Povrch těla živočichů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Advertisements

Ptáci.
Základní skupiny živočichů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
Anatomie Kapra obecného
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
PTÁCI RYBY PLAZI SAVCI OBOJŽIVELNÍCI BEZOBRATLÍ ÚKOL ÚKOL ÚKOL ÚKOL
Obratlovci povrch těla
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Biologie člověka Kostra.
Opěrná soustava kostra.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
KOSTRA 5. ročník.
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Živočichové - obratlovci
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Kostra.
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
OPĚRNÁ SOUSTAVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Opěrná soustava Člověk patří mezi obratlovce- tzn. má pevnou osu těla- páteř tvořenou obratli a na ní navěšeny kostry horní a dolní končetiny Počet kostí.
ZŠ Velké Pavlovice Nám. 9. května, Velké Pavlovice 2, ; IČO: ; tel: ;
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Tvar a pohyb těla obratlovců
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Základy vybraných kapitol z anatomie a fyziologie zátěže
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Opěrná (kosterní) soustava
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
OBRATLOVCI RYBY.
Stavba kosti.
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
OPĚRNÁ SOUSTAVA OBRATLOVCŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_06_Kostra
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Opěrná soustava pokračování.
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
VY_52_INOVACE_08_01_opěrná a pohybová soustava
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Transkript prezentace:

Povrch těla živočichů

a kůži z hada(ještěrky) příští hodinu laboratorní práce přinést do trojice peří, srst a kůži z hada(ještěrky)

Za týden REFERÁT „Svaly“

Povrch těla živočichů

Význam krycí soustavy: ochrana před vlivy vnějšího prostředí umožňuje smyslové vnímání umožňuje povrchové zbarvení může sloužit k vylučování či k dýchání k termoregulaci u bezobratlých - jako vnější opora těla

Na povrchu těla se nachází jednovrstevná POKOŽKA. Bezobratlí Na povrchu těla se nachází jednovrstevná POKOŽKA.

Někteří – mají tělo kryté SCHRÁNKOU, např. vápenitou ulitou - u plžů nebo 2 lasturami – u mlžů

U členovců – tzv. vnější kostra z chitinu (organická odolná látka podobná celulóze) –kutikula, kterou při růstu svlékají

KORÝŠI - rak říční ŠTÍŘI vážka ploská střevlík zahradní HMYZ

Obratlovci

Povrch těla – Kůže svrchní část = pokožka pod pokožkou – škára ve škáře – nervy, cévy, svaly, žlázy na kůži – zrohovatělé útvary – šupiny, peří, srst, …

PARYBY - žraločí šupiny RYBY – kostěné šupiny se slizem vylučovaným pokožkou

Obojživelníci mají hladkou kůži se slizovými žlázami – zvlhčují povrch těla ( kůží dýchají!) U některých – slizové žlázy jedové žlázy – mlok, ropucha

pralesničky =šípové žáby nejjedovatější obojživelníci pralesničky =šípové žáby

Plazi: 1. šupinatí: - JEŠTĚŘI překrývající se šupiny - HADI 2. ŽELVY s kostěným krunýřem krytým rohovitými štítky 3. KROKODÝLI – tvrdá kůže krytá rohovitými štíty a kostěné desky (na břiše)

Chameleon obecný schopnost barvoměny díky speciálním buňkám (chromatocytům) v pokožce

peří - zajišťuje termoregulaci Ptáci peří - zajišťuje termoregulaci - umožňuje let

obrysové peří

prachové peří obrysové peří

prachové peří obrysové peří

SAVCI – srst z chlupů Medvěd lední Grizzly

2. POVRCH TĚLA ŽIVOČICHŮ Bezobratlí: povrch – 1až více vrstevná pokožka někteří mají na povrchu schránku (např. plži, mlži) u členovců – tzv. vnější kostra - pokožku kryje pevná a pružná kutikula (musí ji svlékat, aby rostli) Obratlovci: povrch kryje kůže svrchní vrstva kůže - pokožka ze škáry vyrůstají často kožní útvary: šupiny (ryby, plazi) peří (ptáci) srst (savci) výměna kožních útvarů: pelichání peří línání srsti svlékání pokožky s šupinami (ještěři, hadi)

Kostra

Vnitřní kostra je pouze Bezobratlí vnitřní kostru strunatců, hlavně u obratlovců!! Bezobratlí vnitřní kostru NEMAJÍ!!!!

Význam kostry: 1) 2) 3) opora těla ochrana vnitřních orgánů místo úponů svalů  umožňuje pohyb

struna hřbetní jen ve stádiu larvy BEZLEBEČNÍ Kopinatec PLÁŠTĚNCI Sumky struna hřbetní - po celý život struna hřbetní jen ve stádiu larvy

obratlovci

náznak chrupavčité kostry třída: KRUHOÚSTÍ náznak chrupavčité kostry chrupavčitá struna hřbetní (nemají páteř) a chrupavčitá lebka Mihule potoční

třída: PARYBY chrupavčitá kostra (základ tvoří struna hřbetní prostoupená těly obratlů)– umožňuje výjimečnou pohyblivost (pružnost těla)

třída: Ryby Kostra: hlava trup ocas ploutve vyztužené kostními paprsky páteř s obratli žábry kryjí ploché kosti – skřele drobné kosti mezi svaly žebra hřbetní ploutev ocasní ploutev řitní ploutev břišní ploutev prsní ploutev párové ploutve páteř lebka

u obojživelníků (u žab) – poprvé hrudní kost třída: Obojživelníci ocasatí: čolci a mloci bezocasí: žáby u obojživelníků (u žab) – poprvé hrudní kost

Kostra žáby Červená barva znázorňuje kosti a klouby, které se u žab výrazně protáhly (oproti jiným skupinám obratlovců).

třída: plazi nohy - krátké nebo chybějí hlava – kloubně připojena k páteři – schopni otočit ji o 180°

třída: Ptáci přední končetinykřídla dlouhé kosti duté zadní končetina má běhák (srůstem zánártních a nártních kůstek); obvykle 4 prsty (palec dozadu) kost hrudní s hřebenem – úpon svalů umožňujících létání kost krkavčí

1-zobák, 2-lebka, 3-zápěstí, 4-záprstí, 5-články prstů, 6-kost vřetenní, 7-kost loketní, 8-kost ramenní, 9- bederní obratle, 10-ocasní obratle, 11-obratle křížové, 12-kosti pánevní, 13-kost stehenní, 14-žebra, 15-kost holenní, pod ní kost lýtková, 16-běhák, 17, články prstů, 18-hřeben kosti hrudní, 19-kost hrudní, 20-kost krkavčí, 21-lopatka, 22-kost klíční, 23-obratle hrudní, 24-obratle krční

třída: Savci lebka trup – páteř + hrudník 2 páry končetin (obvykle kráčivých) ocas kosti vyplňuje kostní dřeň – význam pro krvetvorbu

kostní buňky mezibuněčná hmota kanálek Kostní tkáň

Různé tvary kostry končetin 120 mlok 121 želva 122 krokodýl 123 pták 124 netopýr 125 velryba 126 krtek 127 člověk

KOSTRA Bezobratlí – mají pouze tzv. vnější kostru (na povrchu těla) Obratlovci – vždy vnitřní kostra, jejím základem je páteř, která vznikla z chrupavčité struny hřbetní Význam vnitřní kostry: opora ochrana vnitřních orgánů úpon svalů Kostru tvoří: kostra hlavy – lebka kostra trupu – páteř, žebra a hrudní kost kostra končetin Kostní tkáň je z látek: organických (bílkoviny) - pružnost anorganických (vápník a fosfor) – pevnost

ZÁVĚR: 1)Popiš povrch těla u bezobratlých živočichů. 2)Popiš povrch těla u obratlovců. 3) Jak nazýváme výměnu kožních útvarů u různých skupin obratlovců? Vysvětli pojmy vnitřní a vnější kostra. Objasni význam kostry. Z jakých částí se skládá kostra? Jaké látky tvoří kostní tkáň a k čemu slouží? Uveď hlavní rozdíly v kostře paryb, ryb, obojživelníků, ptáků a savců.