Historie BMW 5 řady Řada 5 je jedním ze základních kamenů soudobé nabídky automobilky BMW.Opět jde o vůz, který ve své třídě určuje laťku pro všechny ostatní výrobce. BMW 1972-2003
1972-BMW 518 První vůz řady 5 má nezávislé zavěšení a nabídka motorů začíná od čtyřválců 1766ccm nebo 1990ccm.Motor použitý v prvních vozech řady 5 je řadový čtyřválec.Vůz dostal železný blok a slitinové hlavy s jednou vačkovou hřídelí obsluhující dva ventily na válec.
1973-BMW 525 První šestiválec má vačkovou hřídel shora a válce umístěné v řadě.Motor převzatý ze sedanu 2800 a coupe 3.0.Motor se dodává se třemi oběmy nejmenší je jednotka 2494ccm.
1980-BMW 535i Umístění velkého řadového šestiválce 3453ccm s vačkami shora do vozu řady 5 vznikl opravdu výkonný vůz.Jeho 221 koní zajišťuje maximální rychlost 200 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 7,3 sekundy.
1981-BMW 528i Pokud chcete rozpoznat vozy první a druhé generace musíte se dívat opravdu zblízka.I po mechanické stránce došlo jen k minimálním změnám.Patří k nim i model 528i,který má standartně ABS.Jeden z nejlepších řadových šestiválců,které byly vyrobeny,má hladký chod,je výkonný a silný.Vyráběl se s mnoha různými obsahy a má jednu vačkovou hřídel,železný blok a slitinové hlavy válců.
Věděli jste? Známý modrobílý emblém představuje rotující vrtuli a poukazuje na počátky firmy BMW,kdy vyráběla letecké motory.Modrá a bílá jsou barvy Bavorska,kde má firma ústředí.
1985-BMW M5 Tato „Em pětka“ se 6stupňovou převodovkou má karoserii třetí generace a výkon 319 koní.Vůz dosahuje maximální rychlosti 264km/h a zrychlení 0-100 km/h za 5,5 sekundy.
1988-BMW 530i Tento model 530i patří ke třetí generaci vozů řady 5.Novou karoserii lze konečně rozeznat od předchozích vozů a je elegantnější než u dřívější generace
1990-BMW M5 První BMW M5 dostalo 24ventilový dvojvačkový šestiválec z modelu M1,čímž vznikl dosud nejrychlejší vůz řady 5 s 5stupňovou převodovkou Getrag.Jeho 319 koní umožňuje zrychlení z 0-100km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlost 224km/h.
1992-BMW touring Po úspěchu sportovních vozů kombi řady 3 Touring byl uplatněn stejný přístup k vozům řady 5.K nabízeným motorům patří benzinové a turbodieselové motory až do V8 s obsahem 4,4litru a také modely s pohonem všech kol.
1992-BMW 520i Čtvrtá generace vozů začíná modelem 520i o výkonu 152 koní a zahrnuje verze se šestiválci 2,5 litru a také dva modely s motorem V8
1997-alpina b10 Model Alpine řady 5 zvyšuje výkon motoru V8 na 345 koní.Převodovka je 5stupňová ZF s řazením Switch-Tronic jako ve vozech F1.Maximální rychlost přesahuje 250km/h a zrychlení 0-100km/h trvá 5,9 sekundy.
2003-nová řada 5 Pátá generace řady 5 zřejmě přitahují svým futuristickým designem.Stejně radikální je i konstrukce.Obsahuje množství nových elektronických systémů pro ovládací,řídící a bezpečnostní funkce a rovněž i zjednodušenou verzi počítačového systému BMW i-Drive.
Věděli jste? Model 2003 řady 5 navrhl Američan Chris Bangle.I když jej představitelé BMW vybízeli,aby se odchýlil od tradičních designů,vysloužil si nakonec kritiku za „rozevlátý“ design karoserie
konec