodokumentace, které budou využity výhradně k výukovým a výzkumným apod. Možnost studentů nahlížet do dokumentace žáků a anonymizované údaje o žácích zpracovávat v rámci svých výukových úkolů Vše v souladu se Zákonem 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů

Co fakulta školám nabízí DVVP např. v oblasti mentoringu Metodickou podporu na vyžádání školy Výsledky realizovaných průzkumů a výzkumů v terénu školy V současné době je kompletně připraven k realizaci projekt Klinická škola - Koncepce a ověření nového modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství, jehož podstatou je vytvořit, pilotně ověřit a realizovat model klinické školy, který je zaměřen na zkvalitněníí pregraduální přípravy studentů učitelství 1. stupně základní školy a studentů učitelství VVP pro 2. stupeň základní a střední školy a jeho cílem je zároveň prohloubit spolupráci fakulty s fakultními školami, nedílnou součástí je zároveň ověřit model týmové výuky VŠ učitelů a učitelů z klinických škol

prezenční bakalářské studium 1.ročník ZS - úvodní motivační praxe – 1 týden (FMŠ) LS- hospitačně asistenční praxe – 2 týdny (FMŠ) – volitelný předmět 2.ročník LS - průběžná ped.praxe – 4 hodiny 1x týdně LS – reflektivní ped.praxe – 14 dní 3.ročník ZS – praxe v alternativních MŠ – 1 týden LS – souvislá pedagogická praxe – 2 týdny Systém a pojetí ped.praxí ve studiu učitelství pro MŠ

Systém a pojetí ped.praxí ve studiu učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ Pojetí studia je významně ovlivněno strukturovaným modelem přípravy učitelů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ – dělené studium – bakalářský a magisterský stupeň Těžiště přípravy na učitelskou profesi je až v magisterském cyklu ! Bakalářské studium – orientace na oborovou přípravu v kontextu aprobace Kurz Orientační praxe

Cílem předmětu je podpořit zájem studentů o pedagogické obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studiu. Formou společných skupinových návštěv se studenti seznamují s reálnými podmínkami vybraných povolání, pro která budou v průběhu studia připravováni. V průběhu semestru studenti navštíví různá zařízení: základní školu - 1. a 2. stupeň, školní družinu, různé typy středních škol, domy dětí a mládeže a další instituce pro volný čas.

Navazující magisterské studium 1. ročník – letní semestr Souvislá oborová pedagogická praxe na základní škole Koná se z obou aprobačních předmětů – 2+2 celkem 4 týdny Obsahově vedou oboroví didaktici či garanti praxí z jednotlivých kateder Student má možnost realizovat na stejné škole: Předmět Pedagogicko-psychologická praxe a psychologická reflexe - integrovaný kurz Má 3 části: Pedagogicko-psychologická praxe Pedagogická reflexe Psychologická reflexe

Pedagogicko-psychologická praxe a psychologická reflexe Cíl: Studující prokáží schopnost teoreticky reflektovat psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické aspekty vzdělávání a výchovy na 2. stupni základních škol Obsahové zaměření kurzu: Studující se v průběhu praxe ve škole seznámí především: s různými pojetími výuky s chodem a provozem školy, s učitelskou profesí a náplní práce učitele s rolí učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu V rámci doprovodných seminářů teoreticky reflektují obecně pedagogické a psychologické aspekty výuky a tuto reflexi prokáží plněním úkolů v portfoliu podle zadání

Pedagogicko-psychologická praxe a psychologická reflexe Hlavní činnosti: Pozorování a reflektivní rozbory vyučovacích hodin Analýza školní dokumentace Rozhovory Zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe Podle možností školy též asistentské činnosti a další aktivity Výstupem z kurzu je portfolio realizované prostřednictvím elektronického kurzu v Moodlu

Navazující magisterské studium 2. ročník – zimní semestr Souvislá oborová pedagogická praxe na střední škole Koná se z obou aprobačních předmětů – 2+2 celkem 4 týdny Obsahově vedou oboroví didaktici či garanti praxí z jednotlivých kateder

Systém a cíle pedagogické praxe v přípravě učitelů primární školy

Východiska koncepce přípravy: Jedná se o ucelený systém pregraduální přípravy - východiskem jsou: Trend profesionalizace učitelství Personalistická koncepce Konstruktivistická koncepce Reflektivní model učitelského vzdělávání Na dokladech založené učitelské vzdělávání

Základní charakteristika praktické přípravy Reflektivní model učitelského vzdělávání Gradující systém činností učitelské způsobilosti Propojenost praktické a teoretické části přípravy

Pedagogická praxe během studia primární pedagogiky 1.r.: Úvodní pedagogický kurz s praxí 2.r.: Učitelské praktikum a Didaktika 1.stupně ZŠ 3. a 4.r.: Oborové didaktiky a praxe 5.r.: Souvislá pedagogická praxe

Úvodní pedagogický kurz s praxí Cíle: Pozorovat a popisovat dominantní činnosti učitele a žáků na ZŠ, styly práce učitele, klima a charakter komunikace ve třídě a ve škole Realizovat první učitelské pokusy Reflektovat tyto zkušenosti „POZOROVAT, POPSAT,PROŽÍT, POCHOPIT“

Styly výuky

Úvodní pedagogický kurz s praxí Ceníme si: Zamýšlení se všech studentů 1. ročníku nad smyslem reflexí a sebereflexí ve studiu a nad smyslem práce s materiály (s portfoliem), informace k reflexi, sebereflexi a portfoliu Učení se různorodým postupům a technikám reflexe a sebereflexe, vč. psaní esejů Práce se zkušeností a s výstupem z ÚPK v OSV

Učitelské praktikum a didaktika Cíle: Rozvíjet obecné sociálně komunikativní dovednosti a obecně didaktické dovednosti Analyzovat činnosti učitele a žáka Realizovat aktivity, vyučovací hodiny, projekty se žáky „VYMÝŠLET, VYZKOUŠET A REFLEKTOVAT“

Souvislá pedagogická praxe Cíle: Vytvořit základy vlastního pojetí vyučování, Syntetizovat poznatky, postoje, praktické zkušenosti Hledat vlastní učitelskou identitu a svébytné pojetí vyučování

Souvislá pedagogická praxe Ceníme si: Reflektivní pojetí praxe: reflektivní deník, portfolio, výukové případy Týmové hospitace ve výuce Síť fakultních škol a spolupracujících fakultních učitelů Pilotní ověřování kritérií hodnocení, indikátorů kvality a nástrojů ověřování kvality v rámci souvislé pedagogické praxe – sjednocení učitelů vedoucích praxi